Christopher Bailey (37) staat straks acht jaar aan het creatieve hoofd van Burberry. Hij speelt in de mannenmode min of meer buitenspel. In een sector waar op ijsblokjes gekoeld cynisme en gefingeerd machismo hoog scoren, kiest hij zonder gêne voor emotie. Zijn stijl is typisch Brits, maar toch ook universeel. Jongensachtig, maar tegelijk vol melancholie. In de traditie van een popgroep als The Smiths, of de jonggestorven, bijna vergeten schrijver Denton Welch, die vanop zijn ziektebed een gitzwart maar desondanks mooi Engeland beschreef. De titel van het bekendste boek van Welch, In Youth Is Pleasure, vat de esthetiek van Bailey enigszins samen.
...

Christopher Bailey (37) staat straks acht jaar aan het creatieve hoofd van Burberry. Hij speelt in de mannenmode min of meer buitenspel. In een sector waar op ijsblokjes gekoeld cynisme en gefingeerd machismo hoog scoren, kiest hij zonder gêne voor emotie. Zijn stijl is typisch Brits, maar toch ook universeel. Jongensachtig, maar tegelijk vol melancholie. In de traditie van een popgroep als The Smiths, of de jonggestorven, bijna vergeten schrijver Denton Welch, die vanop zijn ziektebed een gitzwart maar desondanks mooi Engeland beschreef. De titel van het bekendste boek van Welch, In Youth Is Pleasure, vat de esthetiek van Bailey enigszins samen. Deze zomer trekt Bailey, net als Welch destijds, naar het Britse platteland. De collectie van Burberry Prorsum (de belangrijkste, op de catwalks van Milaan geshowde lijn van het merk) is dit seizoen ingegeven door de regisseur en schrijver Derek Jarman. Van diens tot modern monument en bedevaartsoord uitgeroepen tuin in de schaduw van een kerncentrale, in Dungeness aan de Engelse kust, heeft Bailey het kleurenpalet en de textuur overgenomen : moddertinten (van grijs tot beige), schakeringen van groen, en blauw in verschillende gradaties (voor de lucht, de Noordzee, en het kiezelstrand). De nadruk ligt op lichte jassen en regenmantels, liefst in flinterdunne, soms gekreukte stoffen. Bailey combineert ze met lange, comfortabele cardigans, vederlichte pullovers, en hemden met broderie anglaise of in bedrukt zijde. Alles gedragen in lichte laagjes, over T-shirts met opvallend diep decolleté : een typisch Brits kippenborstje is ten zeerste aanbevolen. Christopher Bailey : Iets wat ik eigenlijk al wist, maar wat ik pas sinds korte tijd goed besef : het enige wat écht telt, dat is een sterk team, en een nog sterkere band tussen een ontwerper en dat team. Bij Burberry is dat het geval, en dat is een groot geluk. Burberry is Brits. Daar begint en eindigt alles mee. Je kunt het merk en zijn roots niet scheiden. Burberry heeft vanzelfsprekend een pak verschillende facetten, maar op de een of andere manier zijn die allemaal gelinkt met Groot-Brittannië. Onze identiteit is Brits, ons erfgoed is Brits. Dat onderscheidt ons van andere luxemerken. Het maakt ons apart. En daarom blijven die roots relevant. Dat betekent voor elke Brit iets anders. Maar je denkt natuurlijk onmiddellijk aan patriottisme, aan trots, aan excentriciteit, aan individualisme. Britten zijn doorgaans niet bang om zichzelf uit te drukken. Ze voelen zich comfortabel met hun eigen identiteit. Ik denk dat de wereld nu donkerder is dan vroeger het geval was. Die algemene gemoedstoestand wordt ook weerspiegeld in de collecties. Maar tegelijk zijn de kleren meer herkenbaar. Ze zijn op een stille manier luxueus. Dat lijkt me instinctief juist voor dit moment in de geschiedenis. Emotie is voor mij primordiaal. In de luxemode houd je je bezig met het creëren van dromen, met aspiratie, met inspirerende ideeën. Emoties zijn subtiel. Ik gebruik ze om de algemene sfeer van een collectie te creëren. Een campagne heeft een andere rol of functie dan een show. Een campagne moet de verschillende soorten mensen aanspreken voor wie Burberry iets kan betekenen. Maar ze hebben steevast de catwalkshow als vertrekpunt. Zo'n show is het resultaat van maanden werken met een leger mensen, en van de toewijding van die mensen. Dat werk wordt uiteindelijk samengebald in een tableau van enkele minuten. En op dat moment wordt alles gesublimeerd. De modellen, de kleren, de muziek, de verlichting, het publiek : alles vloeit samen. En het resultaat is een sfeer die vaak emotioneel geladen is. De tuin van Jarman was voor dit seizoen de belangrijkste inspiratiebron. Maar ik ben ook gefascineerd door de manier waarop hij in zijn tuin werkte. Door zijn toewijding, zijn passie. Door de duidelijke metaforen van zijn leven die je in zijn tuin kunt vinden. Het klopt dat Burberry voor verschillende groepen mensen verschillende dingen betekent. Maar dat geldt voor om het even welk instituut met icoonwaarde. Als je een erkend symbool bent, een stuk geschiedenis, dan kun je daar niet omheen. De chavs waren een ongelukkig verschijnsel, een minderheid in Groot-Brittannië. Ze droegen vooral imitatieproducten. Ze zijn niet representatief voor de rest van de wereld, waar het merk met meer respect wordt bejegend. Ik ben over het algemeen meer geïnspireerd door foto's en landschappen. Ik heb in mijn collecties voor Burberry regelmatig gerefereerd aan Britse kunstenaars : David Hockney, L.S. Lowry, Derek Jarman of Bill Brandt. Als ik denk aan de Burberryman, dan gaat het voor mij eerder over een energie dan over een persoon. Ik zeg vaak dat hij elegant is, maar een beetje verwaarloosd. Perfect en onberispelijk hoeft niet voor mij. De catwalkshow van Burberry Prorsum bepaalt de sfeer en de toon van een seizoen voor alle collecties. Dat is een van de krachtpunten van het merk. Ik vind het heel belangrijk om een point of view te hebben, en om dat point of view te kunnen articuleren op verschillende manieren, zij het telkens gezien door dezelfde filter. Absoluut. Ik werk nauw samen met Angela ( Ahrendts, de CEO). We praten over alles. We plannen op lange termijn. Het is een echt partnership, gebaseerd op vertrouwen, maar ook op begrip. Ik vind het belangrijk om de balans tussen creativiteit en commercie in evenwicht te houden. Ik gebruik de Burberryruit elk seizoen, maar in de wintercollectie is ze inderdaad bewust prominenter aanwezig. Ik geloof dat er in deze tijden van onzekerheid behoefte is aan zaken waarmee we vertrouwd zijn. Het voelde juist aan om terug te gaan naar onze roots, ons erfgoed. We moeten doen waar we goed in zijn. We moeten de iconen van onze geschiedenis naar voren brengen, ze heruitvinden. Volgens mij heeft elk merk zijn eigen recept voor succes. Bij Burberry hebben we het geluk dat we kunnen gebruikmaken van een overvloed aan opmerkelijke iconen. Zoals onze ruit, of onze buitenkleding ( waaronder de trenchcoat, een uitvinding van Burberry). Voor ons klopte het om die klassiekers te vieren en om ons verleden te weerspiegelen in hedendaagse collecties. Er zal altijd mode zijn. De mode zal zichzelf altijd blijven heruitvinden, zal altijd noodzakelijk zijn, en zal altijd gevormd worden door de alsmaar veranderende wereld. Door Jesse Brouns