Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De derde generatie van de succesrijke Opel Corsa verschilt uiterlijk niet veel van zijn voorganger. Niettemin werd onderhuids een belangrijke evolutie doorgevoerd, met onder meer een verlenging van de wielbasis (de afstand tussen beide assen) met 4,8 cm tot 2,49 m en ruimere spoorbreedten. Daardoor is vooral in de breedte meer zitcomfort ontstaan. Naast die schaalvergroting hadden de ontwerpers een opwaardering van de kwaliteit voor ogen, ook een kleine wagen heeft recht op de techniek en de veiligheid van een grote.

De opvallendste technische vernieuwing is de Easytronic-versie, die het rijgemak van een automaat combineert met het sportieve karakter van een handgeschakelde bak. Eigenlijk gaat het om een manuele versnellingsbak met automatische ontkoppeling en schakeling, een proces dat door drie kleine motoren wordt uitgevoerd. De gemiddelde schakelovergang van zo’n Easytronic bedraagt nauwelijks 0,3 seconde, maar belangrijker is dat er geen meerverbruik ontstaat. Daar komt bij dat de Easytronic goedkoper is dan een klassieke viertrapsautomaat. In het geval van de Corsa is die alleen verkrijgbaar op de 1.2-versie, het systeem kost 33.000 fr. Wie manueel wil schakelen met de Easytronic is iets eenvoudiger af dan gewoonlijk: het volstaat de pook naar voren te duwen om op te schakelen, en naar zich toe te halen om een lagere versnelling te kiezen.

De nieuwe Corsa wordt met vier benzinemotoren gelanceerd, met op het laagste trapje de populaire driecilinder met een inhoud van 973 cm3. De krachtigste is de 1.8 liter die 125 pk op de voorwielen overzet. De 1.7 turbodiesel is in twee versies verkrijgbaar, het verschil zit in de turbodruk. Zelf kozen we voor de driedeurs 1.4 die met het epitheton Sport de wereld instapt, 90 pk ontwikkelt en daarmee aardig uit de verf komt. Toch is de term een beetje optimistisch, echte sportrijders zullen allicht voor de GSI-versie kiezen die 125 pk in petto heeft.

Het onderstel van de Sport-versie werd aangepast en achteraan kreeg hij de ophanging van de Astra mee, terwijl het koetswerk 15 cm werd verlaagd. In de praktijk zorgt dat voor een optimale wegligging en wat minder comfort. Mooi meegenomen is dat het verbruik van de Sport toch tot 7,2 liter/100 km beperkt blijft.

Maar de Corsa heeft nog kwaliteiten: een andere prioriteit van de technici was de gebruikskosten verminderen. Niet alleen werd het gemiddelde verbruik met vijf procent naar beneden gehaald, ze wisten ook de onderhoudsbeurten te beperken tot eens om de 30.000 km. Het koetswerk werd tweezijdig gegalvaniseerd, waardoor een forse roestgarantie kon worden gegeven, wat tegelijkertijd de herverkoopwaarde opkrikt. Maar de meest doortastende inspanning werd op het gebied van de veiligheid geleverd. Elke Corsa krijgt van huis uit vooraan twee frontale en twee zijdelingse airbags mee, maar ook ABS, actieve hoofdsteunen ter voorkoming van de whiplash, een ontkoppelingssysteem voor de pedalen en geoptimaliseerde gordels. Terwijl de torsiestijfheid nog eens met 33 procent werd verhoogd.

Door die rist ingrepen kreeg de Corsa de allure en de veiligheid van een middenklasser, toch blijft de basisprijs van de 1.0 liter aantrekkelijk: 418.000 fr. Voor de wat pittiger 1.4 Sport moet men 508.000 fr. betalen.

OPEL CORSA 1.4 SPORT

MOTOR:

voorin geplaatste viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1389 cm3 en zestien kleppen, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

POTENTIEEL:

maximaal vermogen van 90 pk / 66 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 125 Nm bij 4000 toeren/minuut.

AFMETINGEN:

381,7 cm (l), 164,6 cm (br), 144 cm (h) en 249,1 cm (wielbasis).

KOFFERVOLUME:

260 liter.

VERBRUIK IN LITER/100 KM:

9,8 (stad), 5,7 (buiten stad), 7,2 (mix).

CO2-UITSTOOT:

173 gr/km.

PRIJS, INCLUSIEF BTW:

508.000 fr., vermeerderd met 2500 fr. BIV.

JAARLIJKSE AUTOBELASTING:

6824 fr.

ANDERE VERSIES:

1.0 (418.000 fr.), 1.2 (436.000 fr.), 1.8 (539.000 fr.), 1.7 turbodiesel (484.000 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content