rijden

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Natuurlijk was Volkswagens New Beetle de absolute publiekstrekker op het autosalon van Detroit, maar traditiegetrouw keken we vooral naar de concept cars die iets over de toekomst van de auto vertellen. General Motors, dat vorig jaar met de geheel elektrische EV-1 seriewagen uitpakte, monteert nu nikkel-metaalhydridebatterijen in die wagen, waardoor de autonomie wordt verdubbeld zodat hij een bereik heeft van 250 km. Toch gelooft ook ’s werelds grootste constructeur veeleer in hybride wagens voor de toekomst. Ontwerpen werden getoond van een seriële hybride, waarin de elektrische aandrijving door ’s werelds meest efficiënte turbinegenerator van stroom wordt voorzien, en van een parallele hybride, waarin de voorwielen elektrisch en de achterwielen met behulp van een Isuzu 1,3 liter, driecilinder turbodieselmotor worden aangedreven. Al is ook een combinatie van beide mogelijk, wanneer bijvoorbeeld snel moet worden geaccelereerd. GM maakt zich sterk dat een productieklare hybride tegen 2001 kan worden gerealiseerd.

Natuurlijk kijkt men ook uit naar de technologie van de brandstofcellen, die uit een chemische reactie van waterstof en zuurstof elektriciteit genereren ; een oplossing die tegen 2004 ‘rijp’ kan zijn, of eerder al. En om op alles voorzien te zijn, wordt ook een kleine turbomotor op natuurlijk gas voorzien.

Ook Chrysler toonde een hybride, maar trok vooral de aandacht met drie in het oog springende concepts, die meer in hun mars hebben dan alleen een uitdagende visuele appeal. Een eerste, de Plymouth Pronto Spyder, met centraal gemonteerde 2,4 liter supercharger en achterwielaandrijving, wil een exotische Europese sportwagen zijn, voor de helft van de prijs die men normaal daarvoor betaalt. Dat kan, door het gebruik van polyethyleen terephthalaat (PET), het materiaal waaruit flessen en drinkbekers worden gemaakt. Het productieproces is 80 procent goedkoper dan dat van staal, en de bruikbaarheid ervan werd vorig jaar al gedemonstreerd in de 2 pk-achtige CCV concept car waarmee Chrysler een kans wil maken op de Chinese markt. PET kan bovendien moeiteloos worden gerecycleerd, behoeft geen verf en geen substructuur.

Van nummer twee, de vrijetijds- Jeepster, kan de vrije hoogte over vier duim elektronisch worden ingesteld, naar gelang van het gebruik dat men van deze terreinwagen wil maken.

Chrysler Chronos : vlaggenschip zonder complexen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content