Is maatje ’triple zero’ de nieuwe standaard in Hollywood?

We weten allemaal dat Hollywoodsterren zich houden aan een strikt voedingspatroon en zich moeten schikken naar wat hun diëtist hen voorschrijft. Maar wie goed naar de laatste nieuwe kiekjes van de paparazzi kijkt, merkt op dat steeds meer vrouwelijke celebs héél mager worden. Te mager zelfs. Wat is hier juist aan de hand?

We weten allemaal dat Hollywoodsterren zich houden aan een strikt voedingspatroon en zich moeten schikken naar wat hun diëtist hen voorschrijft. Maar wie goed naar de laatste nieuwe kiekjes van de paparazzi kijkt, merkt op dat steeds meer vrouwelijke celebs héél mager worden. Te mager zelfs. Wat is hier juist aan de hand?

Sommige vrouwelijke sterren in Hollywood hebben zich voorgenomen om voor een heel nieuw ‘maatje’ te gaan, namelijk ’triple zero’. Deze term verwijst naar de heel erg magere heupomtrek van deze meisjes. Deze is nauwelijks nog 58 cm. Het leek er nochtans op dat deze trend om ‘veel te mager te zijn’ naar de prullenmand was verwezen, maar niets blijkt minder waar. Deze sterren, denk aan Kate Bosworth, Alexa Chung of Nicole Richie, hebben volgens het Britse tijdschrift Grazie een nieuwe obsessie gekregen voor een extreem dun figuur. Zo vertelde een bron uit LA aan het magazine: ‘Het gaat niet meer om maatje nul. Vandaag gaat het om ’triple zero’ of ‘drie keer nul’. Daar draait het om.”

Maar waarom hervallen de sterren in deze ‘dunne gewoonte’? Tegenwoordig zijn er ook sterren, zoals Kim Kardashian of Beyoncé, die net uitpakken met hun curves en iets volumineuzere lichaam. Ondanks het goede voorbeeld van deze sterren, zijn er toch nog tal van andere celebrities die de druk van de industrie in hun nek voelen ademen. Het is makkelijk om hieronder te bezwijken en veel moeilijker om hieraan te weerstaan. Het was Nicole Richie die in 2006 ten prooi viel aan ‘magerzucht’, maar zich een tijdje nadien leek te herpakken. Vandaag is ze terug hervallen en neemt ze een hele reeks meisjes met zich mee.

Deze nieuwe ’triple zero’-maat is niet niets. Zo heb je dan als vrouw de heupomtrek van een zesjarige en benen die lijken op lucifers. Hoewel veel winkelketens geen kleding aanbieden voor deze (kinder)maat voor volwassenen, kan je dit in Amerikaanse winkelketens wel naar hartenlust terugvinden. De industrie bedient deze meisjes op hun wenken. Hierin schuilt ook het gevaar dat fans en jonge meisjes die opkijken naar deze sterren, zich zullen gaan spiegelen aan hun magere figuur.

Opgehitst door sociale media, denk bijvoorbeeld aan de ‘selfie’, zal deze druk enkel maar toenemen. Waar sociale media een realistische kijk in ons leven zouden moeten

brengen, zijn we er steeds meer op gefocust om alles mooier te maken. Denk aan de talloze filters én er bestaan zelfs apps die je dunner laten lijken dan je werkelijk bent. Vraag is natuurlijk: waar gaat dit eindigen? En is het geen hoogtijd dat vrouwen en jonge meisjes hun lichaam leren aanvaarden. Spijtig genoeg lijkt het alsof we in dit verhaal weer terug bij af zijn.

Laura Van Roey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content