Milan Fashion Week: Look van de dag

Voor de zomer van 2016 gaf Giorgio Armani ons vloeiende lijnen en golvende stoffen, hier en daar doorspekt met rode accenten die de man zelf al grappend de rode draad doorheen zijn collectie noemde. Door gebruik te maken van doorschijnend, zweverig materiaal creëert Armani als het wareeen hologram van het eens zo baanbrekende broekpak waarmee hij in de jaren tachtig de vrouw ruggesteunde terwijl ze het glazen plafond probeerde te doorbreken. In Milaan presenteerde Armani nog steeds datzelfde symbolische silhouet, maar dan haast op etherische wijze, zonder dat het iets aan kracht hoeft in te boeten. (KS)
Niemand kan Consuelo Castiglioni ervan beschuldigen dat ze het graag simpel houdt voor haar Marni en dat was voor haar SS16-collectie niet anders. Haar ingenieuze manier van layering, waarbij ze verschillende materialen, structuren, kleuren en lengtes met elkaar combineert oogt ingewikkeld, maar de Marni-meisjes laten het lijken alsof dit de perfecte ongeremde zomeroutfit is. Ons hebben ze alvast overtuigd. (KS)
Who runs the world? Girls. Dat bewees Donatella Versace gisterenavond met haar leger van meisjes (lees:topmodellen) in uniformjasjes en kaki luipaardprint. Het zou Versace niet zijn moesten die meisjes niet ook kort gerokt zijn, maar het draaide deze keer niet om seks, wel om kracht. Hier: de bloedmooie 32-jarige Raquel Zimmermann opende de show. (EDW)
Voor zijn eerste collectie voor Roberto Cavalli greep Peter Dundas terug naar de hoogdagen van het Italiaanse modehuis: de jaren tachtig. Gebleekte jeans, ruches en leggings met luide prints passeerden op de catwalk. Onze favoriete look was deze lichtblauwe mini-jurk met ruwe, oversized kaki parka.(EDW)
Voor het tweede seizoen op rij miet Max Mara zich inspireren door de zee. Voor lente/zomer 2016 vrij letterlijk met veel blauw-witte strepen, een print van koord en double-breasted jasjes. Onze favoriet: de lange mantel in gebroken wit over een gestreepte top, want tailoring blijft hun sterkte. (EDW)
Een belangrijk motief in Alessandro Michele’s tweede collectie voor Gucci was de Carte de Tendre, een map uit de Renaissance van een imaginair land die de geografie van de liefde in kaart brengt. De print kwam terug op een jurk, rok en handtas. Nog een wederkerend thema: slangen, met al hun kracht, verleiding en dreiging. (EDW)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier