Dolce & Gabbana cancelt show in China na beschuldigingen van racisme

21/11/18 om 10:37 - Bijgewerkt om 17:07

In een reeks korte video's van het Italiaanse merk Dolce & Gabbana eet een Chinees model Italiaanse klassiekers met stokjes. Het merk kreeg heel wat negatieve commentaar op deze reclamecampagne en voelt zich genoodzaakt de modeshow in Shanghai af te zeggen.

Dolce & Gabbana cancelt show in China na beschuldigingen van racisme

Campagnevideo van Dolce & Gabbana om show in China te promoten schiet in het verkeerde keelgat © gf

Dolce & Gabbana had een grote show gepland in China onder de noemer DG Loves China. Om de spotlight op deze show te plaatsen, deelde het modelabel via sociale media clips waarin een giechelend model, gekleed in Dolce & Gabbana looks, Italiaanse lekkernijen zoals pizza, spaghetti en cannelloni probeert te eten met stokjes.

De stereotiepe video's vielen niet in goede aarde bij het Chinese doelpubliek. Toen er ook nog eens onbeleefde en racistische reacties via de kanalen van Dolce & Gabbana en Stefano Gabbana verspreid geraakten, was het hek van de dam. Het modemerk heeft intussen laten weten dat ze gehackt werden en het nooit hun bedoeling was om te lachen met de Chinese cultuur.

Genodigden van de show werden ondertussen geïnformeerd dat het défilé niet zal plaatsvinden. Het is nog onduidelijk of het merk verplicht werd door de plaatselijke politie om de show te cancelen of zelf de stekker uit het evenement heeft getrokken.

Het is niet de eerste keer dat Dolce & Gabbana beschuldigd wordt van racisme. De hashtag #boycottdolcegabbana doet niet voor niets al een tijdje de ronde. De Italiaanse ontwerpers lieten het niet aan hun hart komen, maar vonden een manier om er geld mee te verdienen: in 2017 lanceerden ze nog een wit T-shirt met een rood hart en de bovengenoemde hashtag. Het was hun controversiële antwoord op de oproerkraaiers.

Onze partners