Zonder kommer met Smart
In grootsteden rijdt de helft van de autobestuurders zoekend rond naar een parkeerplaats. Slechts tien procent van de tijd die ze met hun wagen in de stad doorbrengen, rijden ze ook effectief. In Barcelona probeerden we de nieuwe Smart uit. Kennismaking met een mobiliteitsoplossing.
De voornaamste verdienste van de Micro Compact Car, een joint venture tussen Daimler-Benz en Swatch-producent SMH, is de inspanning om een kleine auto te bouwen die op de hinkende mobiliteit in de stad wil inspelen. Het denkwerk dat aan MCC’s eersteling, de Smart, voorafging, was gericht op reële mobiliteitsbehoeften en op het herdefiniëren van de rol van de auto in de stad. De firma omschrijft het resultaat van haar denkoefening als Reduce to the max, of ook nog als kwaliteit voor kwantiteit. Dat vertaalde zich in een compacte auto, maar ook in een volledig mobiliteitsplan.
De Smart is een auto tot zijn essentie teruggebracht: kort, zuinig en eenvoudig, zonder toegevingen aan de veiligheid. Standaard wordt de Smart voorzien van een stevige kooi, omringd met crashboxes, twee airbags, ABS. De Zwitsers-Duitse fabrikant ging uit van het gegeven dat een auto gemiddeld door 1,2 personen wordt bezet en dagelijks minder dan dertig kilometer aflegt. Liever dan op zoek te gaan naar ondermaatse, benepen achterstoelen, werd resoluut voor een tweezitter gekozen die zo weinig mogelijk buitenruimte inneemt. Het resultaat is een volume van 2,50 meter lang en anderhalve meter hoog en breed. Maar met verrassend en royaal veel ruimte voor de twee inzittenden, een hip interieur en – verschoning – een uiterlijk dat niet om aan te zien is.
“Juist”, zegt designer Jens Manske, aan wie we deze omschrijving geven als antwoord op zijn vraag wat we van de Smart vinden. Dat zo’n kleine auto er wel mooi kan uitzien, is gebleken bij de Opel Maxx en de Nissan Hypermini, twee concept cars die we op diverse salons konden bekijken. Manske knikt. “Het moeilijkste aan het project was het uiterlijk, omdat we een beetje wilden verdoezelen dat de wagen zo compact is. Mensen hebben wat tijd nodig om aan ultracompacte auto’s te wennen. Daarom was de lancering van de Mercedes A-klasse een goede inleiding.”
Voorlopig brengt de Smart vooral de omstaanders van slag. Die staan lachend langs de kant, de duim omhoog of zetten niet begrijpend even hun inkopen van de zaterdagse markt op de stoep. Sommigen zien er een kleine BMW in, anderen de A-klasse, of die Swatch-auto. Verwondering en sympathie alom, en vele bewonderaars willen een praatje maken. Maar er is niet veel tijd voor discussie. We staan alweer op de gas en laten de minuscule driecilinder turbo, engineered by Daimler-Benz, zijn werk doen.
Eerste indruk: een zee van ruimte, met een pittige blauw interieur. De tweede: het ontbreken van het linkerpedaal. Naast het uitgekiende veiligheidsconcept bezit elke Smart een sequentiële halfautomaat met zes versnellingen: terwijl je voet op de gas blijft, duw je de kleine hendel naar voor om op te schakelen of haal je die even naar je toe om terug te schakelen. Op het dashboard wordt de versnelling waarin je rijdt getoond en duidt een pijltje aan wanneer er geschakeld moet worden. Al verkiezen we persoonlijk de extra toerenteller om daarover geïnformeerd te worden. Wie helemaal automatisch wil rijden, betaalt daar een belachelijk laag bedrag voor: 11.000 frank. Om maar te zeggen dat de praktijk van het rijden in de stad nooit uit het oog werd verloren. De nieuwe kleine overtuigt in ieder geval, behalve op het vlak van de ophanging: in de stad voel je elke oneffenheid, tegen hogere snelheden is dat iets minder.
In de stad lijkt de Smart de ideale kompaan, en zelfs nog daarbuiten. Op de snelweg schiet hij wat tekort: het duurt net iets te lang om de 120 per uur te halen en inhaalmanoeuvres vragen het geduld dat we niet kunnen opbrengen. Wie een beetje trendy is en het aandurft om met zo’n onconventioneel kleinood te rijden, krijgt daar zijn manoeuvreerbaarheid (draaicirkel 8,70 meter), het verbruik (4,8 liter/100 km, 5 liter voor de automaat) en de lage pollutie (minder dan 120 gram CO2/km) bij.
Het mobiliteitsconcept, waarover nogal wat lawaai werd gemaakt, steekt voorlopig nog in de kinderschoenen: het voorziet een goedkoper tarief in parkeergarages (straks in Zürich, Stuttgart, Berlijn en Frankfurt), voordelige huurtarieven voor Smart-bezitters bij Avis, en zelfs een vorm van smartmove car sharing, waarbij verschillende eigenaars een wagen delen.
De Smart kost in zijn basisversie en met 45 pk ( Smart & Pure) 335.000 fr., de Smart & Pulse (55 pk, glazen dak) 359.500 fr. Opties zijn o.a. de volledige automaat Softouch (11.000 fr.), leder voor stuur, stoelen, versnellingspook en portiervakken (21.000 fr.), airconditioning met combifilter (36.000 fr.), een rookset (1150 fr.), een toerenteller (3280 fr.), warmtewerend glas (4400 fr.) en lichtmetalen wielen (16.500 fr.). Swatch zou Swatch niet zijn als er geen sprake was van een verzamelobject: de Limited 1, die slechts op 7500 exemplaren wordt gebouwd en een pak extra’s meekrijgt, zal 419.500 fr. kosten. Elke Smart heeft een garantie voor 3 jaar of 40.000 km.
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier