pickster
Op het technische vlak pakte Citroën uit met de Xsara Dynalto, een naam die slaat op het ringvormig geheel dat als startmotor en alternator fungeert. De Dynalto functioneert ook als een hulpmotor, die de ontploffingsmotor waar nodig van extra energie voorziet. Dat gebeurt vooral als in de lage toerentallen plots extra kracht nodig is, zoals bij een inhaalmanoeuvre. Bovendien zorgt de Dynalto voor 220 volt in interieur en koffer; hij vermindert de hoeveelheid uitlaatgassen en drukt het brandstofverbruik doordat de motor automatisch wordt afgezet als de wagen twee seconden stilstaat. Citroën spreekt van een brandstofbesparing van maximum 20 % en voorziet de commercialisering van het systeem voor de eeuwwisseling.
Bertone pakte in Genève uit met de Pickster en verwijst daarmee naar de populariteit van de pick-up in de Verenigde Staten. De wat provocerende Pickster werd voorzien van 21-duimswielen, een oranje koetswerk en twee hoog in de laadbak opgestelde stoelen, zodat de passagiers achterin in alle luxe een frisse neus kunnen halen. Een BMW 3,2-liter/zescilinder drijft de pick-up aan. Chrysler trok aandacht met de Pronto Cruizer, de eerste concept car in 12 jaar die specifiek voor een Europees salon werd ontwikkeld. De wagen wil de kwintessens van de Amerikaanse autopassie combineren met de Europese dynamiek en efficiëntie – het beste van twee werelden dus. Het exterieur herinnert aan de Amerikaanse art deco uit de jaren veertig, de 1,6-litermotor werd door Chrysler en BMW samen ontwikkeld en zorgt voor een fraaie 115 pk. De vleugels vooraan en het radiatorrooster herinneren aan de Prowler. Een blikvanger dus waarmee de derde Amerikaanse constructeur andermaal zijn eigenzinnige karakter andermaal in de verf zet.
En dan was er natuurlijk de onvermijdelijke Franco Sbarro, die dit jaar zijn veertigjarige passie voor de automobiel vierde en in die tijd zo’n 140 wagens ontwierp. Zijn Peugeot Crisalys met centraal achterin gebouwde V6-motor viel op doordat het dak en de achterruit in twee delen achter de stoelen rechtopstaand in de wagen verdwijnen en door het gebruik van twee chassis, één dat de passieve en één dat de actieve veiligheid garandeert. Sbarro, die op de 24 uren van Le Mans present zal zijn “met iets speciaals”, toonde ook een Renault Mégane Coupé met achterin gemonteerde V6 en de BerlingOcéan, een stijlstudie voor een vrijetijdsauto op Citroën Berlingo-basis.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier