Gentlemen in Paris: 4 opkomende Franse mannenmodelabels

Drôle de Monsieur: GF, Ouest Paris: GF, Jeanne Friot & LGN: Gabrielle Langevin.

Er wordt spannende mannenmode gemaakt in Parijs. En dat was al even geleden. Vier Franse labels om in het oog te houden.

​De Franse mannenmode heeft historisch altijd een zekere achterstand gekend. Welgestelde dandy’s richtten hun blik naar Londen en Napels voor hun maatpakken en smokings, en later in eerste instantie naar Milaan voor hun dosis high fashion met etiket van Armani of Versace. Maar Savile Row spreekt alleen nog koning Charles en zijn fans aan, en Milaan verliest al jaren aan belang.

Parijs is nu de onbetwiste spil van de internationale mannenmode, met de nadruk op internationaal. Want de grote Franse luxehuizen worden veelal niet door Franse ontwerpers geleid. Met Hermès, waar Véronique Nichanian al meer dan 35 jaar de mannen­collecties tekent, als voornaamste uitzondering. Veel gevestigde Franse mannenmerken, van Cerruti tot Smalto, zijn de voorbije jaren weg­gedeemsterd.

Maar nu is er dus een nieuwe lichting jonge Franse ontwerpers opgestaan. In de nasleep van Jacquemus en Alexandre Mattiussi van Ami Paris: twee labels die wereldwijd gigantisch populair zijn, en van wie het zakelijk vernuft en de snuggere omgang met sociale media inspireren. De volgende vier Franse labels staan op de officiële kalender van de Parijse mannenmodeweek.

LGN LOUIS GABRIEL NOUCHI

Louis Gabriel-Nouchi studeerde aan La Cambre in Brussel en begon zijn carrière bij Raf Simons in Antwerpen. Maar voor zijn eigen label, dat hij in 2017 begon, keerde hij terug naar Parijs. Hij beschrijft zijn label als een bibliotheek, waarin elke collectie naar een boek verwijst, van Les liaisons dangereuses tot American Psycho. Dit seizoen is gewijd aan A Single Man van Christopher Isherwood, ooit verfilmd door Tom Ford.

Nouchi heeft, zo bleek uit een recente ranking, zo ongeveer de meest diverse castings van de Parijse mannenmodeweek: er is vet, er is lichaamshaar, en niet alle modellen zijn piepjong. Hij doet aan sexy, maar dan op een manier die relevant is in 2024. Soms gaat hij viraal: een model dat onder zijn openstaande badjas niks draagt, enkele seizoenen geleden; of glanzende, behaarde worstelaars in spannende slipjes. Zijn ondergoedlijn, herkenbaar aan een (opzettelijke) scheur aan de hals of op de heup, doet gouden zaken.

louisgabrielnouchi.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

OUEST-PARIS

Arthur Robert was jarenlang de rechterhand van Alexandre Mattiussi bij Ami Paris en weet dus hoe hij toegankelijke, draagbare mannenkleren moet maken. En dat doet hij met Ouest Paris, zijn eigen, eerlijk geprijsde label, waarvoor hij zich laat inspireren door de surfcultuur van het Baskenland, streetwear, en wat hij zelf een ‘gedroomd Californië’ noemt – chaps, jeans met metalen studs, jockstraps. Zijn laatste presentatie tijdens de modeweek had de vorm van een afterparty, met op techno dansende jongens om negen uur ’s ochtends in de kelder van een afgedankte supermarkt — chic en fun tegelijk.

Ouest Paris wordt intussen verkocht door de drie belangrijke warenhuizen in Parijs, en na twee succesvolle pop-ups plant Robert een eigen winkel. Hij is sterk in denim en bracht onlangs een tas uit met het populaire Parijse label CAHU, dat het plastic van springkastelen recycleert.

ouest.world

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

JEANNE FRIOT

No gender, no carbon, no hatred’, luidt de tagline van Jeanne Friot op Instagram, en ook nog eens ‘made in France’. De ontwerper showt tijdens de mannenmodeweek, maar ziet haar mode als genderloos. ‘Het is de energie van mensen die me interesseert,’ zegt ze, ‘en ik laat me leiden door wat ik zelf beleef als lesbische vrouw.’ Friot groeide op in Le Marais in Parijs, studeerde aan modeschool IFM en werkte bij A.P.C., voor ze in 2022 haar eigen label begon. Ze beschouwt wijlen Josephus Thimister als haar mentor, de Nederlandse ontwerper die in Antwerpen studeerde en onder meer artistiek directeur was van Balenciaga.

Friot, die een frequente gast is in Franse talkshows en gemakkelijk herkenbaar is door haar platinablonde haar, werkt hoofdzakelijk met gerecycleerde stoffen uit de stocks van luxehuizen – rood is haar signatuurkleur en ze gebruikt ook veel Schotse ruit, in de stijl van Vivienne Westwood. Punk is not dead, zoals ze zeggen.

jeannefriot.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

DRÔLE DE MONSIEUR

Drôle de Monsieur is een buitenbeentje: opgericht in Dijon in 2014 als een streetwearmerk en internationaal doorgebroken met een reeks sweat­shirts met het opschrift ‘Not From Paris Madame’. Waarop Maxime ­Schwab en Dany Dos Santos naar Parijs verhuisden en hun label verder ontwikkelden naar het model van brands als Aimé Leon Dore of Noah, New Yorkse namen op de rand van streetwear en preppy. Drôle de Monsieur combineert kleuren en prints van de seventies met de hiphop-­esthetiek van de nineties.

Het merk heeft sinds kort een eigen boetiek in Le Marais in Parijs, haalde in een onlinecampagne bokslegende Mike Tyson voor de camera en showt nu ook tijdens de modeweek. Niet slecht voor een paar jongens zonder modeachtergrond uit de provincie.

droledemonsieur.com

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content