Op en top circulaire jeans van HNST

De Antwerpenaar Tom Duhoux doopte zijn jeans HNST. Een logische naam voor een jeans waar zowel de makers als de dragers honderd procent eerlijk - honest - over kunnen zijn. 'You can handle the truth' is de slagzin van het merk, dat echt radicaal anders te werk wil gaan. Met zesenvijftig procent gerecycleerde grondstoffen is HNST het meest duurzame jeansmerk beschikbaar.

Het label sloeg recent de tenten op in het Circulair Zuid, waar het samen met andere innovators aan een duurzame toekomst timmert.

Oplosbaar garen van Resortecs

Twee Belgische ondernemers, Cédric Vanhoeck en Vanessa Counaert, werken aan een oplosbare draad. Hun uitvinding zou wel eens het antwoord op het recyclagevraagstuk kunnen zijn. Bij een hoge temperatuur - tussen 160° Celsius en 190° Celsius - smelt de draad immers. Hierdoor kan een kledingstuk makkelijk worden gedemonteerd en vervolgens gerecycleerd.

De slimme draad werd dit jaar een van de vijf winnende projecten van de Global Change Award, een initiatief van de H&M Foundation om duurzame ontwikkeling in de mode financieel en via coaching te ondersteunen. De andere vier winnaars van de Global Change Award zijn: Fungi Fashion (Nederland), Crop-A-Porter (Verenigde Staten), The Regenerator (Zweden) en Algae Apparel (Israël).

De zevende H&M Conscious Exclusive-collectie

Het is ondertussen al zeven jaar een traditie dat H&M jaarlijks een collectie op de markt brengt die zo duurzaam mogelijk is, verschillende innovaties combineert en het brede publiek toont dat duurzame mode ook chic en stijlvol kan zijn. Voor de zevende H&M Conscious Exclusive-collectie werden de schijnwerpers gericht op twee nieuwe duurzame materialen: gerecycleerd zilver en ECONYL, gemaakt van rondzwervende visnetten. Het designteam vond inspiratie bij het Zweedse Arts & Crafts icoon Karin Larsson.

H&M Conscious Exclusive 2018 © Mikael Jansson

Close the Loop-traject en planner van Flanders DC

Flanders DC en MVO Vlaanderen dachten samen met enkele Belgische modemerken na over hoe ze als onderneming duurzamer kunnen werken. De eerste merken die het traject volgden zijn e5 mode, caroline biss en Café Costume. Voor elk bedrijf werd een strategie uitgewerkt, die ze nadien implementeerden in hun onderneming.

Een tweede editie werd ook al in gang getrapt. Met de steun van Vlaanderen Circulair werden acht bedrijven geselecteerd die elk hun eigen traject zullen doorlopen. Bonneterie De Groote (o.a. Eskimo), Flanders Fashion Design International (o.a. Julia June), FNG (o.a. Fred & Ginger), JBC, Jellycoe (o.a. Woody), Labels by Andres (o.a. Xandres), Marylise & Rembo Fashion Group en Novavo (o.a. Atelier Noterman) zullen samen met experts het komende jaar werken aan een nieuwe duurzaamheidsstrategie.

Flanders DC lanceerde dit jaar ook de Close The Loop Planner. Daarmee helpt de organisatie bedrijven online om hun duurzaamheidsdoelstellingen op korte en lange termijn te bepalen en te verwezenlijken. Zo kunnen ook merken die niet deelnemen aan het traject aan de slag.

Circular Fashion Lab in Wageningen innoveert

Onze Noorderburen experimenteren er op los. Zo worden in het Circular Fashion Lab in Wageningen duurzame grondstoffen ontwikkeld voor de textielindustrie. Ze brengen spelers uit verschillende takken van de industrie bij elkaar - van bedrijfs- en materiaalkundigen tot ontwerpers en afvalverwerkers. Het doel is om circulaire mode op punt te stellen.

Voor de feestelijke opening van het academiejaar ging Louise O. Fresco, bestuursvoorzitter van Wageningen U&R, op zoek naar een zo duurzaam mogelijke jurk. Dat is hen aardig gelukt.

Inspirerende Fair Fashion events

Vijf jaar na de ramp van Rana Plaza, de Bengaalse fabriek die instortte en meer dan duizend levens kostte, worden er talloze fair fashion evenementen georganiseerd. Zo hopen organisatoren de industrie van onderuit te veranderen. In Vlaanderen konden we ons onder andere laten inspireren door het Fair Fashion Fest, het Mooi Festival, Faktory Infini, het dakterrasfestival DAKkan van Antwerp Circular en Krijg de Klere. In het Londense Victoria and Albertmuseum kan je nog tot midden januari naar de boeiende expo Fashioned from Nature, waar de bezoeker chronologisch het complexe verhaal van de relatie tussen mode en de natuur voorgeschoteld krijgt.

JBC maakt nieuwe jeans van ingezamelde broeken

In oktober bracht de Belgische modeketen JBC een denimcollectie gemaakt van oude, ingezamelde jeans op de markt. Het merkt ziet dit als een stap naar een meer duurzame kledingindustrie. Twintig procent van het materiaal van de broeken bestaat uit gerecycleerde denim, de rest is gemaakt van biokatoen. De collectie bevat donkerblauwe jeans met een skinny pasvorm voor vrouwen en een straight pasvorm voor mannen en kinderen.

Nederlandse webshop SilkSage

Online shoppen, dat kan toch niet goed zijn voor het milieu? Op deze vraag hopen Nederlanders Bas Wakker en Imre Gelens een antwoord te bieden. Met hun startup SilkSage willen ze online shoppen makkelijker, interessanter en duurzamer maken. Op het platform kan je niet alleen eerlijke mode kopen, je kunt er ook actief bijdragen aan een mooiere wereld en ontwikkelingsprojecten steunen.

Wado: Spaanse sneakers met een missie © Wado

Sneakermerk Wado verovert Europa

Na een ongelooflijk succesvolle crowdfundingcampagne veroverde het Spaanse sneakermerk Wado in 2018 de Europese markt. 'De duurzame mode die op dit moment op de markt is, volgt zelden modetrends en is eerder duur. Dat willen we veranderen,' klinkt het. De eerste lijn van Wado - wat dankjewel betekent in de taal van de Cherokee - bestaat uit zes verschillende sneakers, allemaal met een witte basis. De Modelo '89-collectie werd geïnspireerd door mode van de jaren tachtig en heeft dus ook een vintage toets.

Composteerbare collectie van Wolford

Het Oostenrijkse kousen- en ondergoedmerk Wolford staat bekend om zijn kwalitatieve kousen. Dit jaar bracht het een eerste Cradle to Cradle-collectie op de markt. De producten worden dus gemaakt in een gesloten kringloop. Andreas Röhrich, directeur productontwikkeling, werkte vier jaar aan de Auroralijn en is heel trots: 'duurzaamheid zat altijd in ons DNA, maar nu hebben we het echt naar een hoger niveau getild.'

Reebok bedenkt sneaker van katoen en maïs

Niet alleen kleine startups dragen bij aan een duurzame mode-industrie, ook sneakerreus Reebok wil een steentje bijdragen aan het vergroenen van de schoenensector. Daarom heeft het team van Bill McInnis, hoofd van Reebok Future, bijna vijf jaar gewerkt aan een plantaardige schoen. Eerder kondigde het bedrijf al aan dat ze geen petroleum of giftige stoffen meer gaan gebruiken in hun sneakers.

De volgende stap voor het merk was een plantaardige schoen. De 'NPC UK Cotton + Corn-sneaker' is een honderd procent katoenen sneaker, de zool bestaat dan weer volledig uit maïs. De schoen krijgt ook een volledig gerecycleerde verpakking. Het product is een unicum, want het is de eerste schoen ooit die het '75 procent bio-base certificaat' van het Amerikaans ministerie voor landbouw kreeg. Een volgende stap in het ontwerpproces is om de schoen ook biologisch afbreekbaar te maken.

Vegan Stan Smith

Aan Stella McCartney hebben we wel vaker duurzame oplossingen te danken. Ook met haar samenwerking met Adidas wil ze mens, milieu en dierenwereld zo min mogelijk schaden. Daarom bedacht ze een vegan versie van de Stan Smith. De vegan sneaker is bijna identiek aan alle andere klassieke exemplaren. Het enige verschil is dat het logo van McCartney op de tong van de schoen is afgebeeld. Daarnaast heeft de enkel een donkerpaarse band. In plaats van leer werd er honderd procent gerecycleerd polyester gebruikt.

w.r.yuma © gf

De brillen van w.r.yuma rollen over de toonbank

Na een succesvolle Kickstartercampagne lanceerde Sebastiaan de Neubourg afgelopen jaar het merk w.r.yuma: 3D-geprinte zonnebrillen gemaakt van plastic afval uit oude koelkasten, autodashboards en petflessen. Met zijn label wil de ondernemer bewustwording creëren rond onze plasticconsumptie. Elke bril wordt pas gemaakt na bestelling; het printen en in elkaar steken van één exemplaar duurt zes dagen.

W.r.yuma maakt net zoals HNST en Pure by Luce deel uit van Circulair Zuid, een nieuw project in de wijk Nieuw Zuid met allerlei initiatieven rond ecologie.

Duurzaamheid op hakken met Caro Peirs

Via een crowdfunding haalde de Belgische schoenenontwerpster Caro Peirs genoeg geld op om de productie van schoenen van gerecycleerd denim in gang te zetten. Onder de noemer Tropas ontwerpt Caro schoenen op duurzame en sociaal verantwoorde manier. Er staan drie verschillende modellen - sneakers, hakken en hoge hakken - op stapel. De ontwerpster betrekt voor haar schoenenmerk sociale werkplaatsen in het productieproces, gebruikt gerecycleerde materialen en vermijdt het gebruik van chemicaliën. Bovendien vereenvoudigt ze ook het recyclageproces na gebruik. In de lente van 2019 worden de eerste exemplaren verwacht.

Stella McCartney en VN lanceren charter

De Britse modeontwerpster Stella McCartney is het zat te moeten wachten. 'We kunnen er niet meer van weglopen. Iedereen moet actie ondernemen als we een positieve verandering willen zien'. Daarom nam ze het initiatief om een charter te ontwikkelen, die tijdens de VN-conferentie over het klimaat COP24 ondertekend werd door 43 grote spelers uit de internationale modewereld, waaronder Burberry en H&M. McCartney hoopt dat de beloftes zullen zorgen voor een betere samenwerking en het investeren van geld in duurzame ontwikkelingen.

Yogalabel PlayPauze/A natural connection © gf

Katrien Smets en Hilde De Baerdemaeker pakken uit met duurzame yogalijn

Actrice Hilde De Baerdemaeker en designer Katrien Smets ontmoetten elkaar twee jaar geleden tijdens een yogaweek in Marrakech. Nu ligt hun eerste yogacollectie in de rekken. Het is een samensmelting van twee labels: Katrien Smets/A Natural Connection en PlayPauze, het yogamerk van Hilde De Baerdemaeker.

De bedoeling is dat je de outfits zowel op als naast de yogamat kunt dragen. Het zijn tijdloze, kwalitatieve stuks, eerlijk geproduceerd in Europa, met zoveel mogelijk natuurlijke materialen zoals tencel en biokatoen : helemaal in lijn met de slow fashion waarden.

Duurzaam shoppen met de app COSH

Niki de Schryver heeft jarenlange ervaring in de (duurzame) mode en business development. Ze stelde zich de vraag hoe je als klant nog je weg kan vinden in de overdosis én het tekort aan informatie? Hoe kan je tijdens het winkelen weten wat de ecologische voetafdruk is van de kledingstukken die je wil kopen? Om antwoorden te bieden op deze vragen richtte de onderneemster COSH op. Met deze app kan je in de winkelstraat via je smartphone heel snel en heel simpel weten waar je terecht kunt voor eerlijke mode.

Surf voor meer informatie naar cosh.eco.

In de Wolk(en): functionele én stijlvolle mannenhemden

Het jonge Antwerpse label Wolk dicht een gat in de markt. 'Wij willen eenvoudige, mooie hemden en T-shirts maken die tijdloos én kwalitatief zijn', vertelt Joris Smeuninx, een industrieel ontwerper die zijn sporen verdiende in de sport- en outdoor- industrie en dit jaar samen met zijn vrouw het label Wolk oprichtte.

'Ik vond het spijtig dat er twee stapels kleren in mijn kleerkast lagen: werk- en avondkleding voor tijdens de week en comfortabele, functionele kleding om in te sporten tijdens het weekend.' Het duo lanceerde daarom een eigen mannenmerk met functionele hemden en T-shirts, die je voor elke gelegenheid kan dragen omdat ze zowel stijlvol als super comfortabel en ademend zijn. Ze kozen resoluut vuur duurzame materialen, zoals Tencel, merinowol en linnen. Om de prijs te drukken, verkopen de oprichters van Wolk hun producten online.

Meer weten? Wolk-Antwerp.com.

Samen strijden tegen plastic

De Ellen MacArthur Foundation overtuigde meer dan 250 organisaties om 'The New Plastics Economy Global Commitment' te tekenen en zo ten strijde te trekken tegen plasticvervuiling. Het engagement wordt getrokken door de stichting in samenwerking met UN Environment. Modemerken, universiteiten en bedrijven slaan de handen in elkaar. Het doel van deze 'commitment' is plasticafval terugdringen en een circulaire economie promoten. Stella McCartney, Burberry, H&M, Inditex, Marks and Spencer, Selfridges, Target en Walmart hebben de belofte ondertekend. Maar ook Universiteit Gent ging de uitdaging aan.

Meer informatie over deze belofte kan je vinden op ellenmacarthurfoundation.com.

Go as u.r: on-the-go-wear voor actieve vrouwen

In juli richtte Annelies Lambert het merk Go as u.r op. Als marketingmanager voor internationale bedrijven zette ze vijftien jaar lang verscheidene merken in de markt. Tot het dus tijd werd voor een eigen duurzaam label. 'Ik heb altijd een liefde gehad voor mode, maar ook voor sport, voeding en cosmetica. Dankzij de workshops voor jonge ondernemers van Flanders DC kreeg ik een helder beeld van wat ik precies wou doen. Mijn label bestaat uit natuurlijke make-up, verzorgingsproducten en kledingstukken voor vrouwen die net als ik een actieve levensstijl hebben.'

Naast kiezen voor duurzame materialen en Europese productie, draagt Annelies ook bij aan een mooiere wereld door een goed doel te steunen met haar merk. Bij elke aankoop gaat één euro naar W4 of Women's WorldWideWeb, dat investeert in het potentieel van meisjes in 27 landen.

Neem een kijkje op goasur.com voor meer informatie.

Go as u.r © gf