Voor elke man wat wils deze winter: theoretisch klinkt dat goed, maar waar te beginnen? Daarom een ongemeen breed overzicht van wat Modeland de moderne man wil voorhouden. De trends, de do’s en de don’ts, en nog wat psychologisch winkelen erbovenop.

1. U vraagt, wij wijzen u de weg

U bent een man met vele gezichten, misschien zelfs zonder dat u het weet. U weet eigenlijk niet wat een Nieuwe Man is, maar toch beseft u dat u deze winter dringend in het nieuw moet. Diep in uw binnenste weet u dat uw vrouw/vriendin/vriend/moeder/goeroe niet te vertrouwen is om u bij uw aankopen te adviseren (want zij/hij probeert toch maar uw budget naar beneden af te ronden om meer mode voor zichzelf te kunnen kopen). U trekt er dus alleen op uit, de gevaren van de wildernis der modeboetieks trotserend. Neem de volgende profielen in acht:

a. U beschouwt zichzelf als een purist. U koopt geregeld bloemen voor uw geliefde, maar nooit veldboeketten. Wel gestroomlijnde bamboescheuten, of nog beter, een pioen in een transparante box. U gaat drie keer in de week naar de carwash. U draagt een designbril, hoewel uw skateboardneefje daar publiekelijk om lacht. U houdt van kunst, iets met strepen, of met monochrome vlakken, of het soort dat u eerst niet begreep maar nu verafgoodt. U houdt van Camus en A.F.Th., maar net voor het slapengaan leest u nog het liefst Suske & Wiske. Dus u koopt Jil Sander: precies, sober, zolang het niet verslijt tijdloos (foto 1, 2), en Calvin Klein: onderkoeld, werelds, business (foto 3, 4).

b. U droomde ervan ooit de nieuwe Robert De Niro te worden, maar het werd informatica, hoewel u nog steeds het ene na het andere theaterstuk bezoekt. U vindt kleren onbelangrijk, want die kunnen niet uitdrukken wie u bent. U krijgt tranen in de ogen als u een krakkemikkig, kapottig kastje bij het vuilnis ziet staan, dus sleurt u zo’n buitengeschopt meubel telkens weer mee naar uw woonst. U luistert het liefst naar de platen van Nick Cave, zelfs nu ze ook bij ECI te krijgen zijn. U kijkt minachtend naar een voorbijwandelende politieagent. U wilt alsnog rijk worden. Dus u koopt 10 van Martin Margiela: eerlijk, ongeschaafd, nonchalant (foto 5, 6), en Dirk Schönberger: genuanceerd, weerbarstig, persoonlijk (foto 7, 8).

c. U weet wie Klaus Nomi is, en degenen die hem niet kennen, tja… U neemt polaroids van stilstaande televisiebeelden, bij voorkeur uit Franse nouvelle-vague-films of uit documentaires in zwart-wit. U vindt bouwwerven prachtig, maar u vreest heimelijk de bouwvakkers, die u toch een zekere stijl toedicht. U ziet erg veel slechte smaak om u heen. U houdt van zilver. Architectuur vindt u niet om te lachen, wel integendeel. Nooit zal men u zien in een te wijd T-shirt van Studio Brussel. Laat de kapper maar zuchten, maar u wilt dezelfde coiffure als David Bowie in ’78. Uw lintmeter ligt in de badkamer. Dus u koopt Yves Saint Laurent Rive Gauche: sensueel, scherp, nachtelijk (foto 9, 10), en Xavier Delcour: broeierig, dronken van dromen, agressief (foto 11, 12).

d. U kan het niet helpen, maar u moet immer lachen om klapsigaren en waterpistolen, hoewel u weet dat u uw vrienden daarmee al één keer te veel hebt verrast. U hebt een hond die Theofiel heet. U bent niet te beroerd om op Marokkaanse slippers (daar gekocht!) naar de supermarkt te lopen. U heeft een directeurspositie, maar gemeneer wilt u niet horen. Uw vervoermiddel is een Amsterdamse fiets (ook daar gekocht). U collectioneert Chinese eetstokjes. U zegt altijd dat u zich nooit verveelt. Als het u dan toch te veel wordt, roept u de hulp in van de Heilige Maagd Janis Joplin. Dus u koopt Paul Smith: ongecompliceerd, gezellig, ironisch (foto 13, 14), en Comme des Garçons: kleurrijk, contrasterend, niet-conformistisch (foto 15, 16).

e. In uw kleerkast hangt ook wel Zara, maar dat heeft u “cadeau gekregen”. Elke keer als u de discotheek bij het ochtendgloren verlaat, dankt u de uitvinder van de zonnebril. In de fitness draagt u lycra, zwart, en niet te glanzend. U weet dat het belachelijk is, maar uw haar is uw obsessie. U heeft een Keltische tatoeage (die tenminste goed gezet is). U koopt enkel cd-singles. Amen van Thierry Mugler, laat daar geen misverstand over bestaan, was uw favoriete geur. In uw slaapkamer hangt een reproductie van Mondriaan. Op vakantiefoto’s lacht u altijd breed. U noemt een korte broek een bermuda. Dus u koopt Gucci: ijdel, zelfverwennerij, duur (foto 17, 18), en Dolce & Gabbana: sluimerend, opvallend, aspirerend (foto 19, 20).

2. De toppers van de catwalk

Ter inspiratie, of om effectief op een verlanglijst te zetten. De items die deze winter van de vorige onderscheiden en trendzettend, gevat, juist, maar vooral begerenswaardig zijn.

– De barre, subtiele priesterlook van Raf Simons. Ascetisch en toch hoogwaardige mode, een stijl die verbazend veel hoofden doet omdraaien. (foto 21)

– De discotrash-sweaters van D&G, die alle clichés op een hoop gooien en er nog eens glitter overheen gieten. Poppier dan pop. (foto 22)

– De strepentruien van Comme des Garçons. Nog maar eens, want erg nieuw in Kawakubo’s repertoire zijn ze niet, maar ze blijven wel de beste van allemaal. (foto 23)

– Laag over laag over laag van Van Beirendonck. Het zit ‘m in de manier waarop hij het doet, maar vooral in de expansieve benadering. (foto 24)

– De fifties-revanche van Prada. Kraaknette blousons, hooggesloten witte hemden, stugge smalle broeken: de perfectie. Wel essentieel daarbij is een hautaine grijns en een schelmenblik, en die zijn niet te koop in een winkel. (foto 25)

– De lederen blousons van Hermès, waar niets op aan te merken valt, en dus geslaagd zijn. (foto 26)

– De koop-en-vermenigvuldig-look van Trussardi. Helemaal uni in dierenhuid, ofte zeg het eens voluit met python. (foto 27)

– De studs-ceintuurs van Jil Sander. Een flashback uit de jaren tachtig die mits dosering wonderen doet. (foto 28)

– De tijgertrui van Versace. Het vulgaire zodanig uit de context getrokken dat het vanzelf adembenemend wordt. (foto 29)

– De glim-slip van Yves Saint Laurent Rive Gauche (en de T-shirt). Voor kalenderjongens. Of voor beschonken polaroidsessies. (foto 30)

– Verdrinken in bont bij Roberto Cavalli. Het kan geen kwaad u deze outfit in vol daglicht voor te stellen. Denk er dan ook meteen de dranghekken bij. (foto 31)

3. Het beautyprogramma

1. Uw borsthaar trots laten staan.

2. Het nieuwe beautygamma van Prada kopen. Uitproberen is optioneel.

3. Uw haar korter laten knippen dan u eigenlijk durft. En van de peroxide afblijven.

4. In de vergetelheid geraakte parfums kopen, zoals Pour Un Homme van Caron.

5. Enkel douchen met Zwitsal.

6. In en uit

– muziek:

in: Music (de langspeler) van Madonna, want die plaat doet haar vorige Ray Of Light vergeten (en die was al erg goed).

uit: Kid A van Radiohead, want ze hebben een gevoel voor humor “ontwikkeld”.

– revival:

in: de jaren tweeduizend, want weet u eigenlijk nog wat er in het begin van dit jaar aan de hand was?

uit: de jaren tachtig, want u heeft foto’s van uzelf uit die periode teruggevonden.

– sekssymbool (vrouw):

in: Charlotte Gainsbourg, die eigenlijk altijd in is en niet toevallig ook te gast is op de nieuwe Madonna.

uit: Gisèle Bündchen, want modellen geven altijd het telefoonnummer van hun agentschap.

– sekssymbool (man):

in: David Beckham. U beweert van uzelf wel hersenen te hebben, maar hij heeft alvast effectief al de rest in overvloed. Hij wint. Op punten.

uit: voetballer Vinnie Jones, want hij is acteur geworden.

– televisie:

in: deelnemen aan Big Brother, omdat u uzelf om praktische redenen nog nooit hebt zien vervelen.

uit: kijken naar Big Brother, omdat er op gelijk welk kanaal meer blote konten te zien zijn.

– accessoires:

in: een binnen- of buitenlandse financiële krant, want daarin staat de erg nabije toekomst voorspeld.

uit: een laptop, want ondertussen weet iedereen op de trein of op het vliegtuig wat dat precies is.

– sport:

in: schaken, omdat reglementen bevrijdend werken.

uit: voetbal, omdat het gezeur over opstellingen erg irritant wordt.

– stad:

in: Zürich, omdat er bergen in de buurt zijn.

uit: Sydney, want die stad zien we nu iets te veel op de televisie.

– food:

in: proteïnen in poedervorm, omdat onze voeding eindelijk ook eens modern mag worden.

uit: fusion kitchen, ook al omdat die nog niet bestaat in poedervorm.

– magazines:

in: rugbybladen, omdat ze Gladiator en soortgelijke films qua heroïek verpulveren.

uit: interieurmagazines, omdat ze valselijk groothoeklenzen gebruiken.

– technologie:

in: pasfotoautomaten in stations en supermarkten, realistischer kan niet.

uit: e-mails, want iedereen komt er al te vlug ter zake mee.

– humor:

in: Benny Hill op video, omdat hij de ware voorvechter van political uncorrectness was.

uit: Seinfeld en consorten, omdat klagen en mokken nu eenmaal niet grappig is.

– levensgidsen:

in: concert- en cultuuragenda’s.

uit: in/uit-lijstjes, op sommige na.

4. Label van het seizoen

Niet dat dit merk plots met een revolutionaire stijlwisseling komt aanzetten, maar toch: Stone Island levert topkwaliteit af, en daarom richten we deze winter de spotlight op dit al jaren in de utilitaire divisie op kop lopend Italiaans merk. Stone Island werkt al meer dan twintig jaar rond technovernieuwing en kosmonauten waardige multifunctionaliteit, wat maakt dat het merk z’n nu algemeen erkende reputatie verdient. Stone Island geeft niet echt om modekleuren en trends, wel om futuristische stoffen, vormenresearch en hightechfabricatiemethodes. Lees de technische fiche van gelijk welk Stone Island-item, en de drang bekruipt u om de jas of broek in kwestie naar het natuurkundig museum te dragen. En toch blijven de kleren er simpel en rustig uitzien. Ze zitten ook fantastisch en het logo is klassiek en klassevol. Al menig spaarvarken is geslacht om een stuk van Stone Island te bemachtigen, maar the right stuff is nooit goedkoop (behalve de lucifers van Union Match). (foto 32, 33, 34)

5. Stijltrends om de winter mee door te komen

– Dit seizoen is er een overschot aan grafische truien. Grote motieven zoals popart-cirkels ( Sonia Rykiel) of abstracte eighties-krabbels ( Louis Vuitton) wachten op kopers. (foto 35, 36)

– Leder zit al een tijdje weer in de lift, maar vanaf nu gaan de internationale ontwerpers overstag. Leder hoort weer aan de motorrijders toe, want bikers en Hell’s Angels zorgen voor inspiratie. (foto 37, 38)

– Chic en duur en seventies en geborneerd en toch een beetje decadent. Voor de modale trendvolger zijn dit iets te veel geboden om in één outfit samen te vatten, maar alleen al door u een lange lederen jas van Dolce & Gabbana of een smoking-met-rolkraag-ensemble van Byblos aan te schaffen kan u het gewenste effect bereiken. (foto 39, 40)

Peter De Potter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content