Mentaliteitswijziging

Een gebruinde huid is eigenlijk een verbrande huid. Toch blijft bruin voor de meeste mensen een teken van gezondheid. Dit dilemma is de cosmeticafabrikanten niet ontgaan. Een efficiënt arsenaal verdedigingsmiddelen is het resultaat.

“Bruin blijft mode, het is overigens een mooie kleur”, zegt Charlotte Boucher, persverantwoordelijke van Clinique. “Alleen moet een bruine huid niet per se een door de zon gebruinde huid zijn. Met een zelfbruiner bereik je prachtige resultaten. Zelfbruiners zijn enorm geëvolueerd en veel makkelijker te gebruiken dan vroeger. In het gamma zonneproducten van Clinique maken ze internationaal al 27 procent van het zonverkoopcijfer uit. Voor Europa is dat zelfs 40 procent. Ook met make-up kan je een mooie zonnelook creëren. De grote belangstelling voor deze alternatieven bewijst dat mensen zich bewust worden van de gevaren van de zon.”

Ons gezicht lijdt het meest. Dagelijkse blootstelling aan de zon veroorzaakt huidveroudering gekenmerkt door lijntjes, verlies aan elasticiteit en verkleuring. De huid van ons gezicht vraagt dan ook bijzondere aandacht.

Charlotte Boucher: “Clinique heeft bijvoorbeeld een gezichtscrème voor dagelijks gebruik met een beschermingsfactor 15. Het is één van onze meest verkochte zonneproducten. Beschermingscrèmes met een factor 15 of hoger worden steeds meer gebruikt. Wij stellen een groei van 35 procent vast over de laatste 5 jaar. Producten met een beschermingsfactor die lager is dan 15 worden nu minder verkocht. Ze hebben nog succes in zonnelanden als Spanje en Italië, wat wellicht met het toerisme heeft te maken. Maar ik vermoed dat ze geen lang leven meer beschoren zijn.”

Cosmeticabedrijven zijn misschien wel belangrijkere trendsetters dan ze vermoeden. Volgens dermatologe Katrien Vossaert (klinisch medewerker in de Melanoom-kliniek, Dienst Huidziekten UZ Gent) beïnvloeden zij het zongedrag op drie niveaus.

“Ten eerste door producten te maken die aangenaam en comfortabel zijn zodat mensen ze met plezier gebruiken”, aldus dr. Vossaert. “Een ruim aanbod voor alle huidtypen en voor alle zonomstandigheden nodigt uit om te smeren. Ten tweede door het ontwikkelen van zelfbruiners die goede resultaten geven. Hoewel op dat vlak nog een zekere weerzin te overwinnen valt. Het effect van een zelfbruiner kan beïnvloed worden door het huidtype. Niet iedereen is er even handig mee, maar het is het proberen waard. Ten derde kunnen cosmeticabedrijven een mentaliteitswijziging bewerkstelligen door hun ideale vrouw niet meer bruin maar lichter van huid te maken. We moeten afstappen van de associatie dat bruin mooi en gezond is. In Australië is dit al gebeurd.”

Als we iemand op het strand zien liggen bakken (lees: verbranden) in de zon, moeten we dan iets zeggen? “Neen, zo ver mogen we nu ook niet gaan. Dat is een inbreuk op de privacy”, zegt dr. Vossaert. “Gelukkig gedragen meer en meer mensen zich verstandiger in de zon. Dat overtuigt automatisch anderen. Ik vraag me trouwens af waarom bruin worden het doel van een vakantie moet zijn. Vakantie is genieten, sporten, samen zijn, ook op het strand, ook in de zon. Maar dan wel met zonwerende kledij, met een pet op en met een zonnefilter op de huid. Een terras is even leuk onder een parasol of in de schaduw. Zeker mensen met een verhoogd risico op huidkanker, in het bijzonder melanoom, moeten extra voorzichtig zijn. Wie twijfelt of extra advies wil over zonnebescherming kan naar de huisarts of de dermatoloog. Mensen met veel bruine vlekjes (geen sproeten of ouderdomsvlekken) laten zich liever een keer te veel dan een keer te weinig controleren.”

Marianne Meire

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content