Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Vijftien jaar geleden lanceerde Toyota een lichte spring-in-’t-veld voor twee personen, met een centraal achterin gebouwde motor en een gewicht van net geen ton: de MR. Een speelse sportieveling voor een jong en enthousiast publiek: zijn komst ging niet onopgemerkt voorbij. Vijf jaar later werd een tweede versie voorgesteld die zwaarder en krachtiger was geworden, en vooral veel duurder uitviel en zich daardoor een beetje verwijderde van het oorspronkelijke idee. Vandaag keert de Japanse constructeur met de MR terug naar de roots. Hij benadrukt opnieuw de gewichtsverlaging en de relatief kleine motor, en houdt de perfecte lay-out aan.

Het resultaat is een compacte roadster met lange wielbasis, ver naar buiten geschoven wielen en een eigenzinnige, hoekige lijn. Trouwe lezers weten dat we gewichtsverlaging als een uitgangspunt voor vele kwaliteiten zien, en Toyota heeft op dat vlak behoorlijk gepresteerd: ondanks de bijkomende veiligheidsvoorzieningen haalt de MR maar net 975 kilogram. Toch is dat nog altijd bijna 300 kilogram meer dan de Lotus Elise, de meest voorbeeldige en ervaren leerling bij deze delicate oefening.

De 1.8-liter motor van de MR die 140 pk op de achterwielen overzet, kennen we van de Celica en valt behoorlijk gesofisticeerd uit. Met zijn VVVT-i-technologie van ‘intelligente’ variabele kleppentiming streeft hij het onmogelijke na: een hoog vermogen boven in de toerentallen en een zeer bruikbaar koppel in het middentoerengebied. Samen met een lekker vlot schakelende vijfbak zorgt dat voor pittige, rechtlijnige en dus zeer beheersbare acceleraties. Niet bloedstollend, maar net goed om even in alle veiligheid de benen te strekken, de haren in de wind. Het geheel werd aan een erg precieze besturing en een voortreffelijk chassis gekoppeld waardoor een prachtig, evenwichtig geheel ontstaat – ideaal voor snel en veilig bochtenwerk. De keerzijde van de medaille is dat die zeer directe besturing voor wat onrust zorgt in de rechte lijn en bijsturen de boodschap is.

Het interieur van de MR is sober maar tegelijk erg praktisch gehouden. De rijder zit dicht tegen de grond aan, de benen bijna gestrekt, de versnellingshendel goed binnen handbereik: het ideale sportwagengevoel. De motor zit in de nek en laat zich bij het klimmen van de toeren duidelijk maar niet storend horen. Een erg goede elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor probleemloos parkeren, terwijl het contact met de wielen toch intact is gebleven. Maar het meest in de wolken zijn we over de ophanging. Die zorgt voor een optimale wegligging terwijl hij toch zeer comfortabel is, een zeldzame combinatie.

Door het geringe gewicht valt de remafstand geweldig mee. Het verbruik blijft ook binnen de perken: volgens de officiële normen komt de MR met 7,4 liter 100 kilometer ver. Maar omdat zo’n hebbeding nu eenmaal aanzet tot wat enthousiaster rijden, mag de bestuurder die het beestje een beetje volgens zijn roeping behandelt op 9 à 10 liter rekenen.

De kap, die manueel wordt opengelegd, is intelligent in elkaar gezet, waardoor een afdekzeil overbodig wordt. En hij kreeg een echte, verwarmde ruit mee. Vreemd genoeg volstaat een piepkleine deflector om de ergste turbulenties uit het interieur te houden.

Het enige zwakke punt van deze pittige kleine is de bagageruimte. Of het gebrek daaraan: achter de stoelen zijn twee zeer kleine ruimtes beschikbaar, die op zijn zachtst gezegd wat moeilijk bereikbaar zijn, en aangevuld worden door een al even kleine ruimte naast het reservewiel voorin. Net genoeg voor een opgevouwen jas, een paraplu, een minibeautycase en wat sokken. De tandenborstel kan in de binnenzak van de opgevouwen jas.

En toch kon dat ons enthousiasme niet temperen: voor net geen miljoen krijgt de koper een speelse kompaan, uitgerust met ABS, twee airbags, elektrisch bediende ruiten, een in de hoogte verstelbaar stuur en een radio-cd-speler met helaas nauwelijks te bedienen knoppen. Bij de MR is ook een hard top verkrijgbaar die 60.000 frank kost.

Toyota MR

Motor: centraal achterin gemonteerde viercilinder met een slagvolume van 1794 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de achterwielen aandrijft.

Potentieel: max. vermogen van 140 pk / 103 kW bij 6400 toeren/minuut en max. koppel van 170 Nm bij 4400 toeren/minuut.

Afmetingen: 388,5 cm (l), 169,5 cm (br), 124 cm (h) en 245 cm (wielbasis).

Koffervolume: 124 liter.

Verbruik in liter/100 km: 10,1 (stad), 5,9 (weg), 7,4 (mix).

Prijs, incl. BTW: 968.999 frank, plus 35.000 fr. BIV.

Jaarlijkse autobelasting: 9425 frank.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content