Voorbij de verpakking: onze drankenexpert tipt wijn in blik

© Getty Images/Westend61

Onze drankexpert schenkt klare wijn en proeft van de nieuwe trends. Deze week: wijn in blik.

Perceptie is alles. Het sacrale ritueel van een wijnfles ontkurken, staat in schril contrast met het opentrekken van een blik wijn. Nochtans is aluminium ideaal voor de meeste wijn die we snel na aankoop opdrinken.

De wereld drinkt steeds minder wijn. Maar de wijnmarkt in blik groeit jaarlijks zo’n 13 procent. Cijfers waar zelfs China van droomt. Marktstudies zeggen dat wijn in blik weldra een miljarde­nindustrie is. Hoe verleidt de niche steeds meer consumenten?

Het formaat van 1 tot 2 glazen in één verpakking blijkt een grote troef. In de VS verdubbelde de verkoop van wijnblikjes tijdens corona. Massaal en snel bestelden Amerikanen online hun dosis individuele avondtroost. Een trend die zich wereldwijd doorzet. We consumeren impulsiever, kopen én drinken meteen waar we zin in hebben. Tel daarbij een groeiende groep singles, wijnliefhebbers die minder eenheden alcohol willen drinken, jongeren die lak hebben aan traditie, en de blikken toekomst krijgt een zilveren randje.

Producenten juichen mee. Drie blikjes van 25 cl wegen twintig keer minder dan een fles voor 75 centiliter. Een gigantische besparing op transport en productie. Aluminium recycleert ook beter dan glas, wat de planeet en de ecologische marketing ten goede komt. Bovenal doet een blikje wat wijn nodig heeft: lucht en licht blokkeren zonder de smaak te veranderen. Nee, mocht de wijnbouw vandaag ontstaan, de fles maakte weinig kans. Tenzij voor wijn die je jaren wilt laten rusten.

Toch blijft het imagoprobleem wegen. Meer in Europa dan in de Angelsaksische wereld, waar (ook goede) wijn in blik is ingeburgerd. Het aanbod aan blikjes op het Belgische wijnrek is beperkt. Behalve op hippe picknicks of festivals moet je bij ons goed speuren. Al te vaak nog belandt het onderste segment van de wijnmarkt in ons blik: generieke landwijn, meestal wit of rosé, zonder veel karakter. Naar de druif, streek of wijnbouwer is het gissen. Maar wie zoekt, vindt stilletjes aan ook meer kwaliteit. Over een paar jaar gaat het hopelijk niet meer over de verpakking, wel om de inhoud.

1. Djuce, Hoch Bubbles, Oostenrijk, 8 euro/25 cl, amberbottleshop.be

Zo troebel de wijn, zo helder de kwaliteit. Natuurlijke pet’nat die fermenteerde in het artistieke blik. Messcherpe mix van grüner veltliner, riesling en muscat.

2. Fishwives Club, Sauvignon Blanc, Zuid-Afrika, 3,25 euro/25 cl, mundi-vinum.be

Intens groen geurende en limoenfrisse sauvignon blanc. Dorstlesser met finesse. Tip voor frituristen: zet dit in je koeltoog voor wijnliefhebbers.

3. French Kiss Club, Rosé, Vin de France, 3 euro/25 cl, thefrenchkissclub.com

Zalmkleurige rosé met rood zomerfruit en wat sinaasappelschil. Belgisch bedrijf dat het gevoel van je eerste kus wil evenaren. Druif en producent onbekend.

4. Djuce, Core Chilled Red, Italië, 6 euro/187 ml, amberbottleshop.com

Sappige doordrinker van de druif montepulciano. Biologisch Italiaans fruitplezier, kan licht gekoeld. Natuurwijn voor breed publiek, bij pizza in het park.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content