:: Info : www.peugeot-concours-design.com
...

:: Info : www.peugeot-concours-design.com De derde designwedstrijd-via-internet van Peugeot, waarbij deelnemers gevraagd werd de "Peugeot van hun dromen voor de nabije toekomst" te tekenen, is een gigantisch succes geworden. Niet minder dan 3800 projecten, afkomstig van 2600 ontwerpers uit 107 landen, werden tussen oktober 2004 en februari 2005 ingediend. Zo'n 75 procent van de deelnemers bleek jonger dan dertig en bij de preselecties viel meteen op dat twaalf van de dertig gelukkigen uit Oost-Europa afkomstig waren, toch wel een zeer sterke vertegenwoordiging. "Daar hebben ze op designgebied wat in te halen en openen zich nu tal van mogelijkheden", verklaarde Gérard Welter, hoofddesigner van Peugeot. Opvallend was ook dat liefst 42 procent van de voorstellen auto's met een sportief karakter betrof, terwijl 23 procent resoluut voor een futuristische of ludieke oplossing koos. Bij de eerste ronde kwamen er schitterende voorstellen uit de bus, ook al beantwoordden ze niet meteen aan de vraag naar een project voor de nabije toekomst, omdat ze al te futuristisch ogen. Zo was er de zeer slanke eenpersoonsauto FutureDesignVision van de Tsjech Michael Vlcek of de Genom van de Rus Andrey Basmanov. De Nederlander GerJan Storm stuurde een ontwerp in waarbij een groot surfboard als auto dient waar de rijder op zijn buik liggend mee verbonden lijkt. En de Rus Stephan Suslaev tekende voor de originele tweepersoons Red Fox, die uit twee met elkaar verbonden maar toch gescheiden eenpersoonsunits bestaat. Van dit kwartet haalde alleen de Nederlander de eindronde van tien. Derde werd het originele en toch zeer praktische ontwerp ZCC van de 21-jarige Chinees Zhonghuayi : een lichte en toch elegante tweezitspickup met een maximaal te benutten laadruimte. Tweede werd de zeer elegante coupé 607 Arabesque van de 37-jarige, in Australië levende Brit David Dewitt, die naadloos bij de esthetiek van de huidige Peugeot-productie aansluit en waarvan de volumes van voor- en achterpartij op dramatische wijze in elkaar passen. Stilistisch is de Arabesque een absoluut en toch zeer realiseerbaar hoogstandje. Dewitt is niet aan zijn proefstuk toe : ook bij de vorige editie eindigde hij als finalist. Winnaar werd de 23-jarige Portugese student industrieel ontwerpen André Costa, die met zijn 3007 Moovie een gesloten en toch afgerond geheel afleverde dat als stadsauto bedoeld is. Hij krijgt een drive- by- wire aandrijfsysteem, sferische wielen vooraan en een zeer afgewerkte styling. Het wagentje is slechts 203 centimeter lang en 105 centimeter hoog en breed en krijgt een niet-vervuilende aandrijfeenheid mee. "De Moovie beschermt zijn inzittenden van de buitenwereld zonder ze er evenwel van te scheiden. Dankzij zijn sferische wielen vooraan is de manoeuvreerbaarheid bijzonder groot, terwijl zijn ruime glazen oppervlak voor een panoramisch zicht garant staat en allesbehalve agressief oogt", aldus weer Gérard Welter. Net zoals bij de vorige edities zal het winnende ontwerp door de Peugeot-designstudio op ware grootte worden gerealiseerd. Het eindresultaat is in de herfst te zien op de autosalon van Frankfurt. Daarnaast brengt de fabrikant van miniatuurauto's Norev er een beperkte reeks van uit op schaal 1/43ste. De ontwerptekeningen van de dertig preselecties zullen te kijk hangen op het autosalon van Genève (3-13 maart), waar de laureaat 6000 euro prijzengeld opstrijkt. Tekst Pierre DargeHet winnende ontwerp zal door de Peugeot-designstudio op ware grootte worden gebouwd.