De Voralberg-regio in Oostenrijk is goed bezig: Wolford kon er rekenen op COIN, een consortium van vijftien bedrijven die die Cradle to Cradle-componenten produceren voor de lingerie- en kousenbusiness. De innovatieve spirit uit de streek zorgde dus voor de nodige expertise om een collectie te produceren die aan het eind van de keten geen afval oplevert.

Andreas Röhrich © Wolford

Samen met zijn team productontwikkeling en de partners van COIN zocht Andreas Röhrich vier jaar lang naar een manier om Wolfordproducten in een gesloten kringloop te produceren. Met succes, want ze zijn er uiteindelijk in geslaagd om het Cradle to Cradle Gold-certificaat te behalen. Röhrich werkt al jaren voor Wolford en is het nog lang niet beu: 'Ik ben betrokken bij alle lagen van de ontwikkeling, van de productie van de draad tot het comfort van de consument. Dat maakt mijn werk zo interessant, een werkdag is echt nooit saai.'

Hoe zie je duurzame initiatieven evolueren in de toekomst?

Andreas Röhrich: 'De nieuwe consumentengroepen, zoals millennials en Generatie Z, zijn erg geïnteresseerd in duurzaamheid en schenken minder aandacht aan merken die niet duurzaam zijn. We zijn van mening dat er in 2018 geen plaats meer is voor merken die niet actief bezig zijn met mens en milieu. We moeten er allemaal samen voor zorgen dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt voor onze nakomelingen.'

Wat betekent circulaire economie voor Wolford als merk?

Andreas Röhrich: 'Duurzaamheid heeft van in het prille begin in het DNA van Wolford gezeten. Het hoofdkwartier ligt in een waterreservaat aan de oever van het Constancemeer. Alle bedrijven in dit gebied moeten aan erg strikte voorwaarden voldoen op gebied van riolering. Daardoor heeft Wolford een eigen waterzuiveringsfabriek. Eerlijke handel is een ander belangrijk onderwerp voor ons. Onze producten worden voornamelijk gemaakt in ons hoofdkantoor in Bregenz, maar ook in onze eigen productiesite aan de grens van Oostenrijk en Slovenië.

We hebben al te veel van de aarde genomen

We zijn van mening dat evolueren naar een circulaire economie cruciaal is om op een verantwoorde manier om te gaan met onze grondstoffen. Die zijn namelijk niet eindeloos beschikbaar en we hebben al te veel van de aarde genomen. Earth Overshoot Day viel dit jaar al op twee augustus, terwijl dat tien jaar geleden nog op drieëntwintig september viel. De situatie is dramatisch en daarom moeten we allemaal op een andere manier gaan denken en handelen. We zijn blij dat we in de modesector de leiding kunnen nemen en kunnen werken aan een mooiere toekomst.

Waarom hebben jullie nu een composteerbare collectie op de markt gebracht en niet eerder?

Andreas Röhrich: 'We werken al enkele jaren aan deze collectie, maar het is nu pas gelukt om echt alle parameters goed te krijgen. We zijn er eindelijk in geslaagd om duurzaamheid naar een hoger niveau te tillen. Een Cradle to Cradle-collectie produceren kostte veel moeite omdat we gans het productieproces moesten veranderen: van de toeleveringsketen tot het verfproces.

We kunnen momenteel enkel zwarte producten op de markt brengen, omdat enkel deze verf voldoet aan alle duurzaamheids- én kwaliteitseisen. Het was geen makkelijk proces, maar we zijn er geraakt.'

De nieuwe consumentengroepen, zoals millennials en Generatie Z, schenken minder aandacht aan merken die niet duurzaam zijn.

Wat is het grootste verschil tussen de Auroraproducten en de gewone Wolford-items?

Andreas Röhrich: 'Op gebied van draagcomfort, kwaliteit en design is er absoluut geen verschil. De Auroralijn is honderd procent Wolfordkwaliteit, wat altijd het belangrijkste aspect is wanneer we een nieuw product ontwikkelen. Het grote verschil is dat je de producten kan terugbrengen wanneer je ermee klaar bent en wij ze dan naar een composteerstation brengen. Zo zorgen we ervoor dat ze voedingsstoffen worden voor onze planeet. Auroraproducten zijn biologisch afbreekbaar, de andere producten niet.'

Waarom heb je voor deze vier items - een legging, een shirt, een top en een pullover - gekozen als eerste C2C-producten van Wolford?

Andreas Röhrich: 'Deze vier producten waren momenteel het meest haalbaar om Cradle to Cradle te produceren. Ze hebben geen extraatjes, zoals ritsen. We zijn gestart met een pullover en legging, omdat dat de meest iconische Wolfordproducten zijn. Maar we zijn bezig met lingerie, body's en panty's, die zullen de komende seizoenen klaar zijn. We staan aan het begin van dit avontuur: binnen de tien jaar hopen we dat vijftig procent van onze producten Cradle to Cradle zijn.'

Meer info: Wolford.net