Magazine Magazine Stevig sportief Audi heeft sinds kort een nieuwe, wat hoekiger designstijl uitgewerkt die de nieuwe A3 meteen een wat stoerder uitzicht geeft. Dat is geen boerenbedrog, want diverse elementen maken duidelijk dat het merk in de toekomst de sportieve kaart wat nadrukkelijker wil gaan uitspelen. De A3 werd iets breder en langer en tegelijkertijd iets lager, terwijl …
Magazine Magazine Eenheid in verscheidenheid Op het autosalon van Frankfurt werd een overweldigend aanbod van nieuwe auto's voorgesteld, zestig volgens de organisatoren. Een flink deel daarvan waren concept cars, waarbij constructeurs een tipje lichten van de sluier die over hun toekomstige producten hangt. Maar van een eenduidige trend was geen sprake.
Magazine Magazine Handig en sportief Met de Tourer speelt Honda twee sterke troeven uit : het laadvolume van een echte break en meer dan gewone prestaties. Dat laatste heeft te maken met het verleden van de motorist die altijd al gekozen heeft voor geavanceerde krachtbronnen. Twee motorversies trekken de Tourer : een 2.0 en een 2.4 liter benzine, in afwachting …
Magazine Magazine Amerikaans getint comfort Vijf jaar geleden lanceerde Lexus de eerste generatie van de RX300, een verhoogde break met de onderhuidse trekjes van een terreinwagen. Die aparte styling werd bij de tweede generatie grotendeels behouden, al kreeg de RX300 om fiscale redenen dezelfde drielitermotor mee van toen, terwijl het slagvolume in de Amerikaanse versie naar 3.3 liter werd uitgebreid. …
Magazine Magazine gratis met eurostar naar londen Het is feest bij Eurostar en daar zijn vele redenen voor. De hogesnelheidstrein die Brussel met Londen verbindt, haalde onlangs op het 74 kilometer lange, verbeterde traject in Groot-BrittanniĂ« het Britse snelheidsrecord neer met een topsnelheid van 334,7 km/uur. Voor de gewone reiziger betekent dat een tijdwinst van twintig minuten, zodat hij nu twee uur …
Magazine Magazine rijden naar het waterstoftijdperk Energie die uit fossiele grondstoffen wordt gewonnen, is uiteindelijk gedoemd om te verdwijnen. Daarom rijden we vandaag met twee auto's die de toekomst aftasten met brandstofceltechnologie. Bij die technologie laat men waterstof en zuurstof met de hulp van een katalysator in een elektrochemisch proces reageren om uiteindelijk water te genereren, zonder verdere pollutie. Het grootste …
Magazine Magazine cabrio voor de vier jaargetijden Cabrio's met vier zitplaatsen liggen niet voor het rapen. Cabrio's met vier comfortabele zitjes zijn al helemaal een uitzondering. En toch heeft Mercedes met zijn CLK Cabrio schijnbaar moeiteloos de opdracht voltooid, ook al was het daarvoor nodig de tweede generatie 71 millimeter langer te maken dan zijn voorganger. Nog belangrijker is de toename van …
Magazine Magazine 5 kg/pk Voor automobilisten die in een auto meer zien dan louter een vervoermiddel ontwerpt Audi sinds jaar en dag modellen met een S of een RS in de naam. Die krijgen extra power mee, waarbij de S de atmosferische versies begeleidt, terwijl de RS op turbopower duidt.
Magazine Magazine variaties op open en bloot Moderne auto's hebben een zelfdragende carrosserie, wat betekent dat de koetswerkpanelen het geheel samenhouden. Wie het dak eraf haalt, brengt de rigiditeit in de problemen en moet her en der verstevigingen inbouwen, maar die wegen dan weer extra. Voor de Ford Streetka werd Pininfarina te hulp geroepen en dat resulteert in een fraai ogende roadster …
Magazine Magazine eigenzinnig festijn Het is bekend, Mazda schuwt het onconventionele niet. De nieuwste RX8 is ook een auto die op diverse niveaus originele oplossingen heeft gekregen. De opmerkelijkste is de Renesis-motor, de recentste evolutie van de rotatiemotor die werkt volgens het principe van de Duitse uitvinder Felix Wankel (die ingenieursdiploma noch rijbewijs had). De krachtbron bezit een zekere …
Magazine Magazine no-nonsense Vandaag rijden we in de categorie no-nonsense, waar het gezonde verstand de bovenhand heeft en status geheel niet ter zake doet. De Suzuki Wagon R maakte zes jaar geleden in Europa zijn entree en verraste met zijn compactheid, al was hij wel iets groter dan zijn Japanse naamgenoot. De aanpak is op en top Japans, …
Magazine Magazine amerikaan met europees hart De Europese automobilist is nauwelijks nog vertrouwd met het Amerikaanse luxemerk Cadillac. Toch is dat aan de overzijde van de oceaan een prestigieus icoon, het vierde vorig jaar bovendien zijn eeuwfeest en in zijn lange geschiedenis is het vaak zeer innove- rend uit de hoek gekomen. Cadillac was in 1908 de eerste om onderling verwisselbare …
Magazine Magazine intelligent interieurmanagement Trouwe lezers van deze rubriek weten dat autoconstructeurs nogal vlot omspringen met het woord innovatie en om de haverklap zogenaamd nieuwe concepten lanceren. Deze week is Opel aan de beurt, dat zich de voorbije jaren verdiepte in de flexibiliteit van het interieur en met de Flex-systemen voor Zafira en Meriva een zinvolle bijdrage afleverde. Ook …
Magazine Magazine roadster opgewaardeerd Zeven jaar geleden stapte BMW met de Z3 in het segment van de roadsters, waarvoor plots weer belangstelling was gegroeid, na het succes van de Mazda MX5. Onder een nieuwe lijn met nostalgische trekjes zaten wat minder nieuwe oplossingen gemonteerd uit de rijke onderdelenvoorraad van het Beierse huis. En de wagen liep in het Amerikaanse …
Magazine Magazine opwinding kost geld Er bestaat nauwelijks een merk naar wiens producten we met meer enthousiasme uitkijken dan die van Smart. Omdat ze doordacht uitvallen, niet gebukt gaan onder hun verleden, voor originaliteit gaan en een verfrissend soort minimalisme hanteren. En zo hoort het in een autolandschap waarin elke constructeur zich tegenwoordig verbeeldt dat hij een nieuw segment heeft …
Magazine Magazine Herkenbaar Japans Nissan heeft decennialang degelijke, maar saaie auto's geproduceerd. Met Shiro Nakamura als hoofddesigner wordt design een van de pijlers waarop de vernieuwing is begonnen.
Magazine Magazine gezond verstand gaat voor Eerst waren er de monovolumes ( Espace en Voyager), dan volgden de compacte monovolumes ( Renault Scenic, Opel Zafira) en nu komt Opel met de Meriva aandragen, die nog een stapje verder gaat. Met een buitenlengte van slechts 4,04 meter is hij nog eens 27 centimeter korter dan de Zafira. De vraag is dan ook …
Magazine Magazine het beste van twee werelden Dat Porsche een paar jaar geleden de komst van een snelle terreinwagen aankondigde, wekte hier en daar verbazing. De praktijk leert al snel dat het Duitse topmerk daarbij een klassiek pad bewandelt : het beste is maar net goed genoeg. Omdat het ook om een gigantische investering gaat, wordt evenwel voor een aanvaardbare oplossing gekozen. …
Magazine Magazine 100 keer slapen Voor de rubriek hotel van dit blad probeerden we de afgelopen drie jaar zo'n 150 charmante hotelletjes en b&b's uit. De beste 100 werden nu gebundeld.
Magazine Magazine asterixpark Thalys verbindt vijf keer per dag Brussel-Zuid met Roissy-Charles de Gaulle, een rit van een goed uur. Een pendeldienst, inbegrepen in het Thalys-ticket, brengt u op 20 min. ter plaatse. Een retourticket kost 49 euro, maar het nieuwe Kid & Co-tarief geeft 50 % korting. Gezinsformule (2 volwassenen en 2 kinderen) voor 2 dagen pretpark …
Magazine Magazine langer, comfortabeler, praktischer Net zoals bij de vorige generatie maakt de 807 monovolume van Peugeot deel uit van een kwartet, waartoe ook CitroĂ«n, Fiat en Lancia behoren en dat in Noord-Frankrijk wordt geassembleerd. De 807 maakt gebruik van hetzelfde, maar aangepaste platform als zijn voorganger terwijl hij bij een identieke wielbasis toch 29 cm langer werd. Een opmerkelijke …
Magazine Magazine lichtgewicht fenomeen Schijn bedriegt. Hoewel de zevende generatie van de Jaguar XJ, waarvan de oerversie in 1968 haar opwachting maakte, als twee druppels water op zijn voorganger lijkt, is het een compleet nieuwe auto. Auto's worden almaar groter en ge
Magazine Magazine uitgekiende zevenzitter Het zijn vreemde tijden : de met veel bravoure aangekondigde Renault Avantime, "de auto van de eenentwintigste eeuw", is ruim voor zijn tijd met stille trom weer afgevoerd. Terzelfder tijd doet de vierde generatie van de Espace haar intrede, maar zonder Ă©Ă©n van de innoverende componenten uit de beginjaren, de kunststof koetswerkpanelen. Het verdwijnen van …
Magazine Magazine de krachtige bedreiging Audi heeft de jongste tien jaar in het luxesegment duidelijk aansluiting gevonden met het trio Mercedes, BMW en Lexus en is er absoluut geen meeloper. Trouw aan zijn slogan Vorsprung durch Technik is het blijven innoveren, enerzijds met zijn quattro-vierwielaandrijving, anderzijds met het doorgedreven gebruik van aluminium. Met de nieuwe A8 speelt Audi duidelijk deze …
Magazine Magazine vouw hem op Het zal de alerte rijder niet zijn ontgaan dat de gemiddelde snelheid van de auto al jaren in dalende lijn gaat en alles wijst erop dat die evolutie zich doorzet. Er zijn wel initiatieven om via dynamische navigatie een en ander te verhelpen, maar met een groeiend autopark lijkt dat vechten tegen de bierkaai.
Magazine Magazine dynamische functionaliteit De nieuwe break van de Mercedes E-klasse valt niet alleen op door een gewijzigd design, maar vooral door een aantal hightechingrepen en door een ingenieuze, zeer functionele aanpak van de koffer. De nieuweling komt eraan met drie benzine- en drie turbodieselmotoren met een common rail-technologie van de tweede generatie. De meest potente is de 3.2 …
Magazine Magazine geneefse creativiteit Grote autoconstructeurs willen ons graag laten geloven dat ze om de haverklap met wereldschokkende innovaties aantreden, maar de realiteit laat een heel ander beeld zien : echte vernieuwing blijft schaars. De salon van Genève kruidt dan maar elke nieuwe lente met opvallende verschijningen : de mooie maar nostalgische Ford GT, waarvan tachtig exemplaren worden gereserveerd …
Magazine Magazine zweedse veiligheid, italiaanse lijn Amsterdam is nooit een grote autosalon geweest, maar dit jaar vallen twee heuse evenementen op. Volvo pakt uit met de nieuwe S80 en Alfa Romeo maakt zijn opwachting met de Brera.
Magazine Magazine Jacques Brel : De man die zichzelf zocht Een kwarteeuw na de dood van Jacques Brel zochten we zijn vrouw, zijn dochter, zijn accordeonist en zijn zeilmakers op. Vier ooggetuigen over wie hij was en wat hij betekend heeft.
Magazine Magazine efficiĂ«nt monument De ambities van Volkswagen lijken geen grenzen te kennen. Nadat vorig jaar in het luxesegment de Phaeton werd gelanceerd, verschijnt nu de imposante Touareg in het straatbeeld. Met die luxueuze off-roader gaan de Duitsers zowaar de strijd aan met de klassieker ( Range Rover) en jongere goden ( BMW X5, Mercedes M-klasse) en schromen zich …
Magazine Magazine bestelbreak bis Vijf jaar geleden lanceerde CitroĂ«n een kleine bestelwagen met de trekjes van een break, de Berlingo. Een jaar later tapte Renault met zijn Kangoo uit eenzelfde vaatje en sindsdien is een paar andere constructeurs gevolgd. De trend van de bestel- break stoelt op de aantrekkelijke verhouding tussen het bruikbare volume en de prijs : een …
Magazine Magazine dynamisch designmonument Toen de Audi TT in 1998 gelanceerd werd, was iedereen het over Ă©Ă©n aspect eens : de wagen was de perfecte belichaming van een uiterst doorgedreven design. De resultaten lieten dan ook niet op zich wachten en de TT werd her en der met prijzen overladen. Kort na de lancering werd het idyllische beeld even …
Magazine Magazine amerikaan met duitse pit Een paar weken geleden reden we deze rubriek binnen met de Jeep Cherokee en waren daar niet onverdeeld gelukkig mee. Vooral de turbodiesel van Italiaanse origine bleek niet echt tegen zijn taak opgewassen, was dorstig en viel nog lawaaierig uit ook. Vandaag maken we kennis met zijn grotere broer en daar is een goede reden …
Magazine Magazine praktisch en zuinig Veel constructeurs pakten de jongste jaren uit met moeilijk te klasseren auto's, voertuigen die het midden houden tussen berlines, breaks, hatchbacks en coupĂ©s of combinaties ervan. Ford pretendeert met de Fusion hetzelfde te doen, maar dat is wat optimistisch geformuleerd. De Fusion is in wezen een Fiesta gebleven, van wie hij platform, wielbasis en spoor …
Magazine Magazine rijplezier in drie letters De Alfa Romeo 156 wordt sinds zijn debuut beschouwd als een van de mooiste berlines die voor redelijk geld te koop zijn, en de Sportwagon-versie volgt die trend helemaal. Met de komst van de GTA worden naast de estheten nu ook de sportievelingen op hun wenken bediend. Dat is niet eens verwonderlijk voor een merk …
Magazine Magazine lezen over rijden 'L'année automobile' (ISBN 2-88324-064-7) is een uitgave van de Editions JR, J-R Piccard en kost 62 euro.
Magazine Magazine waar is de weg (vrij) ? Nooit waren er sneller, comfortabeler, properder en veiliger auto's op de markt dan nu. Maar tegelijk met die groeiende verfijning, kijkt de chauffeur tegen almaar trager vorderend verkeer aan. De conclusie van die potsierlijke situatie zal dan ook duidelijk zijn : de automobilist heeft niet in de eerste plaats behoefte aan een nog geavanceerder auto, …
Magazine Magazine een huis voor gisteren en een voor morgen We beginnen het jaar in Aulnay-sous-Bois, aan de poorten van Parijs, waar CitroĂ«n recentelijk het Conservatoire du patrimoine de la marque opende. Die opening bevestigt wat we al vermoedden: het Franse merk bezat geen enkel museum die naam waardig. Dat is onbegrijpelijk, want wie de geschiedenis van AndrĂ© CitroĂ«n (van Nederlandse afkomst, hij heette aanvankelijk …
Magazine Magazine auto met handboek elektronica De Fiat Stilo, die de Bravo/Brava-reeks vervangt, bestaat vanaf zijn lancering in twee gedaanten. De vijfdeurs is 425 cm lang en 152 cm hoog, terwijl de driedeurs zeven centimeter korter en vijf centimeter lager uitvalt. De ontwerpers spreken voor de driedeurs van een temperament dat gericht is op individualisme, prestaties en rijplezier. Geheel in de …
Magazine Magazine de ommekeer Nissan produceert al vele jaren uiterst betrouwbare auto's, maar steekt die in een onopvallend, zeg maar banaal kleedje. Met de komst van de nieuwe Primera en ongetwijfeld onder impuls van de Franse grote baas Carlos Ghosn, lijkt de vaak beloofde verandering eindelijk ingeluid. De ontwerpers spreken over "een karaktervolle styling, vernieuwend design en geavanceerde, gebruiksvriendelijke …
Magazine Magazine het beste van twee werelden We eindigen het jaar in absolute schoonheid: de Carrera 4S, de achtste versie van Porsches beroemde 911. De nieuweling combineert op een merkwaardige manier kwaliteiten die naar twee illustere voorbeelden verwijzen. Voorop staat natuurlijk de permanente vierwielaandrijving, die we ook kennen uit de Carrera 4. Een aantal uiterlijke kenmerken refereert aan de Turbo, zoals de …
Magazine Magazine een soepele klassieker We hadden gehoopt nog voor het jaareinde een rit te maken met een van de versies van de BMW 7-reeks, maar een lange rij wachtenden voor ons heeft die kennismaking behoorlijk vertraagd. Dus gaan we bij diezelfde constructeur achter een bescheidener stuur zitten. De 318d heeft een facelift ondergaan, maar blijft de klassieke instapversie van …
Magazine Magazine Peter Lindbergh Geen blote borsten op de Pirelli-kalender dit jaar, maar vrouwen met uitstraling. Geen topmodellen bovendien, maar jonge, aankomende actrices. De fotograaf verantwoordelijk voor deze kleine revolutie is de Duitse Parijzenaar Peter Lindbergh.
Magazine Magazine klassieker met brio De Golf van Volkswagen is in 27 jaar uitgegroeid tot een begrip. Over de eerste generatie, de hoekige verschijning uit 1974 met een design van Guigiaro, schreven we dat hij het tij moest keren nadat Volkswagen amechtig naar een vervanger van de Kever had gezocht. De Golf van toen woog amper 830 kilo, maar was …
Magazine Magazine stil en krachtig Toen Toyota zich een tiental jaar geleden met Lexus en de LS400 op het hoogste segment van de markt richtte, was het scepticisme groot. Toch bleek de nieuwkomer meteen op het niveau te staan van de Mercedes S-klasse, en dat was net zo met de GS-serie, die de BMW 5-reeks en de E-klasse naar de …
Magazine Magazine pittig en functioneel Vandaag kiezen we met de Volkswagen Passat Variant voor een combinatie van functionaliteit, gebruiksgemak, zuinigheid en rijcomfort. Passats hebben in tegenstelling tot de meeste moderne auto's altijd voor een zee van ruimte gezorgd achterin, en dat is met de nieuwe Variant niet anders. Met een wielbasis van ruim 2,70 meter heeft de constructeur alvast een …
Magazine Magazine Volbloed elegantie Met de R-coupé toont chief-designer Ian Callum op welke manier Jaguar de toekomst ziet. Een kennismaking met man en machine.
Magazine Magazine porsche met lichtinval Vandaag rijdt Porsche zijn Targa voor en dat blijkt altijd een evenement. Bij de voorstelling van de eerste Targa in 1965 sprak ontwerper Ferry Porsche over een volledig nieuwe auto: geen coupĂ©, maar ook geen cabrio. Nuchtere lieden merkten meteen op dat het gewoon om een 911 met een afneembaar dak ging. Toch bleek er …
Magazine Magazine met elektronische beschermengel Twaalf jaar na de lancering van de vorige generatie verbaast de nieuwe Mercedes SL andermaal door zijn hoogtechnisch potentieel en door zijn unieke lijn. Net zoals de SLK krijgt hij een vast dak mee dat in zestien seconden in de koffer verdwijnt. Maar met een gewicht van 1845 kg verloochent hij een beetje zijn initialen, …