U hebt onze derde Black edition in handen, helemaal gewijd aan beauty en wellness. Bij de eerste twee edities, mode en wonen, hebben we de lat hoog gelegd. We kregen veel positieve reacties en daar zijn we zeer blij om. We konden dan ook met groot enthousiasme op dat energieke elan verder surfen.
...

U hebt onze derde Black edition in handen, helemaal gewijd aan beauty en wellness. Bij de eerste twee edities, mode en wonen, hebben we de lat hoog gelegd. We kregen veel positieve reacties en daar zijn we zeer blij om. We konden dan ook met groot enthousiasme op dat energieke elan verder surfen. Wat is mooi en is schoonheid universeel ? Dat is zowat de rode draad door deze Black03. Natuurlijk bestaat er geen definitief antwoord, we zijn er dan ook niet uit geraakt. Gelukkig bood de vraag alleen al stof voor een reeks interessante artikelen. We hebben op de redactie eveneens een robbertje uitgevochten over welk beeld de cover kon sieren. Het waren beschaafde, zo zijn we hier, maar niettemin felle discussies. We hebben uiteindelijk gekozen voor een modieus en tegelijk klassiek westers beeld van schoonheid : ons Belgische topmodel Delphine Bafort met bijna gesculpteerde, knalrode lippen. Toch gaan we in deze Black03 verder dan de klassieke opvattingen over schoonheid, we tasten de grenzen af. Medewerker Jesse Brouns ging op zoek naar de schoonheidsidealen anno 2011 en schreef zijn bevindingen neer in "Mooi is een mengsel" (pagina 54). Hij ziet de schoonheidsidealen evolueren door toedoen van economie (China dat domineert) en popcultuur. Conclusie : in 2011 is mooi een hybride. In het recentelijk door het vakblad Women's Wear Daily gelanceerde tijdschrift Beauty Inc. stelt Vasso Petrou, de trenddirecteur van P&G Beauty & Grooming, dat we het tijdperk zijn binnengetreden waarin grenzen afgebroken worden door gemengde huwelijken tussen verschillende rassen, nationaliteiten en etnische groepen. Ze omschrijft het als het einde van de etniciteit, of positiever : the rebirth of humanity. Dit is duidelijk een trend waarmee alle grote cosmeticagroepen rekening houden, zowel qua marketing als qua productontwikkeling. Onze beautyredacteur - en drijvende kracht achter dit nummer - Sofie Albrecht was er half maart in New York bij (verslag op pagina 62) toen het bij uitstek all-American cosmeticahuis Estée Lauder zijn mondiale campagne lanceerde : voor het eerst poseren drie modellen van verschillende etnische origine samen voor eenzelfde product en gebruikt men dat beeld ook wereldwijd (en niet alleen in de 'thuismarkt' van het model van deze of gene nationaliteit). In Parijs ontmoette Sofie Albrecht dan weer Aimee Mullins, een van de nieuwe L'Oréal-boegbeelden. Aimee is mooi, blond, Amerikaans, zelfverzekerd en heeft als toemaatje ook olympische medailles op zak. Op het eerste gezicht zou ze het archetypische model kunnen zijn, op één detail na : ze heeft geen benen. Ze was nog een peuter toen haar onderbenen geamputeerd werden en loopt sindsdien op prothesen. In haar nieuwe job, waar haar collega's wereldberoemde actrices of topmodellen zijn, vindt ze het belangrijk dat een groep als L'Oréal beseft dat vrouwen meer zijn dan een mooi gezicht of een perfect lichaam. "Als 's werelds grootste beautybedrijf zet het dingen in gang die nooit eerder werden gedaan, maar wel noodzakelijk zijn." Naast de interessante maatschappelijke en filosofische discussies over schoonheid gaat het in dit nummer vanzelfsprekend over producten : van crèmes en make-up tot topadressen voor sauna- en wellnesservaringen. Want een beautyredacteur kun je vergelijken met een beursjournalist : hij of zij wordt voortdurend aan de mouw getrokken en gevraagd naar insidertips voor miraculeuze investeringen. We zijn met velen op zoek naar middeltjes die de sporen van de tijd kunnen weggommen of camoufleren. Het is een kniesoor die zal tegenspreken dat een lipstick of mascara het zelfvertrouwen geweldig kunnen opkrikken. In "Het Beste van 2010" (pagina 33) vindt u onze Weekend Beauty Awards, een eigenzinnige selectie van de volgens ons beste cosmeticaproducten die het afgelopen jaar op de markt kwamen. In onze besprekingen van crèmes en make-up gaan we altijd voor een no-nonsenseaanpak : we zijn op zoek naar vernieuwing en producten waarmee je jezelf en je huid zichtbaar plezier doet, maar loze beloften worden genadeloos doorprikt. Langs de andere kant weigeren we mee te huilen met de alarmerende berichten die geregeld opduiken over het gevaar van cosmetica, zoals bijvoorbeeld de discussies over kankerverwekkende parabenen : met VUB-professor Vera Rogiers maken we een nuchtere stand van zaken op (p. 26). Ik wens u alvast een rimpelloze lectuur toe. Laat ons weten wat u van de nieuwe formule vindt op black@knack.be. - trui.moerkerke@knack.be Trui Moerkerke"Wat is mooi en is schoonheid universeel ?"