Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Quiet, clean, electric ( Th!nk-slogan)

Nieuwigheden zitten soms letterlijk in een klein hoekje. Op de Autosalon zijn velen in het Ford-paviljoen aan de Th!nk voorbijgelopen, terwijl het toch echt om een belangrijke evolutie gaat. Zijn verhaal begint in 1973, op het moment dat ene meneer Ringdal in Noorwegen besluit een elektrische auto te bouwen. Die auto zal zowel op de Olympische Spelen in Lillehammer als later in San Francisco te zien zijn, maar Ringdals firma PIVCO, die alle research zelf wil doen, bezwijkt uiteindelijk onder de schuldenlast.

Toch weet zoon Ringdal interesse te wekken bij Ford. In 1995 neemt dat de helft van de aandelen over en vier jaar later zet het zijn schouders voor honderd procent onder het project. Daarmee raakt een en ander in een stroomversnelling, ook al omdat Ford zijn voordeel wil doen met de ZEV-credits ( Zero Emission Vehicles) die elektrisch aangedreven auto’s opleveren om zo het pollutiegemiddelde van alle geproduceerde Fords in evenwicht te helpen brengen. Terzelfder tijd komen er subsidies van de Noorse regering én vrijstelling van btw en wegentol in Groot-Oslo.

De Th!nk-tweezitter is op allerlei niveaus innoverend: hij staat niet alleen op een versterkt stalen chassis, waarop een aluminium opbouw gemonteerd zit. Daarbovenop worden zeven thermoplasticpanelen vastgeklikt die kras- en botsvrij zijn, en in een handomdraai te vervangen. Het geheel wordt aangedreven door een driefazige wisselstroominductiemotor, die haalt zijn energie uit 19 nikkelcadmiumbatterijen, die samen 250 kilo wegen en voor een autonomie van ongeveer 85 kilometer zorgen.

De kleine Th!nk is net geen drie meter lang, heeft geen versnellingen en snelt in 7 seconden van stilstand naar de 50 km/uur. Een motorkap is er niet, hoogstens een paneeltje voor het controleren van de verschillende vloeistofniveaus. Toch krijgt hij de homologatie van een volwaardige auto, doorstaat de crashtests voor kleine wagens en krijgt een airbag mee voor de bestuurder. Omdat hij eigenlijk als bestelwagen is ontworpen, zijn er slechts twee zitplaatsen én een kofferruimte die met zijn 350 liter vele keren groter is dan die van bijvoorbeeld een Smart. De ideale kleine bestelwagen voor koerierbedrijven.

Al even innoverend is de manier waarop de wagen in Noorwegen, Denemarken, Nederland en in Londen aan de man wordt gebracht. Omdat de Th!nk voor 95 procent recycleerbaar is, gaan de ontwerpers ervan uit dat hij na gebruik geheel van de markt moet verdwijnen en er geen residu-waarde overblijft. Om die reden wordt de Th!nk alleen geleasd. In Londen kan men de wagen gewoon via de website bestellen, waarna hij thuis wordt afgeleverd. Het gebruik kost 320 pond / 524,59 euro per maand. Dat lijkt veel, maar de enige extra kosten zijn uiteraard de verzekering en het verbruik. Nu ligt dat laatste bijzonder laag (0,87 euro / 100 km), omdat het opladen (dat 4 tot 6 uur in beslag neemt) ’s nachts kan gebeuren.

In Londen loopt momenteel een proefproject waaraan vijftien geselecteerde bedrijven deelnemen, waaronder The Body Shop en Organic Express (een bedrijf dat biogroenten levert). Dat project wordt ook door Friends of the Earth gesteund. De stad Londen hanteert bovendien goedkope parkeertarieven voor de Th!nk, een idee dat eerder al door Smart werd geopperd, maar minder snel gehoor vond dan gehoopt.

Toch wordt er hardop nagedacht over nog meer originele oplossingen, zoals het idee om de stroomvoorziening voor dit soort wagens via de parkeermeter te laten lopen. Zodat opladen tijdens het parkeren kan gebeuren.

In het oorspronkelijke mobiliteitsproject van Th!nk zat ook een elektrische vouwfiets, maar dat plan werd wegens distributieproblemen weer afgevoerd. In België is de Th!nk niet voorradig, en de overheid toont maar weinig interesse. Misschien omdat de diverse ministeries het te druk hebben met hun verklaringen over snelheid en veiligheid.

Wat dat betreft hebben ze van de Th!nk alvast niets te vrezen: de kleine bestelwagen bezit een maximumsnelheid van 90 km/uur, terwijl over zijn groene karakter nauwelijks te redetwisten valt. Er bestaat hoop dat een nieuwere versie van de Th!nk, waarvan de productie nog dit jaar in Noorwegen start, tegen 2003 in België kan rijden.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content