Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Toen de Twingo in 1993 op de markt kwam, had Renault vooral een minimalistische auto voor ogen. Onder een vernieuwend profiel moest een eenvoudige mechaniek schuilen, zodat de prijs laag kon worden gehouden. Toch zag het geheel er zeer aantrekkelijk vrouwelijk uit, en boven alles praktisch: zo was de achterbank in de lengterichting verstelbaar, wat je in zeer weinig auto’s aantreft. Die moduleerbaarheid stelde de klant in staat de ruimte achterin volledig aan de passagiers, of volledig aan bagage te geven. Bovendien oogde het interieur zeer speels. Kortom, de Twingo was een praktische, blije auto. Om besparingsredenen zou hij evenwel nooit een dieselmotor meekrijgen en getuigde zijn eerste benzinemotor van een achterhaalde technologie. Toch vonden we hem toen al een prettige kompaan voor wie niet gehaast was.

Het profiel heeft inmiddels bijna acht jaar getrotseerd en niet aan charme ingeboet. Per jaar vindt de Twingo nog altijd meer dan 200.000 kopers en de twee facelifts hebben gelukkig niet geraakt aan de essentie. Nu werd, behoorlijk laat, wat aan de krachtbron gedaan. De nieuwste Twingo krijgt eindelijk een moderne zestienklepper onder de kap die zowel vermogen als koppel naar een aanvaardbaarder niveau tilt. De 1.2 liter haalt nu een maximumvermogen van 75 pk (dat was oorspronkelijk 55, sinds vier jaar 60 pk) en een maximumkoppel van 105 Nm bij 3500 toeren. Nog meer goed nieuws is dat 90 procent van dat koppel al vanaf 2500 toeren geleverd wordt en ononderbroken beschikbaar blijft tot 5500 toeren.

Dat alles zorgt voor een wereld van verschil. Van een wat gezapige stadswagen is de Twingo geëvolueerd naar een pittige allrounder die behoorlijk meekan met de rest. Zijn topsnelheid stijgt naar 170 km/uur en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km per uur kan nu in 11,7 seconden in plaats van de schamele 13,4 seconden. Nog belangrijker zijn de verbeterde hernemingen, al kunnen we bezwaarlijk beweren dat de kleine nu opeens een nerveus karakter heeft.

Maar er zijn niet alleen de dynamische kwaliteiten, de nieuwste Renault scoort ook op andere vlakken. Zo verbeterde het geluidscomfort en haalden de ingenieurs het brandstofverbruik nog iets naar beneden. De moderne zestienklepper heeft ondanks zijn 25 kg meergewicht gemiddeld genoeg aan 5,9 liter benzine per 100 kilometer, waardoor ook de CO2-uitstoot is gezakt. Ook de onderhoudskosten blijven beperkt: olie verversen en het vervangen van olie- en luchtfilter hoeven maar om de 30.000 km. Ontstekingskaarsen gaan 60.000 km mee en de distributieriem draait 120.000 km of vijf jaar.

Voor de nieuwe Twingo betaalt de klant bij een vergelijkbaar uitrustingsniveau zo’n 20.000 fr. extra. De basisversie van de zestienklepper komt op 385.000 fr. Dat is nog altijd een erg competitieve prijs, want de kleine krijgt in zijn eenvoudigste vorm frontale airbags, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en ABS met remkrachtverdeler mee. Wie uit is op een extraatje kan al uitkijken naar de Twingo met gerobotiseerde versnellingsbak, die komt eraan tegen het einde van het jaar.

RENAULT TWINGO 1.2/16 KLEPPEN

MOTOR:

voorin gemonteerde viercilinder zestienkleppen benzinemotor, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 75 pk / 55 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 105 Nm bij 3500 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

343,3 cm (l), 163 cm (br), 142,3 cm (h) en 234,7 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

168 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

7,6 (stad), 4,9 (buiten stad), 5,9 (mix).

CO2-uitstoot:

140 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

385.000 fr., vermeerderd met 2500 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

4224 fr.

ANDERE VERSIES:

1.2 / 8 kleppen (345.000 fr.), 1.2 / 8 kleppen automaat (385.000 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content