Stella McCartney en VN lanceren charter: ‘Mode-industrie moet samenwerken aan doelgerichte klimaatacties’

De mode-industrie heeft een negatieve impact op ons klimaat. Een nieuwe VN-charter wil daar verandering in brengen. © istock

Enkele grote spelers uit de internationale modewereld en bekende merken, waaronder Burberry en H&M, hebben tijdens de VN-conferentie over het klimaat COP24 beloofd om actie te ondernemen tegen de klimaatopwarming.

In Katowice hebben drieënveertig modemerken en -bedrijven zich geëngageerd om hun afdruk op het klimaat te verkleinen. Ze ondertekenden een charter waarin ze een reductie met dertig procent van uitstoot van broeikasgassen tegen het jaar 2030 beloven. De industrie zet zich ook in om tegen 2050 koolstof-neutraal te zijn. Dat wil ze bekomen door het decarboniseren van haar productie, te kiezen voor duurzame en ecologisch materialen, koolstofarm vervoer en andere maatregelen.

Een van de initiatiefnemers van de verklaring is Britse modeontwerpster Stella McCartney. ‘We kunnen er niet meer van weglopen. Iedereen moet actie ondernemen als we een positieve verandering willen zien’, klinkt het bij McCartney in een gesprek met Business of Fashion. ‘Het charter is nodig, want het is tijd dat niet alleen ik en andere kleine spelers in de mode klimaat op de agenda zetten. We hebben leiders nodig, die invloed kunnen uitoefenen op wetgeving.’

We hebben leiders nodig, die invloed kunnen uitoefenen op wetgeving.

Stella McCartney

Onder meer Adidas, Burberry, Esprit, Guess, Gap, Hugo Boss, H&M Group, Inditex, Kering Group, Levi Strauss & Co en Puma hebben het charter ondertekend. McCartney hoopt dat de beloftes zullen zorgen voor een betere samenwerking en het investeren van geld in duurzame ontwikkelingen. ‘We moeten als industrie onze portefeuille laten spreken.’

Oprechte inzet

Niet alleen modespelers tekenden het charter, ook de ngo WWF International engageert zich. Merken die nog geen handtekening hebben gezet, kunnen zich op een later tijdstip nog aanmelden. De Verenigde Naties hopen uiteraard dat het niet bij beloftes zal blijven. Daarom worden er werkgroepen opgericht die zullen toekijken op welke stappen ondernomen worden door de industrie. Want aan loze beloftes heeft het klimaat niets.

Merken die nog geen handtekening hebben gezet, kunnen zich op een later tijdstip nog aanmelden.

‘Ik hou van de term “duurzaamheid”, maar ik vrees dat niet genoeg mensen weten wat het betekent’, laat Stella McCartney optekenen. ‘Volledige transparantie is heel belangrijk in dit opzicht. Daar moeten we allemaal naar streven.’ Het is dus te hopen dat alle merken en bedrijven die de verklaring steunen zich voor honderd procent engageren in de toekomst.

1.0360270videohttps://www.youtube.com/https://www.youtube.com/user/BusinessofFashionThe Fashion Industry Charter for Climate Action | Stella McCartney | #BoFVOICES 2018The Business of Fashion

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
YouTube480480https://i.ytimg.com/vi/vOKnZfgwJzw/hqdefault.jpg

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content