Tot op de draad: binnenkijken in een koninklijk jachthuis waar interieur, kunst en reissouvenirs met elkaar verweven zijn

© Jan Verlinde

Axelle Gosse verwerkt herinneringen aan verre reizen tot koordkunst in schakeringen van wit, oker en krachtige natuurtinten. In haar woonst/atelier, in een verbouwd koninklijk jachthuis in een vallei in Terhulpen, komt haar werk helemaal tot zijn recht.

‘Gewoonlijk slingeren hier overal koorden rond. Mijn atelier bevindt zich in de kamer hiernaast, maar ik werk liever in de keuken’, zegt ze als we binnenkomen. Het travertijnen werkblad is speciaal voor ons bezoek leeg­gemaakt, maar we begrijpen onmiddellijk waarom Axelle Gosse deze ruimte verkiest om aan haar koordontwerpen te werken. Elke ruimte van het huis heeft een raam dat uitkijkt op de omgeving. Vanuit de keuken krijg je een schitterend panorama: een uitgestrekte groene vallei met een lappen­deken van weilanden, nergens een huis te bespeuren. ‘Ik zou niet eender waar kunnen werken en zeker niet in de stad’, geeft Gosse toe. ‘Ik heb een gevoel van ruimte nodig om te creëren. En natuur. De natuur is mijn inspiratiebron. Daar vind ik de ingrediënten en elementen die ik vertaal in mijn werk.’

Het grote schilderij met een luipaard van Thierry Bosquet domineert de woonkamer. Op tafel staan kaarsen van Bahia Mala, het merk van Axelles dochter Emilie Gosse.
Het grote schilderij van Thierry Bosquet domineert de woonkamer. Op tafel staan kaarsen van Bahia Mala, het merk van Axelles dochter Emilie Gosse.
De bakstenen buitenkant van het voormalige jachthuis werd wit geschilderd. De weelderige tuin is een ontwerp van Michel Delvosalle. © Jan Verlinde

Emoties op touw

Haar werken roepen de sfeer op van de Atacama-woestijn in Chili, sneeuwluipaarden in de Himalaya, het Afrikaanse continent of inheemse culturen. Toch staat het exotische niet haaks op dit Waals-Brabantse landschap. ‘Hier en elders zijn voor mij met elkaar verbonden. Ik voel me thuis in het exotische, maar ik vind het even wonderlijk om hier de lente te zien openbloeien.’ Het zijn de emoties die dit soort landschappen bij haar oproepen die haar inspireren.

Op de muren koordkunstwerken van Axelle Gosse. De woon- en werkkamer vormen een rariteitenkabinet vol handwerk in natuurtinten van over de hele wereld. Het oorspronkelijke houtwerk van dit voormalige jachthuis werd wit geschilderd.
Op de muren koordkunstwerken van Axelle Gosse. De woon- en werkkamer vormen een rariteitenkabinet vol handwerk in natuurtinten van over de hele wereld. Het oorspronkelijke houtwerk van dit voormalige jachthuis werd wit geschilderd.

‘Ik was laatst in het Franse Val d’Isère en daar waren het de uitgestrekte witte landschappen die me zin gaven om iets gelijkaardigs te creëren. Als ik zo’n berglandschap zie, denk ik meteen: dat ga ik omzetten in textiel. Overal waar ik kom, pik ik beelden en kleuren op die blijven hangen. Tot ze zich vertalen in een kunstwerk.’ Ook de natuurlijke texturen van de koorden die ze in haar werk gebruikt bepalen het resultaat.

Op de lange, massieve boomstamtafel van Heerenhuis staat keramiek uit Egypte, gemaakt in een school waar Gosse mee samenwerkte. Aan de muur hangt eigen werk.
Op de lange, massieve boomstamtafel van Heerenhuis staat keramiek uit Egypte, gemaakt in een school waar Gosse mee samenwerkte. Aan de muur hangt eigen werk.

Liefde voor reizen

Het huis waar Gosse woont en werkt, weerspiegelt niet alleen haar liefde voor kleur en artisanale kunst. Ook haar kennis van decoratieve materialen. Gosse is van opleiding binnenhuisarchitect. Tot ze voor plastische kunsten koos, had ze een winkel in Elsene. ‘Ik had altijd al een voorliefde voor snuisterijen. Ik vond het altijd al heerlijk om voorwerpen samen te stellen met de meest uiteenlopende materialen’, vertelt ze. ‘Maar mijn woonplek toont niet zozeer mijn voorliefde voor binnenhuisinrichting. Wel mijn liefde voor reizen. Aan alle voorwerpen die ik verzameld heb, is wel een verhaal verbonden.’

De keuken in travertijn en massief hout is de plek waar Axelle Gosse haar kunst creëert, ook al bevindt haar atelier zich achter de deur
De keuken in travertijn en massief hout is tevens de plek waar Axelle Gosse haar kunst creëert, ook al bevindt haar atelier zich achter de deur.

Gosse creëerde spontane taferelen rondom blikvangers in huis. Zoals de boomstamtafel, het keramieken monster van Marcel Giraud of het schilderij van een luipaard dat ze bestelde bij Thierry Bosquet, decorschilder van de Muntschouwburg. Het is een huiselijk maar kunstig decor waarin ze regelmatig verandering aanbrengt. ‘Als je nooit eens iets verandert in je interieur, evolueer je zelf ook niet meer.’

Weg met de blokhut

Het oude jachthuis van een koninklijke regent, gebouwd in 1952, kon een grondige make-over gebruiken. De modernistische buitenkant mag dan intact gebleven zijn, de rustieke binnenkant is volledig vernieuwd. ‘Ik woonde hier niet ver vandaan in een oude boerderij met kleine kamers. Daar had ik behoefte aan licht en ruimte’, zegt ze. ‘Hier werd ik meteen verliefd op de omgeving en voelde intuïtief dat er iets van het huis te maken was. Daarom won ik advies in bij architect Alexis Froment, die dat bevestigde.’

Op het bed ligt textiel uit Afrika, India en Latijns-Amerika. Verder veel reissouvenirs aan de muren. De lampen werden samengesteld uit oude onderdelen.
Op het bed textiel uit Afrika, India en Latijns-Amerika. Verder veel reissouvenirs aan de muren. De lampen werden samengesteld uit oude onderdelen.

Er werden wanden neergehaald om op de benedenverdieping een ruime woonkamer met verschillende niveaus te creëren. Op de bovenste verdieping werden de kamers verbouwd tot ruime suites voor Axelle en haar twee dochters. De houten balken zijn weggewerkt achter gladde witte wanden, al duiken ze weer op als knipoog in de tafel van ontwerper Xavier Vander Elst op het terras. De weelderige tuin, aangelegd door Michel Delvosalle, zorgt voor de perfecte overgang tussen het huis en de groene vallei.

Opgegroeid in een spinnerij

Nog even terug naar de keuken met de massieve zebrahouten deuren. Aan de ene kant verlenen ze toegang tot het groene landschap en aan de andere kant tot de verre horizonten die ze in haar kunstwerken heeft verwerkt. In dit huis is het dagelijks leven met kunst verweven.

Op het buffet een keramieken monster van Marcel Giraud.
Op het buffet een keramieken monster van Marcel Giraud.

Haar dochters hebben het huis dan wel verlaten, toch werkt dochter Emilie hier nog samen met haar moeder. Ze maakt er voorwerpen voor haar merk Bahia Mala: kaarsen gewikkeld in koorden die de sfeer oproepen van Chili en Argentinië. Voor we afronden wijst Axelle ons op een reliek: een gekleurde kartonnen verpakking van het merk Gosse: ‘Mijn grootouders hadden een spinnerij. Als kind vond ik het fantastisch om daarnaartoe te gaan. Ik kon me er urenlang bezighouden met het wikkelen van bollen wol op karton’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content