Zomericoon: de espadrille

Zomericoon: de espadrille

Espadrilles in het leger? Jawel. Het (eeuwenoude) verhaal achter een zomericoon.

Michael Kors koopt Jimmy Choo

Michael Kors koopt Jimmy Choo

Jimmy Choo, maker van dure schoenen en modeaccessoires, heeft een nieuwe eigenaar. De Amerikaanse branchegenoot Michael Kors betaalt 896 miljoen pond (1 miljard euro) voor het Britse modemerk dat zichzelf eerder dit jaar in de etalage zette.

Een tipje van sluier: de Uniqlo x J.W. Anderson-collectie

Een tipje van sluier: de Uniqlo x J.W. Anderson-collectie

Na Christophe Lemaire en Carine Roitfeld gaat de Japanse modeketen Uniqlo samenwerken met het Britse merk J.W. Anderson. De wintercollectie voor mannen en vrouwen brengt de sterke esthetiek van Anderson samen met Uniqlo's tijdloze en functionele ontwerpen.

De SS18 mannentrends die vrouwen willen dragen

De SS18 mannentrends die vrouwen willen dragen

Hoewel de beleefdheid vraagt om 'vrouwen eerst' zijn het traditiegetrouw de mannenmodeweken die ieder seizoen de spits mogen afbijten. Het vrouwelijke geslacht moet voor haar trendrapport voor volgende zomer in principe nog wachten tot de modeweken in september, maar nu genderlabels meer en meer uit de mode raken en vrouwen tussen mannen op de runway lopen, houdt er niets ons tegen om even bij de mannen af te kijken.

Ontdek Fair Fashion tijdens de Gentse Feesten

Ontdek Fair Fashion tijdens de Gentse Feesten

Tijdens 'One Day for Another World' van het Trefpuntfestival en Oxfam Solidariteit zorgt Gent Fair Trade voor propere kledij. Hoofdact Sioen zal volledig in eerlijke mode gekleed gaan die avond en ook de namiddagactiviteiten staan in teken van fair fashion.

'Jezus is een stijlicoon': Fergus Purcell over zijn inspiratiebronnen

'Jezus is een stijlicoon': Fergus Purcell over zijn inspiratiebronnen

Als aanloop naar Bread & Butter by Zalando, het festival voor stijl en cultuur dat van 1 tot 3 september plaatsvindt in Berlijn, lost de online shop nu een inspirerende videoserie. Daarin verdedigt een persoonlijkheid uit de mode telkens een gedurfde uitspraak. In dit filmpje: commercial artist Fergus Purcell.

Lanvin out, Poiret in. Wat gebeurt er in de Franse modewereld?

Lanvin out, Poiret in. Wat gebeurt er in de Franse modewereld?

Er beweegt wat in de wereld van oude Franse modehuizen. Terwijl Lanvin een ophefmakende nieuwe wending neemt, wordt in de coulissen de terugkeer voorbereid van het legendarische Paul Poiret. Met Koreaans kapitaal, een Frans-Chinese ontwerpster, en zelfs een Belgische connectie.

Gerenommeerde Parijse boetiek Colette sluit de deuren

Gerenommeerde Parijse boetiek Colette sluit de deuren

De bekende Franse boetiek Colette sluit na twintig jaar de deuren. Oprichtster Colette Roussaux en haar dochter Sarah Andelman melden dat het tijd is om het rustiger aan te doen.

Exclusief: de transformatie van Givenchy

Exclusief: de transformatie van Givenchy

Clare Waight Keller is officieel aan de slag bij Givenchy. Het luxemerk onthulde de eerste advertentiecampagne van de ontwerpster. In de hoofdrol: poesjes!

Tussen fashion en feminisme: de revival van het korset

Tussen fashion en feminisme: de revival van het korset

Het korset, dat vrouwen een artificieel zandloper figuur geeft, heeft doorheen de jaren een niet zo positieve bijklank gekregen. Hoe komt het dan dat grote modemerken, met de feministische tendens van vandaag, de trend opnieuw kunnen bovenhalen zonder dat we daar raar van opkijken?

In memoriam: Jenny Meirens, een vrouw in de schaduw

In memoriam: Jenny Meirens, een vrouw in de schaduw

In Italië is dit weekend Jenny Meirens overleden. De legendarische zakenvrouw achter Martin Margiela werd 73. Modejournalist Jesse Brouns haalt herinneringen op aan een machtige, maar onzichtbare vrouw.

Marion Vidal ontwerpt exclusieve statement oorbellen voor Christian Wijnants

Marion Vidal ontwerpt exclusieve statement oorbellen voor Christian Wijnants

Na onder meer samenwerkingen met Céline, Lacoste en Iris Apfel x Le Bon Marché, slaat de gereputeerde Franse juwelenontwerpster nu ook de handen in elkaar met Christian Wijnants. Op maat van zijn collectie AW17 ontwierp ze een exclusieve capsulecollectie van vier opvallende oorringen.

Onze favoriete looks van de mannenmodeweek in Parijs

Onze favoriete looks van de mannenmodeweek in Parijs

De mannenmodeweek van Parijs zit erop en Knack Weekend zat (meestal) op de eerste rij. Dit zijn onze 15 favoriete looks voor de zomer van 2018. Trefwoorden: Hawaii, sport, blote benen, en nineties-logo's.

Transit: upcycling project met vluchtelingen in Aarschot

Transit: upcycling project met vluchtelingen in Aarschot

In Aarschot geeft De Stadsfabriek onderdak aan een nieuw project waarvoor vluchtelingen, onder begeleiding van Caritas en lederatelier BEEST, aan de slag gaan met gerecycleerd leer.

Graanmarkt 13 kiest voor alternatief voor solden

Graanmarkt 13 kiest voor alternatief voor solden

De Antwerpse concept store stapt af van de klassieke solden. In plaats van producten aan soldenprijzen te verkopen, maakt de winkel een weekend lang plaats voor tweedehandskleding van klanten.

Vivienne Westwood op de barricaden tijdens Zalando's Bread & Butter-preview

Vivienne Westwood op de barricaden tijdens Zalando's Bread & Butter-preview

Vorige week werd in Berlijn de tweede editie van het mode- en muziekfestival 'Bread & Butter by Zalando' voorgesteld. Designer Vivienne Westwood kwam er haar definitie geven van 'Bold', het thema van deze editie. Ze hield daarbij geen blad voor de mond en deed meteen een gewaagde oproep: 'Koop niets dit seizoen'.

Van mode tot mossel: hoe jouw fleecetrui op ons bord belandt

Van mode tot mossel: hoe jouw fleecetrui op ons bord belandt

Het grootste voordeel van plastic is meteen ook het grootste nadeel. Plastic heeft een ongelooflijk lange levensduur en is zo veelzijdig dat het voor allerlei producten gebruikt wordt. Ook in de mode wordt er veel gewerkt met plastic, met alle gevolgen van dien.

Tommy Hilfiger verhuist show naar London Fashion Week

Tommy Hilfiger verhuist show naar London Fashion Week

Amerikaans modelabel Tommy Hilfiger besluit zijn halfjaarlijkse presentatie voortaan niet meer in the US of A, maar in Londen te laten plaatsvinden. Een zoveelste verlies voor de Amerikaanse modesector?

Uitvinder van de wetsuit Jack O'Neill overleden

Uitvinder van de wetsuit Jack O'Neill overleden

Jack O'Neill is op 94-jarige leeftijd overleden. O'Neill, die zijn eerste surfwinkel in 1952 in San Francisco opende is de oprichter van het gelijknamige surfmerk en uitvinder van de wetsuit

Studenten Antwerpse Modeafdeling presenteren ontwerpen op prestigieus eindejaarsdefilé

Studenten Antwerpse Modeafdeling presenteren ontwerpen op prestigieus eindejaarsdefilé

In Antwerpen hebben 117 studenten van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten vrijdagavond hun eindwerken gepresenteerd tijdens het jaarlijkse eindejaarsdefilé, in het bijzijn van heel wat internationale modeprofessionals, onder wie Paul "Stromae" Van Haver en zijn vrouw Coralie Barbier.

BOETIEK: tussen winkelconcept en expo

BOETIEK: tussen winkelconcept en expo

Tijdens de maand juni organiseert Le Chaperon samen met blancooo BOETIEK, een expo en winkelconcept in Antwerpen. Ontdek er werken van verschillende ontwerpers uit diverse domeinen, ieder met hun eigen verhaal.

Hoe Carnaby Street (opnieuw) aan zijn mojo kwam

Hoe Carnaby Street (opnieuw) aan zijn mojo kwam

Eind jaren zestig werd een onbeduidende Londense straat een hotspot voor rebelse jongerenmode. De halve muziekwereld deed er zijn inkopen. Toen kwamen de toeristen.

24u in Neubau: van vegan ijs tot vintage shoppen

24u in Neubau: van vegan ijs tot vintage shoppen

Het zevende district van Wenen, Neubau, is een bezoekje meer dan waard. Voor liefhebbers van vintage, vegan ijs, fair fashion, boeken- en platenwinkels en een creatieve sfeer is Neubau zonder twijfel de zevende hemel van Wenen.

Shakkei: 'Het is een must om duurzaam te zijn in de creatieve sector'

Shakkei: 'Het is een must om duurzaam te zijn in de creatieve sector'

Shakkei mag dan wel Japans klinken, het is een door en door Oostenrijks merk. Vanuit de Neubau-wijk in Wenen zorgt Gabriel Baradee al sinds 2009 voor duurzame mode voor mannen en vrouwen die op de werkvloer of een classy evenement ook verantwoord voor de dag willen komen.

In beeld: de mooiste looks vanop de Cruise Collection catwalks

In beeld: de mooiste looks vanop de Cruise Collection catwalks

Ontdek hier de mooiste en meest opvallende looks vanop de Cruise of Resort defilés van Prada, Louis Vuitton, Dior en Chanel. Wie rijker is dan de zee diep is, vindt vast haar gading in deze tussenseizoencollecties.

Belgisch onderonsje in modecollectief Entre Nous

Belgisch onderonsje in modecollectief Entre Nous

De Belgische labels CXL Still, Dcember, Façon Jacmin, Lore Van Keer, Ophelia Lingerie, PLUTO On The Moon en Toos Franken vormen het collectief Entre Nous. Ontdek hen tijdens het Entre Nous sales event in Antwerpen op 19 en 20 mei.

Antwerpse Modeacademie houdt eindejaarsdefilé in Park Spoor Noord

Antwerpse Modeacademie houdt eindejaarsdefilé in Park Spoor Noord

Op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni stellen de studenten van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten hun creaties voor. Wie benieuwd is naar de verhalen achter de collecties van de masters kan terecht in een expo waar je inzicht krijgt in het creatieproces.

Ace & Tate opent tweede Vlaamse winkel in Gent

Ace & Tate opent tweede Vlaamse winkel in Gent

Na Antwerpen is het de beurt aan Gent. Het Amsterdamse eyewearmerk Ace & Tate zwaait er eind mei de deuren open van een tweede Vlaamse vestiging.

Duurzame samenwerking Veja en Flaneurz: van jeugddroom naar oldskool rolschaatsen

Duurzame samenwerking Veja en Flaneurz: van jeugddroom naar oldskool rolschaatsen

'She wears a plastic crown like Cinderella and roller skates in bed.' Toen Bon Jovi zong over zijn Beauty Queen From Mars klonk het misschien raar dat ze met rolschaatsen naar bed ging, maar wanneer je kennismaakt met het nieuwe paar van Veja en Flaneurz, begrijp je dat er mensen zijn die hun schoenen op wieltjes niet meer willen uittrekken.

Pop-up van duurzame mode voor heel het gezin in Gent

Pop-up van duurzame mode voor heel het gezin in Gent

Naar aanleiding van Fashion Revolution Week slaan drie Gentse ondernemingen de handen in elkaar en openen een pop-up in teken van duurzame, eerlijke kleding. POP-UP MODE 2.0 brengt eerlijke mode voor het hele gezin.

'Mijn winkel gaat de wereld niet veranderen, maar kan wel een aanzet doen'

'Mijn winkel gaat de wereld niet veranderen, maar kan wel een aanzet doen'

De immer energieke Supergoods-uitbaatster, Olga van Genechten, blijft realistisch ondanks haar nobele job. Al heeft ze wel een duidelijk doel voor ogen: met haar fair fashionstore wil ze kledij van haar wegwerpstatus verlossen en opnieuw een ziel geven.

CityZine op commerciële en ethische missie met tweedaags festival

CityZine op commerciële en ethische missie met tweedaags festival

Met een uniek evenement in Gent wil CityZine lokaal shoppen in de kijker plaatsen. Plaatselijke winkels en restaurants zullen de bezoekers op zes en zeven mei trakteren met speciale acties, activiteiten en geschenken. Het parcours van het CityZine Festival zal een tachtigtal Gentse hotspots onder de aandacht brengen.

In kaart gebracht: duurzame mode shoppen in Vlaanderen

In kaart gebracht: duurzame mode shoppen in Vlaanderen

Het is niet altijd simpel om door de bomen het bos te blijven zien. Duurzame mode shoppen in Vlaanderen is mogelijk, maar je moet weten waar je moet zijn. Wij helpen fans van eerlijke en ecologische mode graag op weg met deze kaart vol duurzame shopadresjes.

Innovatie in de mode: Op weg naar een duurzame mode-industrie

Innovatie in de mode: Op weg naar een duurzame mode-industrie

De mode-industrie is verre van duurzaam. Voor ontwerpers valt er dan ook veel winst te behalen. Technologie kan helpen afrekenen met het 'geitenwollensokkenimago' van duurzame mode. Want een innovatief verhaal maakt een product cool, of beter nog, de nieuwe standaard.

See now, buy now: Eerst zien en dan geloven

See now, buy now: Eerst zien en dan geloven

Een jaar geleden voorspelde de textielindustrie een heuse revolutie: catwalkcollecties zouden voortaan onmiddellijk in de winkels liggen. See now, buy now zou vooral de moeilijke Millennials plezieren. Want die generatie wou toch alles onmiddellijk?