Magazine Magazine de stille kracht Volvo bouwt al jaren dieselmotoren in zijn auto's in, maar telkens weer kwamen die van andere constructeurs: van Volkswagen, Renault of Audi. Nu Volvo deel uitmaakt van de Ford-familie, komen de Zweden verrassend met een eigen turbodiesel aandragen. De verklaring is nochtans eenvoudig. "We besloten jaren geleden al dat we niet langer afhankelijk wilden zijn …
Magazine Magazine renault haute couture Renault heeft een originele manier om designers te stimuleren. Elk jaar roept designhoofd Patrick Le QuĆ©ment zijn troepen samen rond een concept car. "De maatschappij evolueert almaar sneller en we moeten die evolutie van nabij volgen. Dat betekent inhaken op behoeften en trends, maar ook het product voortdurend ter discussie stellen, zonder evenwel de Renault-stijl …
Magazine Magazine Er was eens een cup In het Engelse badplaatsje Cowes werd onlangs de 150ste verjaardag van de allereerste America's Cup herdacht met een historische race en honderden fantastische schepen. Een rendez-vous voor nostalgici, romantici, rijkelui en koninklijke hoogheden.
Magazine Magazine de mobiele belvĆ©dĆØre Ondanks zijn naam hebben we lang op de Avantime moeten wachten. De Renault met het behoorlijk non-conformistische uiterlijk, die was aangekondigd voor begin 2000, verschijnt uiteindelijk met ongeveer anderhalf jaar vertraging ten tonele. Zo verwonderlijk is dat niet, want de ontwerpers hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt, ze wilden absoluut originele features inbouwen. Zo resulteerde …
Magazine Magazine Gezinswagen met ruimte Tijdens de dertig jaar nadat de eerste Civic werd gelanceerd, heeft het model allerhande metamorfoses ondergaan. Van kleine stadsmus tot sportieve compact en weer terug. De nieuwste en zevende generatie tapt uit weer een heel ander vaatje en lijkt nu de richting van de compacte monovolume uit te gaan. In ieder geval werd grondig over …
Magazine Magazine Klassieke elegantie en artistieke snelheid Louis Vuitton was niet alleen een malletier, zijn streven naar kwaliteit en verfijning bij het maken van zijn beroemde koffers liep parallel met de evolutie van de auto. Al in 1890 tekende hij een aantal accessoires en in 1897 stelde Georges Vuitton een malle auto voor, een koffer die in alle weersomstandigheden bescherming moest bieden …
Magazine Magazine de perfectie nabij De zeven jaar geleden gelanceerde Audi A4 is zonder twijfel de telg die het Duitse huis het meest vaart heeft gegeven. Sinds 1994 werden er al meer dan Ć©Ć©n miljoen exemplaren van verkocht, en in combinatie met de TDI-motor wordt de A4 als de referentie in dit marktsegment beschouwd. De nieuwste generatie neigt niet alleen …
Magazine Magazine snelheid op opa's tuinpad Het Festival of Speed, dat het voorbije weekend in het Engelse Goodwood plaatsvond, is in korte tijd tot een fenomeen uitgegroeid. Het is niet alleen opwindender dan een Formule 1-Grand Prix en gevarieerder dan een autosalon, het is vooral van een zelden geziene toegankelijkheid.
Magazine Magazine zuinigheid wordt duur verkocht Audi heeft altijd grote inspanningen geleverd om vernieuwend uit de hoek te komen. Dat was al zo met zijn quattro, de vierwielaandrijving, en dat is steeds meer het geval met het toenemend gebruik van aluminium. Dat valt een stuk lichter uit dan staal en is ook een interessant, want makkelijk te recycleren materiaal. Gewichtsbesparing is …
Magazine Magazine functionaliteit en klasse Iets meer dan een jaar nadat de MG Rover Group van BMW voor een symbolisch bedrag van tien pond zijn onafhankelijkheid heeft heroverd, stelt de Britse constructeur lichtje euforisch zijn eersteling voor. Die opwinding is begrijpelijk, BMW verloor in 1999 nog twee miljoen pond per dag met Rover en liet MG Rover na de verkoop …
Magazine Magazine licht in de tunnel Weinig constructeurs pakken zo systematisch de veiligheids- en milieuthema's aan als Volvo. In het kader van het milieuconcept Clean Inside and Out deden de Zweden alweer een nieuwe stap. Volvo realiseerde zonet de nodige aanpassingen om twee van zijn populairste motoren, de vijfcilinder 2.4 en de viercilinder 1.8 op twee soorten brandstoffen te laten draaien. …
Magazine Magazine efficiĆ«ntie en gezond verstand In de media is het een gewoonte geworden om snelheid als dĆ© oorzaak van verkeersongevallen aan te duiden. In dit eigenste blad schreef Frieda Van Wijck in haar column (nummer 9, 28 februari): "Zo staat het vast dat je van te snel rijden dood gaat. Uzelf misschien niet, maar toch jaarlijks zo'n 1400 anderen." Dat …
Magazine Magazine Gastvrij pakhuis in Kent We hadden nog nooit van Hunton gehoord, het kostte wat moeite om de Grove Lane te vinden, en we waren nooit door een bredere voordeur gestapt. Maar van bij de eerste aanblik wisten we dat het goed toeven is in The Woolhouse.
Magazine Magazine opdracht volbracht De langverwachte 'baby'- Jaguar, die de degens moet kruisen met de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse en de Audi A4 is helemaal geen kleine welp. In lengte overtreft het X-type, dat slechts tien centimeter korter is dan het S-type, de BMW zelfs met achttien centimeter, merkwaardig genoeg valt zijn wielbasis anderhalve centimeter korter uit. Dat …
Magazine Magazine Veiligheid in vorm Een perfectionistisch streven naar veiligheid combineren met een aantrekkelijk design. De nieuwe generatie Volvo-wagens bewijst dat het kan. Twee topontwerpers van het Zweedse merk geven toelichting bij hun creaties.
Magazine Magazine meer pit en extra rijcomfort Vanaf het eerste uur heeft de Smart voor- en tegenstanders gehad. De redenen achter die uitgesproken opdeling waren in hoofdzaak subjectief. Zo kennen we collega's die de Smart al veroordeelden voor ze ermee gereden hadden. Anderen vonden hem lelijk (kunnen we begrijpen) of juist heel schattig (zoals onze eigenste beautyredactrice, die toch wat van schoonheid …
Magazine Magazine donders lekker Met de zomer voor de deur en met een honger naar steeds beter aangepast transport, hebben we vorige week de vierwieler ingeruild voor een selectie van scooters. Scooters raken almaar meer ingeburgerd, vorig jaar werden er in ons land zo'n 27.000 stuks van verkocht. Niet Piaggio, de uitvinder van de Vespa, maar het Franse MBK …
Magazine Magazine zweed met duitse trekjes Alles verandert, maar de trend van de dieselmotoren blijft aanhouden. De typische aanhangers van benzinemotoren zoals Jaguar en Saab hielden lang stand zonder dieselmotor, maar een paar jaar geleden knielde ook de Zweedse constructeur voor de commerciĆ«le lokroep. In de 'kleine' Saab, die sinds de komst van General Motors op een Vectra-onderstel staat, werd een …
Magazine Magazine verbazingwekkend doordeweeks Subaru is altijd eigenzinnig zijn eigen weg blijven gaan en kiest graag voor een zeer geavanceerde techniek. De Japanners waren in de jaren tachtig bijvoorbeeld al voor Audi present met een permanente vierwielaandrijver. Alleen wist zo goed als niemand dat, Audi daarentegen ondersteunde zijn technische innovatie met zoveel brio in het WK-rally en lanceerde heel …
Magazine Magazine overgangsfenomeen De CitroĆ«n C5 is niet de vervanger van de veelgeroemde Xantia, en evenmin de opvolger van de XM, die komt er pas over enkele jaren aan. Met een lengte van 4,62 meter valt hij daartussenin. De ontwerpers plaatsen hem duidelijk tegenover de iets compactere BMW 3-serie, Audi A4, Laguna en andere Vectra's. De C5 heeft …
Magazine Magazine Herkenbaar is niet hetzelfde als voorspelbaar Met de Speedster katapulteert Opel zichzelf in de opwindende wereld van de open tweezitters. Chief designer Hans Seer legt uit waarom.
Magazine Magazine volwassen allrounder Zeven jaar geleden lanceerde Toyota de RAV4, een merkwaardige auto die bijzonder opviel en onderhuids nog meer verrassingen in petto had. De driedeurs met het uiterlijk van een uit te kluiten gewassen stuk speelgoed was de eerste kleine off-roader met een zelfdragend koetswerk, vierwielaandrijving en onafhankelijk opgehangen wielen. Een interessante stap in een wereldje dat …
Magazine Magazine een aangename verrassing Van Ford verwacht men geen opwindende producten, maar degelijke voertuigen. De jongste jaren heeft de constructeur met zijn new edge design geprobeerd het design wat op te vijzelen en dat heeft tot uiteenlopende, niet altijd geapprecieerde oplossingen geleid. Van de eerste generatie Mondeo's werden in zeven jaar 2,5 miljoen stuks verkocht, nu keert Ford met …
Magazine Magazine Horst P. Horst Gentleman-fotograaf Horst P. Horst behoort tot de grootste glamourfotografen van deze eeuw. Een overzicht van zijn werk als portretfotograaf hangt momenteel in Londen te kijk.
Magazine Magazine handige japanner zonder pit Met de Almera Tino, gebaseerd op de berline, stapt Nissan in het segment van de compacte monovolumers, waar de Renault Scenic de plak zwaait. Op dezelfde wielbasis als de Almera, maar met een breder spoor, zet Nissan een 8 cm langere auto. Toch blijft hij met zijn 4,26 meter behoorlijk compact. Op het onderstel zit …
Magazine Magazine opel gaat vreemd Mensen die met hun activiteiten veel centen hebben verdiend, voelen vroeg of laat de behoefte ook wat aan hun status te doen en kopen dan bijvoorbeeld een kunstcollectie, of vertonen zich in de opera.
Magazine Magazine Michel Aroutcheff Jongensdromen in drie dimensies Sommige mannen zijn kinderen gebleven, en Michel Aroutcheff is ongetwijfeld Ć©Ć©n van hen. "Ik kan al spelende leven", zo merkt hij tevreden op. De producten die hij maakt, modellen van voertuigen uit stripverhalen, zijn evenwel wereldberoemd.
Magazine Magazine lente in genĆØve De autosalon van GenĆØve luidt traditiegetrouw de lente van het automobieljaar in. Onze aandacht gaat zoals gebruikelijk ook dit keer uit naar baanbrekende oplossingen op het gebied van design en technologie. Al konden we niet voorbij aan een rist nieuwkomers, zoals de Opel Speedster, de CitroĆ«n C5 en de Peugeot 307. Wereldschokkende nieuwigheden waren er …
Magazine Magazine Veel auto voor weinig geld Misschien is het goede nieuws nog niet tot iedereen doorgedrongen, maar SkodaAuto maakt al sinds 1991 deel uit van de Volkswagen Groep(VAG), die recentelijk voor 100 procent eigenaar is geworden. Door die transactie kreeg het Tsjechische merk niet alleen de knowhow, maar ook van de Duitse kwaliteitscontrole ingeplant en dat heeft verstrekkende gevolgen. De Octavia …
Magazine Magazine sportcoupƩ met karakter Nauwelijks vier maanden na de lancering van de berline van de C-klasse brengt DaimlerChrysler al een opvallende uitbreiding van die reeks op de markt: de Sport CoupƩ en de break.
Magazine Magazine de langverwachte zescilinder Ooit schreef Gerard Reve dat het zijn ultieme betrachting was "het boek te schrijven dat alle andere boeken overbodig zou maken". Gelukkig voor onze televisieloze avonden kwam het nooit zover. Vijf jaar geleden deden ze bij Mercedes een soortgelijke gooi naar het ultieme: met de SLK stuurden ze een auto de straat op die alle …
Magazine Magazine Een Peruviaan in Napels Mario Testino schildert met zijn foto's een wereld van feestende rijke jongelui die ongegeneerd in de lens kijken. Voor de Pirelli-kalender zocht hij naar wat provocatief materiaal tegen een decadente achtergrond. Een gesprek aan een Napolitaanse feestdis.
Magazine Magazine bescheiden brit met stamboom Het is niet onze gewoonte om ons te verplaatsen voor de statische voorstelling van een nieuwe auto, maar voor uitzonderlijke automobielen kan dat natuurlijk wel. De Jaguar X is zo'n uitzondering, omdat het prestigieuze merk met die auto (lengte 4,67 meter) niet langer op de top van de consumentenpiramide mikt. De baby Jag moet een …
Magazine Magazine handige allrounder uit korea De Koreaanse constructeur Daewoo, wiens financiƫle problemen de jongste maanden niet uit het nieuws zijn geweest, heeft op de Belgische markt al een aardig aandeel bevochten. Zijn producten zijn betaalbaar, maar gebruiken meestal een techniek die een rondje achter ligt en motoren die niets geavanceerds hebben.
Magazine Magazine niemand is volmaakt Franse autoconstructeurs dromen maar van Ć©Ć©n ding: met hun producten het succes van hun Duitse collega's evenaren. Bij elke nieuwe lancering lonken ze naar de Duitse normen, en dat was zeker niet anders bij de presentatie van de Peugeot 607. Die zal, aldus de ontwerpers, het de BMW 5-reeks moeilijk maken. We hadden wat moeite …
Magazine Magazine zevenzitter met pit Tien jaar geleden lanceerde Toyota zijn eerste monovolume, de Previa, voorzien van een origineel mechaniek. De motor lag gekanteld onder de vloer achter de vooras en dreef de achterwielen aan - zodat er meer plaats vrijkwam voor het interieur. Ondanks die originaliteit was de auto geen echt succes: de benzinemotor bleek wat te gulzig en …
Magazine Magazine eindelijk volwassen Toen de Twingo in 1993 op de markt kwam, had Renault vooral een minimalistische auto voor ogen. Onder een vernieuwend profiel moest een eenvoudige mechaniek schuilen, zodat de prijs laag kon worden gehouden. Toch zag het geheel er zeer aantrekkelijk vrouwelijk uit, en boven alles praktisch: zo was de achterbank in de lengterichting verstelbaar, wat …
Magazine Magazine meerprijs voor een beetje stoer Bij Renault houden ze van een gokje, ze zijn niet bang van experimenten en niet te beroerd om het autolandschap te hertekenen. Met de Scenic openden ze het segment van de compacte monovolume, nadat ze jaren eerder het straatbeeld hadden veranderd met de monovolume Espace. Nu brengen ze met de Scenic RX4 een compacte monovolume …
Magazine Magazine de roffelende aristocraat We beginnen de eeuw met de Auto van het Jaar en om het eens met Eduard Douwes Dekker te zeggen: we weten, lezer, dat ons verhaal eentonig is, maar elke keer als we in een Alfa stappen, gaat de adrenaline stromen. Het valt niet mee om uit te leggen waaraan dat ligt. Een samenspel van …
Magazine Magazine veiliger en volwassener De Volvo's S40/V40 die in 1995 werden gelanceerd, hebben in de middenklasse nieuwe veiligheidsnormen geĆÆntroduceerd en hun gave lijn is niet onopgemerkt gebleven. Voor veel automobilisten was de fraaie 40-serie de kennismaking met het merk. De hoge veiligheidsstandaard werd ook met vier sterren bekroond in de EuroNCAP-tests in 1997 - waar de S40 als enige …
Magazine Magazine pittig en compact De derde generatie van de succesrijke Opel Corsa verschilt uiterlijk niet veel van zijn voorganger. Niettemin werd onderhuids een belangrijke evolutie doorgevoerd, met onder meer een verlenging van de wielbasis (de afstand tussen beide assen) met 4,8 cm tot 2,49 m en ruimere spoorbreedten. Daardoor is vooral in de breedte meer zitcomfort ontstaan. Naast die …
Magazine Magazine pittig en zuinig Franse autoconstructeurs worden steeds vaker geconfronteerd met hun eigen frustraties, almaar meer kopers verkiezen Duitse producten. Die zijn weliswaar iets duurder, maar later bij het doorverkopen wordt dat verschil zo weggeveegd. De obsessie om de Duitse normen te halen, heeft ook zwaar meegespeeld bij het ontwerpen van de Laguna II. Allerlei extra troeven werden uitgespeeld: …
Magazine Magazine De goede smaak van een doorzetter M ichel Bouvier kwam op zijn veertiende uit de provincie in Parijs aan, geen rooie duit op zak. Maar hij bleek een durver en een doorzetter met goede smaak. Jarenlang werkte hij in restaurants en spaarde zijn centen op, tot hij zich twaalf jaar geleden rijp achtte voor de grote sprong voorwaarts. Hij investeerde zijn …
Magazine Magazine klein, snel en duur Renault is een ambitieuze speler in de automobielwereld, zowel op design- als op sportief gebied. Het merk veroverde verscheidene Formule 1-wereldtitels en wil in 2002, met een geheel eigen creatie (chassis en motor), opnieuw meedingen op het hoogste niveau. De klant profiteert van de spin-off van die sportieve krachttoeren en krijgt nu en dan de …
Magazine Magazine De kwajongen is gegroeid Ruim 41 jaar na de geboorte van de Mini komt zijn opvolger eraan. Ontwerper Frank Stephenson: "Groter? Ach, ook de automobilist is gegroeid."
Magazine Magazine Speelse roadster Vijftien jaar geleden lanceerde Toyota een lichte spring-in-'t-veld voor twee personen, met een centraal achterin gebouwde motor en een gewicht van net geen ton: de MR. Een speelse sportieveling voor een jong en enthousiast publiek: zijn komst ging niet onopgemerkt voorbij. Vijf jaar later werd een tweede versie voorgesteld die zwaarder en krachtiger was geworden, …
Magazine Magazine Hercule Poirot Prijs Vier Vlaamse misdaadromans werden dit jaar genomineerd voor de Hercule Poirot Prijs. Laureaat werd Piet Teigeler met De Zwarte Dood.
Magazine Magazine Wereldrecordhouder in efficiĆ«ntie Het gebeurt niet vaak meer dat autoconstructeurs een product bouwen dat expliciet voor de liefhebbers is bestemd. Dat komt, zo nemen we aan, omdat de opbrengst ervan gering is en het de bedrijven tenslotte om winst te doen is. De compromisloze sportieve auto is nauwelijks nog in trek, het overgrote deel van het publiek opteert …