Gucci stopt met het gebruik van bont

Gucci stopt met het gebruik van bont

Het beroemde Italiaanse modehuis Gucci ziet af van het gebruik van bont. Vanaf de zomercollectie van 2018 wordt Gucci bontvrij, ...

Lefto en Nancy Eissaoui tonen hun geliefde Brussel in campagne Uniqlo

Lefto en Nancy Eissaoui tonen hun geliefde Brussel in campagne Uniqlo

Uniqlo opent op 19 oktober haar eerste winkel in Brussel. De Japanse retailer lanceert een campagne met locals ter gelegenheid van de winkelopening. Onder andere dj Lefto en CHYL-uitbaatster Nancy Eissaoui vertellen in een video over hun persoonlijke stijl en liefde voor hun stad.

Begint de marathon van fashion weeks enigszins in mineur?

Begint de marathon van fashion weeks enigszins in mineur?

Jesse Brouns - De fashion weeks staan voor de deur, maar tal van modehuizen trekken hun show weg uit New York. Daarnaast beslissen een aantal merken om hun heren- en damescollecties samen te tonen. 'Dat is zelden een goed idee.'

De mooiste, meest inspirerende streetstyle outfits gespot tijdens de modeweken

De mooiste, meest inspirerende streetstyle outfits gespot tijdens de modeweken

Tijdens de modeweken zijn er niet enkel op de catwalks fraaie outfits te spotten: de straten van New York, Londen, Milaan en Parijs veranderen ieder seizoen in een heuse modeshow waar fashionista's zich van hun meest creatieve kant laten zien. Wij selecteerden onze 100 favoriete looks.

In beeld: erotiek in virtual reality

In beeld: erotiek in virtual reality

In een studio in Tokio maakt regisseur Taro Kambe zijn eerste erotische film met het gebruik van virtual reality. Ook is in de hoofdstad van Japan het erotische spel 'Let's Play with Nanai!' ontwikkeld en wordt er aan nieuwe games gewerkt. Een beeldreportage van fotograaf Toru Hanai.

Paris Fashion Week: look van de dag

Paris Fashion Week: look van de dag

Tijdens de modeweek in Parijs krijgen onze moderedacteurs dagelijks honderden looks te zien. Voor Weekend.be kiezen zij iedere dag dé look die hen is bijgebleven.

Milan Fashion Week: look van de dag

Milan Fashion Week: look van de dag

Tijdens de modeweek in Milaan krijgen onze moderedacteurs dagelijks honderden looks te zien. Voor Weekend.be kiezen zij iedere dag dé look die hen is bijgebleven.

A.F. Vandevorst stopt met prêt-à-porter

A.F. Vandevorst stopt met prêt-à-porter

Na twintig jaar besluiten An Vandevorst en Filip Arickx om een punt te zetten achter hun prêt-à-porterlijn. Het duo wil op die manier meer creatieve vrijheid en 'minder beperkingen' genieten tijdens het ontwerpen.

Greenpeace: 'Duurzame initiatieven kledingindustrie schieten tekort'

Greenpeace: 'Duurzame initiatieven kledingindustrie schieten tekort'

Initiatieven van de kledingindustrie om kleding duurzamer te maken, rammelen. Dat zegt milieuorganisatie Greenpeace. De 'circulaire economie' die de EU voorstaat en waarbij hergebruik centraal staat, lost het intensieve gebruik van materialen niet op.

Hema-kinderafdelingen worden genderneutraal

Hema-kinderafdelingen worden genderneutraal

De Nederlandse winkelketen Hema gaat alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding schrappen. Vanaf eind dit jaar verdwijnen 'jongen' en 'meisje' van Hema's verpakkingen en kledinglabels, dat schrijft de Volkskrant woensdag.

London Fashion Week: look van de dag

London Fashion Week: look van de dag

Tijdens de Londense modeweek krijgen onze moderedacteurs dagelijks honderden looks te zien. Voor Weekend.be kiezen zij iedere dag dé look die hen is bijgebleven.

Belgisch merk Capara schudt modekalender door elkaar

Belgisch merk Capara schudt modekalender door elkaar

Tweelingzussen Vera en Olivera stappen met hun modemerk Capara uit de gangbare modekalender. Vanaf nu droppen ze iedere maand elf limited edition stuks via hun eigen webshop en retailers. See now, buy now zoals nog geen enkel ander merk het aandurfde.

Pierre Bergé: de  modieuze multimiljonair met het grote hart en de grote bek

Pierre Bergé: de modieuze multimiljonair met het grote hart en de grote bek

Pierre Bergé zal allicht voor eeuwig en altijd de man zijn achter Yves Saint Laurent: de man die, in het halfduister van de couturesalons, de modeshows dirigeerde van zijn beschermeling. Maar Bergé, die vanmorgen oveleed, was zoveel meer: militant, mecenas, herrieschopper, intellectueel, esteet. Groot hart, grote bek.

Medeoprichter Yves Saint Laurent overleden

Medeoprichter Yves Saint Laurent overleden

Pierre Bergé, medeoprichter van het Franse modehuis Yves Saint Laurent, is overleden. Dat meldt de Pierre Bergé-Yves Saint Laurent Foundation. Bergé werd 86.

Antwerpenaar gaat uitdaging aan om meest duurzame jeans ter wereld te maken

Antwerpenaar gaat uitdaging aan om meest duurzame jeans ter wereld te maken

Denim is een erg vervuilend materiaal en de mode-industrie op zich is de op één na vervuilendste sector op aarde. Jammer, want jeans is onmisbaar in onze garderobe. Antwerpenaar Tom Duhoux redt ons uit de nood en stampt het duurzame denim label HRVST uit de grond.

Zweeds kledinglabel Monki komt naar Belgie

Zweeds kledinglabel Monki komt naar Belgie

Belgen die houden van de unieke combinatie van Scandinavische cool en Aziatische street style, kunnen binnenkort bij Monki terecht.

Belgische startup maakt 3D geprinte zonnebril van plastic afval

Belgische startup maakt 3D geprinte zonnebril van plastic afval

Afval is alleen maar afval als je het verspilt en niet nadenkt over een nieuw leven. De startup w.r.yuma wil mensen inspireren om anders te kijken naar afval en maakt zonnebrillen met behulp van plastic waste en een 3D printer.

Wat als een man in rok de straat op gaat?

Wat als een man in rok de straat op gaat?

Als het op gelijkheid aankomt, trekken vrouwen vaak aan het kortste eind. Vaak, maar niet altijd. Terwijl er bij de gemiddelde vrouw kleedjes, rokken en broeken in de kleerkast hangen, moeten mannen het in de meeste gevallen doen met één fatsoenlijke broek.

'We moeten net zo trots worden op onze mode als op ons bier'

'We moeten net zo trots worden op onze mode als op ons bier'

Veerle Baert, de kleindochter van de bierbrouwer Albert Moortgat, staat vanaf vandaag aan het hoofd van het gloednieuwe modebedrijf Flanders Fashion Design International (FFDI), een joint venture van vier merken. Het wil sterk inzetten op de export.

Karl Lagerfeld gaat in zee met Vans voor collab

Karl Lagerfeld gaat in zee met Vans voor collab

De Kaiser van de mode Karl Lagerfeld mag dan wel een oude rot zijn, hij weet nog goed wat de jongere generaties beroert. Dat hij de handen in elkaar slaat met Vans is dan ook niet zo vreemd.

Magisch realisme in Marrakech

Magisch realisme in Marrakech

Geel en roesttinten, glanzende stoffen, dat vleugje magie. Het land van de ondergaande zon inspireert tot eindeloze vrouwelijkheid en elegantie.

Het stoere najaar: 8 herfst- en wintertrends

Het stoere najaar: 8 herfst- en wintertrends

Power is het nieuwe modewoord. Van powersuits en felrood tot stoere stukken met Star Wars-allures. Het beste van het nieuwe seizoen, samengevat in acht trends.

Geef je gedragen kledij een tweede leven op de bühne van hetpaleis

Geef je gedragen kledij een tweede leven op de bühne van hetpaleis

Kleding die je niet meer nodig hebt weggooien in de vuilnisbak is geen goed idee. De storthoop puilt immers al uit. Geef gedragen kleding liever een tweede leven door de oproep van hetpaleis en Lies Van Assche te beantwoorden.

Het gat in de mArket: de democratisering van kwaliteit

Het gat in de mArket: de democratisering van kwaliteit

Op 25 augustus opent Arket zijn deuren in Londen, en is het nieuwe merk van H&M ook online te koop. Later dit jaar is het de beurt aan Brussel, München en Kopenhagen. Het wordt een moderne markt, met mode, food en design onder één dak.

#ikkoopbelgisch neemt pop-up space JUTTU over

#ikkoopbelgisch neemt pop-up space JUTTU over

De #ikkoopbelgisch campagne van Flanders DC slaat voor de tweede keer op rij de handen in elkaar met concept store JUTTU. In hun pop-up space worden verschillende Belgische merken in de kijker gezet.

Zomericoon: de espadrille

Zomericoon: de espadrille

Espadrilles in het leger? Jawel. Het (eeuwenoude) verhaal achter een zomericoon.

Eco kasjmier label Mandkhai: 'Kasjmier is een super veelzijdig materiaal'

Eco kasjmier label Mandkhai: 'Kasjmier is een super veelzijdig materiaal'

Mandkhai is een ecologisch en ethisch kasjmierlabel. Het werd in 2015 opgericht door Mandkhai Jargalsaikhan, die vanuit Londen ontwerpt en produceert in haar moederland Mongolië. Met haar merk wil de ontwerpster de perceptie van kasjmier veranderen.

Studie: 'Vrouwelijke paspoppen hebben heel onrealistische lichaamsvorm'

Studie: 'Vrouwelijke paspoppen hebben heel onrealistische lichaamsvorm'

Tijdens de zomersolden liepen shoppers de winkelstraten weer plat. Naast kleren aan kleine prijsjes kregen ze in de etalages ook een portie onrealistische of zelfs onmogelijke schoonheidsidealen voorgeschoteld. Britse onderzoekers merkten op dat vooral vrouwelijke paspoppen veel te mager zijn.

Designers anonymous: het einde van de ontzettend zichtbare ontwerper

Designers anonymous: het einde van de ontzettend zichtbare ontwerper

Een designer die zelf schittert in zijn eigen parfumreclames, wiens naam haast even bekend (of gelijk is aan) het label waarvoor hij ontwerpt, die na een show drie keer komt groeten en poseren voor foto's: we zijn het normaal gaan vinden, maar hebben we ondertussen ook op de kleding gelet?

Jong, duurzaam modelabel Helder: 'Kijk verder dan de trends'

Jong, duurzaam modelabel Helder: 'Kijk verder dan de trends'

Ramona Stoica en Marino D'hooghe richtten in 2016 het duurzame modemerk Helder op. Tegelijk met de lancering van het merk, werd hun eerste kindje geboren. De nieuwbakken ouders proberen bewust te leven en met hun label ook de mode-industrie wat groener te maken. 'Iedereen kan op zijn eigen manier zijn steentje bijdragen.'

Hoe de Pirellikalender brak met het klassieke schoonheidsideaal

Hoe de Pirellikalender brak met het klassieke schoonheidsideaal

De befaamde kalender van bandenfabrikant Pirelli bracht in zijn beginjaren voornamelijk slanke, naakte en vooral blanke modellen. De laatste jaren gooit Pirelli het over een heel andere boeg, met als laatste hoogtepunt Tim Walker's herinterpratie van Alice in Wonderland met een all-black cast in de hoofdrol voor de kalender van 2018.

Michael Kors koopt Jimmy Choo

Michael Kors koopt Jimmy Choo

Jimmy Choo, maker van dure schoenen en modeaccessoires, heeft een nieuwe eigenaar. De Amerikaanse branchegenoot Michael Kors betaalt 896 miljoen pond (1 miljard euro) voor het Britse modemerk dat zichzelf eerder dit jaar in de etalage zette.

Een tipje van sluier: de Uniqlo x J.W. Anderson-collectie

Een tipje van sluier: de Uniqlo x J.W. Anderson-collectie

Na Christophe Lemaire en Carine Roitfeld gaat de Japanse modeketen Uniqlo samenwerken met het Britse merk J.W. Anderson. De wintercollectie voor mannen en vrouwen brengt de sterke esthetiek van Anderson samen met Uniqlo's tijdloze en functionele ontwerpen.

De SS18 mannentrends die vrouwen willen dragen

De SS18 mannentrends die vrouwen willen dragen

Hoewel de beleefdheid vraagt om 'vrouwen eerst' zijn het traditiegetrouw de mannenmodeweken die ieder seizoen de spits mogen afbijten. Het vrouwelijke geslacht moet voor haar trendrapport voor volgende zomer in principe nog wachten tot de modeweken in september, maar nu genderlabels meer en meer uit de mode raken en vrouwen tussen mannen op de runway lopen, houdt er niets ons tegen om even bij de mannen af te kijken.

Ontdek Fair Fashion tijdens de Gentse Feesten

Ontdek Fair Fashion tijdens de Gentse Feesten

Tijdens 'One Day for Another World' van het Trefpuntfestival en Oxfam Solidariteit zorgt Gent Fair Trade voor propere kledij. Hoofdact Sioen zal volledig in eerlijke mode gekleed gaan die avond en ook de namiddagactiviteiten staan in teken van fair fashion.

'Jezus is een stijlicoon': Fergus Purcell over zijn inspiratiebronnen

'Jezus is een stijlicoon': Fergus Purcell over zijn inspiratiebronnen

Als aanloop naar Bread & Butter by Zalando, het festival voor stijl en cultuur dat van 1 tot 3 september plaatsvindt in Berlijn, lost de online shop nu een inspirerende videoserie. Daarin verdedigt een persoonlijkheid uit de mode telkens een gedurfde uitspraak. In dit filmpje: commercial artist Fergus Purcell.

Lanvin out, Poiret in. Wat gebeurt er in de Franse modewereld?

Lanvin out, Poiret in. Wat gebeurt er in de Franse modewereld?

Er beweegt wat in de wereld van oude Franse modehuizen. Terwijl Lanvin een ophefmakende nieuwe wending neemt, wordt in de coulissen de terugkeer voorbereid van het legendarische Paul Poiret. Met Koreaans kapitaal, een Frans-Chinese ontwerpster, en zelfs een Belgische connectie.

Gerenommeerde Parijse boetiek Colette sluit de deuren

Gerenommeerde Parijse boetiek Colette sluit de deuren

De bekende Franse boetiek Colette sluit na twintig jaar de deuren. Oprichtster Colette Roussaux en haar dochter Sarah Andelman melden dat het tijd is om het rustiger aan te doen.

Exclusief: de transformatie van Givenchy

Exclusief: de transformatie van Givenchy

Clare Waight Keller is officieel aan de slag bij Givenchy. Het luxemerk onthulde de eerste advertentiecampagne van de ontwerpster. In de hoofdrol: poesjes!

Tussen fashion en feminisme: de revival van het korset

Tussen fashion en feminisme: de revival van het korset

Het korset, dat vrouwen een artificieel zandloper figuur geeft, heeft doorheen de jaren een niet zo positieve bijklank gekregen. Hoe komt het dan dat grote modemerken, met de feministische tendens van vandaag, de trend opnieuw kunnen bovenhalen zonder dat we daar raar van opkijken?

In memoriam: Jenny Meirens, een vrouw in de schaduw

In memoriam: Jenny Meirens, een vrouw in de schaduw

In Italië is dit weekend Jenny Meirens overleden. De legendarische zakenvrouw achter Martin Margiela werd 73. Modejournalist Jesse Brouns haalt herinneringen op aan een machtige, maar onzichtbare vrouw.