Tabi continued: de opmerkelijke comeback van de Margiela-schoen

© Palais Galliera / Ville de Paris
Katrien Huysentruyt Journalist

Hoefgetrappel tijdens de modeweken: 35 jaar nadat 
Martin Margiela ze introduceerde, maken de Tabi’s een opmerkelijke comeback. De obscure designerschoen 
uit het pre-internettijdperk gaat plotseling viraal.

De Tabi-boot kon altijd rekenen op een vaste schare aanhangers, zij het een select clubje. De gesplitste neus figureert nu echter in tv-series en schrijdt over rode lopers. Hij trotseert de Parijse kasseien en schittert zowel op als naast de catwalk. Maar niets dat de schoen zo in het middelpunt van de belangstelling bracht als ‘Tabi-gate’. In september 2023 post een New Yorkse een relaas op TikTok over een Tinder-date die uitmondt in de diefstal van haar geliefde Tabi’s. Dankzij het speurwerk van enkele TikTok-vigilanten ontdekt ze een foto van haar dates vriendin met exact hetzelfde paar, en zo loopt de dief tegen de lamp. Eind goed, al goed. Het voelde als een goed bedachte promostunt. Een viraal verhaal als dit is immers de droom van elke marketeer. Dankzij Tabi-gate stegen de zoekopdrachten voor het model met driehonderd procent, #margielatabis werd op TikTok intussen honderden miljoenen keren aangeklikt.

De Zes in Japan

Terug naar de start. Tabi zijn oorspronkelijk de typische sokken met gescheiden tenen die Japanners al dragen sinds de middeleeuwen. Een apart compartiment voor je dikke teen zou het holistische evenwicht bevorderen. Rond 1900 kregen deze tabi een rubberen zool zodat ze buitenshuis gedragen konden worden. Zo werden ze het schoeisel van boeren en bouwvakkers. Het waren deze ‘jika-tabi’ die Margiela opmerkte bij werkmannen op een trip met de Antwerpse Zes in Japan, en die hem inspireerden. Voor z’n eerste collectie zocht hij namelijk een schoen die nooit eerder gezien werd. Met zijn Tabi wilde hij ‘de illusie creëren van een blote voet die op een hoge, dikke hak loopt’, vertelt hij in een interview met modeondernemer Geert Bruloot naar aanleiding van de expo Footprint – the track of shoes in fashion (MoMu, 2015). De machines van een doorsneeschoenmaker waren niet afgestemd op de gespleten leest, maar Bruloot kende wel iemand die van een uitdaging hield. Als eigenaar van de Antwerpse avant-gardistische schoenwinkel Coccodrillo koppelde hij de designer aan een vakman die voorheen samenwerkte met de te vroeg overleden schoenontwerper Tokio Kumagai.

Pootjes op de catwalk

Om de schoenen te laten opvallen, werden ze letterlijk in de verf gezet tijdens dat allereerste defilé voor lente­-zomer 1989. Margiela liet de modellen door rode verf stappen, zodat ze hun karakteristieke voetafdruk achterlieten op de witte catwalk. Dat ze de volgende seizoenen bleven terugkomen was een budgettaire beslissing: er was geen geld om een nieuw model te ontwikkelen. Voor de zomercollectie van 1990 kregen ze, in de kenmerkende Margiela-huisstijl, een laag witte muurverf.

Van 1989 tot 2009 bleef de designer de Tabi heruit­vinden, met als meest extreme versie de ‘Topless Tabi’ – zolen op een hoge hak die met een rolletje transparante tape kwamen om ze aan je voeten vast te maken. Die eerste modellen zijn vandaag voer voor collectioneurs: vaak werden er maar een paar gemaakt, puur voor de catwalk. Pas vanaf 1999 werden ze gecommercialiseerd. Dat de Tabi in al die jaren nog niet gekopieerd is, komt volgens Margiela door het gecompliceerde productieproces. Enkel de Italianen waren bereid om al hun kennis en vakmanschap boven te halen voor een uniek model met een perfecte pasvorm. Voor Bruloot werd het de belangrijkste schoen uit z’n lange carrière, gaf hij toe. En toen moest de revival nog komen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lelijke blikken

Omdat het zo’n unieke schoen is, bovendien ontworpen in het pre-internettijdperk, was het model lange tijd voorbehouden aan mode-insiders. Hij kwam weleens voorbij, in de video van Axelle Reds Je t’attends of een fotoshoot met nillies-it-girl Chloë Sevigny. Er waren de roze laarsjes van Björk (1995) en het paar van Sarah ­Jessica Parker – die er een hoop bagger voor over zich heen kreeg.

Een stukje uit de tabloid New York Daily News, met als titel Sarah Jessica Parker horses around with her Tabi boots (2009), schetst de teneur. Het klonk on­­geveer zo: “Het mannentijdschrift Maxim bestempelt Sarah Jessica Parker als meest onsexy vrouw ter wereld en schrijft haar zelfs een paardengezicht toe. Maar het enige paardachtige aan SJP zijn haar nieuwe hoeven… eh, schoenen. Zullen de Margiela’s de Manolo’s vervangen in Sex and the City? Wij betwijfelen het. Carrie Bradshaw heeft vrouwen om stiletto’s doen gillen, maar wat deze trend betreft, gokken we dat ze de andere kant op zullen galopperen.” Om maar te zeggen: de Tabi bleef ook twintig jaar na de lancering controversieel.

De tenen van celebrity’s

Voor modekenners heeft de schoen dan weer een echte cultstatus. Met je Tabi’s toon je aan gelijkgestemden dat je wat van mode weet. Het internet heeft high fashion echter voor iedereen opengesteld. Designermode is niet langer voorbehouden aan diegenen met een front row-zitje of een studentenkaart van de Academie. Opvallend schoeisel is bovendien fotogeniek en dus perfect voor de socials (met @margielatab1 heeft het model zelfs een eigen fanaccount).

Nog voor Tabi-gate uitbrak werden sterren als Dua Lipa, Zendaya, Hunter Schafer, Rihanna en Cardi B ermee gespot, en ook Chloë Sevigny haalde haar paar opnieuw boven. De Tabi heeft ook een cameo in het tweede seizoen van And Just Like That, aan de voeten van Charlottes collega-galerist. Plottwist voor wie vreest dat dit het einde van het Louboutin-tijdperk inluidt: tijdens de Maison Margiela Haute Couture-­show, eind januari, presenteerde John Galliano een samenwerking met de schoendesigner. Op de eerste rij pronkten Kim Kardashian en Kris en Kylie Jenner alvast met de gespleten neus met rode zool.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Sinds gen Z de Tabi’s heeft opgepikt, zijn ze meer mainstream geworden. Voor wie het budget heeft althans. Dat ze wat vaker te zien zijn, doet ze minder provocerend ogen dan vroeger, zeker als ook Emily in Paris (seizoen 1, aflevering 2) ermee komt aanstappen. Ook de comeback van ­eighties-, nineties- en nilliesmode legde het ontwerp geen windeieren. Die heeft, samen met de interesse voor alles wat Japans is, jongere generaties de avant-gardemode van Comme des Garçons en Yohji Yamamoto doen herontdekken. Zo komen ze al snel uit bij het mysterieuze genie Margiela. Zijn anonimiteit intrigeert: nu het leven zich grotendeels afspeelt op sociale media lijkt dat helemaal ondenkbaar. Tegelijk blijven zijn ontwerpen tot op vandaag grensverleggend. Hij ging als eerste met vintage stukken en met up- en recycling aan de slag, en blonk uit in de- en reconstructie. Met de Tabi – nieuw of niet – bezit je zo’n origineel ontwerp, van de hand van de meester zelf.

Mannen aan boord

Kortom: de Tabi spreekt een nieuw en jonger publiek aan, tot op de mannenafdeling. In 2014, vijf jaar nadat Margiela met de noorderzon verdween, werd John Galliano aangenomen om het huis van een nieuw elan te voorzien. Het was slechts een kwestie van tijd voor ook de beruchte bokkenpootjes onder handen genomen zouden worden.

In 2019 was het zover: er kwam een mannenversie, met een iets lagere hak. Stijlicoon A$AP Rocky was meteen om en acteur Cody Fern trok ze aan om zijn Golden Globe te verzilveren voor The Assassination of Gianni Versace. Nog meer mannelijke fans: Nick Jonas, Steve Lacy en Pedro Pascal. De lancering kon op geen beter moment komen. In het kielzog van Harry Styles en Timothée Chalamet zijn mannen zich de laatste jaren namelijk een pak persoonlijker gaan uitdossen. Dan komt een unieke schoen goed van pas. Geen gehypete sneaker of beursgenoteerde Birkenstock, maar een ontwerp dat er na 35 jaar nog steeds staat, je outfit maakt en de goedkeuring wegdraagt van modekenners.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tot slot: de Tabi kent heus nog wel tegenstanders. Op 5 februari 2024 haalde het Design Museum op Instagram een paar van onder het stof als #DesignOfTheWeek. Comments als ‘de lelijkste schoenen die ik ooit heb gezien’, ‘net Roald Dahls blokvoetheksen’ of ‘camel toe – sorry, no can do’ tonen dat ze lang niet door iedereen geapprecieerd worden en nog steeds kunnen choqueren. Zelfs het publiek van een vooruitstrevend Londens museum. Maar laat dat nu net hun sterkte zijn: het is een stuk waar je niet onverschillig over kunt zijn. De Tabi is ontworpen om te verbazen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content