Carl Larsson (1853 - 1919), een naam die bij heel wat mensen een belletje doet rinkelen en door de meeste Zweden in de vorm van een replica in huis te vinden is. Eind negentiende eeuw vergaarde de Zweedse kunstenaar roem dankzij zijn aquarellen. Daarnaast maakte hij ook olieverfschilderijen, etsen, muurschilderingen en hield hij zich bezig met binnenhuisarchitectuur.
...

Carl Larsson (1853 - 1919), een naam die bij heel wat mensen een belletje doet rinkelen en door de meeste Zweden in de vorm van een replica in huis te vinden is. Eind negentiende eeuw vergaarde de Zweedse kunstenaar roem dankzij zijn aquarellen. Daarnaast maakte hij ook olieverfschilderijen, etsen, muurschilderingen en hield hij zich bezig met binnenhuisarchitectuur.Maar het is zijn tweede vrouw, Karin, die nu - eindelijk - in de spotlight treedt. Nadat Carls eerste vrouw Vilhelmina stierf in het kraambed en ook hun twee kinderen erg jong het leven lieten, stortte hij zich op zijn kunst. En die kunstwereld was zijn redding, een manier om met zijn depressies om te gaan. Toen Carl verbleef in Grez-sur-Loing, een kunstenaarskolonie nabij Parijs, ontmoette hij immers zijn geliefde Karin Bergöö (1859 - 1928). De jonge vrouw, net afgestudeerd aan de kunstacademie in Zweden, ging net als Carl naar de Zweedse kunstenaarskolonie om ongestoord te kunnen schilderen.In 1883 trokken de torteltjes kort terug naar Zweden om in het huwelijksbootje te stappen. Hun eerste kind - in een reeks van acht - Suzanne kregen ze in Grez-sur-Loing. Het jaar erop keerden ze voor vier jaar terug naar Zweden. Na een jaar in Parijs, om de carrière van Carl een boost te geven, trokken de Larssons naar Sundborn, waar ze hun beroemde Lilla Hyttnäs betrokken. De hut, in the middle of nowhere, werd hen geschonken door de vader van Karin en is ook nu nog een geliefde trekpleister voor fans van Zweedse kunst, folklore en interieurarchitectuur. De creativiteit van Karin, aangewakkerd door haar gezin en kunstenaarsziel, zorgden ervoor dat het huis een eindeloze inspiratiebron vormt. Ann-Sofie Johansson, creatief adviseur bij H&M, licht toe waarom ze de Zweedse kunstenares kozen als vertrekpunt voor de nieuwe Conscious Exclusive collectie.'We halen niet vaak de mosterd bij Zweden, maar de tijd was er rijp voor. Het designteam wilde dit jaar iets doen rond de Arts & Crafts beweging én een interessante vrouw. Zo zijn we terechtgekomen bij Karin Larsson. Het is onterecht dat ze in de schaduw van Carl vertoeft. Vrouwen uit de geschiedenis verdienen het om eindelijk de roem te krijgen waar ze recht op hebben.' Een kunstenares uit de negentiende eeuw als stuwende kracht achter een hedendaagse collectie? 'Het leuke aan haar ontwerpen is dat ze vandaag nog steeds modern aanvoelen. Ze was in haar tijd een moderne vrouw met een open geest, die met haar interieurontwerpen een artistiek en gezellig nest creëerde voor haar gezin. Dat haar werk nu nog modern aanvoelt, is het teken van echt talent. Door in haar wereld te duiken, hopen we dat ook onze collectie nog jarenlang blijft inspireren.' Karin kreeg de handen vol met haar acht kinderen en liet het schilderen in opdracht over aan haar echtgenoot, zoals gebruikelijk was voor de tijdsgeest waarin de Larssons leefden. Maar dankzij haar uitzonderlijke educatie, passie voor kunst en creatieve geest bleef ze ook als huisvrouw artistiek en innoverend bezig. 'Vooral op gebied van interieurontwerp is Karin een gekend figuur. De kunstwerken van haar man, waarin Karin vaak een rol speelt, kent iedereen in Zweden. In de schilderijen is het interieur dat Karin schepte te zien. In onze collectie wilden we de wereld van Karin uitdiepen. Hun huis is fantastisch en een grote bron van inspiratie. Als je ooit de kans krijgt het te bezoeken, moet je dat zeker doen. Bij uitstek de prints, de borduursels en het textiel in hun huis waren een grote inspiratiebron voor ons, ' aldus Johansson. Het gedurfd kleurrijke textiel dat je vindt in Lilla Hyttnäs werd ontworpen en gewoven door Karin zelf. Verder ontwierp en creëerde ze ook kleren voor haarzelf en haar kinderen. Vooral haar borduursels voelen nu nog steeds modern aan. De meubels in hun huis werden ook door Karin ontworpen en bij een lokale timmerman vervaardigd. Dankzij de schilderijen en de boeken van Carl Larsson, werd het Arts & Crafts interieur dat hij met zijn vrouw samenstelde wereldberoemd. De van origine Britse Arts & Crafts beweging draaide in Zweden voornamelijk rond huiselijke kunst, aangezien het altijd verweven was met het gezinsleven. Het huis van Karin en Carl wordt geprezen als een Arts & Crafts toonbeeld. Niet alleen H&M tapt van het Larssonvaatje, ook de Zweedse interieurketen IKEA steekt pluimen op de hoed van het gezin.De manier waarop zij een gezellig huis samenstelden met een mix aan klassiek, modern en folklore design inspireert de keten tot op vandaag en is mede de verwekker van het beeld van dé Scandinavische stijl: lichtere tinten dan eind negentiende eeuw gebruikelijk was, meer gedurfde kleuren, invloeden van Japanse kunst, abstracte grafische patronen, planten en bloemen, houten vloeren en meubels en een focus op lokaal vakmanschap. Wat Karin Larsson creëerde was, zoals de Arts & Crafts aanhangers aanprezen, een totaalkunstwerk. Van de kleding van haar kinderen tot de meubels in hun huis, van de wandtapijten tot de juiste verhouding tussen decoratie en ademruimte. Het huis lijkt voor eeuwig zonnig, ook al kende het gezin Larsson ook tegenslagen - depressie, ziekte en de dood van twee zonen. Deels realiteit, deels utopie: Lilla Hyttnäs blijft voor eeuwig het ideaalbeeld van het Scandinavische droomhuis.