Zonder helm

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Zeven jaar geleden stelde BMW op het Keulse motorfietsensalon IFMA een stijloefening voor van een motor met een ongewone omkapseling, de C1. In Frankfurt werd een productierijp exemplaar getoond met dezelfde naam, dat in de lente van het jaar 2000 in de showrooms zal staan. De Beierse ontwerpers spreken van een nieuwe categorie van voertuig, journalisten van een auto-scooter. De achterliggende gedachte zal duidelijk zijn : automobilisten die omwille van de veiligheid nooit op een motorfiets zijn overgestapt alsnog aanzetten dat te doen. De C1, die 170 kg weegt, slechts 2,15 m lang is en minder dan 4 liter/100 km verbruikt, krijgt een heuse veiligheidscel mee. Die bestaat uit een aluminium kader met een dubbele rolbeugel, een voorruit met ruitenwisser, een dak en een goed omsluitend zitje met veiligheidsgordels. De Duitsers maken zich sterk dat ze de wetgever ervan kunnen overtuigen dat de rijder door deze veiligheidsvoorzieningen geen helm meer nodig heeft. Achter de veiligheidscel is plaats voor diverse accessoires of voor een duozit waarop een passagier mét helm zal kunnen plaatsnemen. In optie kan de C1 bovendien uitgerust worden met ABS. Het eigenzinnige tuig, dat bij de lancering zal aangedreven worden door een monocilindermotor (125 cm3), die 15 pk ontwikkelt en daarmee een maximum snelheid van 100 km/uur haalt, zal in Duitsland minder dan 10.000 DM (200.000 fr.) kosten.

Bij Audi hamert men al jaren op het gebruik van aluminium, waarmee lichte, roestvrije en dus zuiniger en ecologisch meer verantwoorde auto’s kunnen worden gebouwd. Totnogtoe werd die filosofie alleen in de hoogste en duurste klasse consequent doorgetrokken, maar in Frankfurt werd een studie van een compacte aluminium wagen voorgesteld. De Al2 leek wel een samenvatting van de aspecten waarop elke constructeur in de toekomst wil werken. Met een lengte van 3,76 m is de Al2 compact, terwijl hij toch ruimte biedt voor vier inzittenden. Door het gebruik van aluminium kon het gewicht tot 810 kg worden beperkt, 250 kg minder dan wanneer staal wordt gebruikt. Die gewichtsbesparing, in combinatie met een driecilinder 1,2-liter benzinemotor met directe injectie, die 75 pk levert, moet het verbruik met 40 % doen dalen. Volgens de eerste studies moet de Al2 gemiddeld aan 4,3 liter genoeg hebben om 100 km ver te rijden.

Het consequent doordenken over gewichtsbesparing leidde bij Chrysler tot het ontwerpen van de Composite Concept Vehicle (CCV), een afgeleide studie van het voertuig waarmee de Amerikanen de Chinese markt willen veroveren. Het ontwerp van de CCV steunt op het principe van de injectie van composietmaterialen in een mal en gebruikt hetzelfde materiaal als waarmee wegwerpflessen worden gemaakt. De centrale cel bestaat uit vier aan elkaar gekleefde delen, die op een stalen chassis worden bevestigd. De CCV telt slechts 1100 onderdeeltjes i.p.v. de gebruikelijke 4000 en de wagen is voor 100 % recycleerbaar. De productietijd ervan bedraagt 6,5 uur, drie keer korter dan gebruikelijk. Met een gewicht van 544 kg en voorzien van een tweecilindermotor (800 cm3) moet de CCV een top van 115 km/uur halen, terwijl het gemiddeld verbruik in de stad niet hoger dan 4,7 liter/100 km zou liggen. De doordachte eenvoud, het opvallende silhouet, het feit dat hij 25 seconden nodig heeft om een snelheid van 96 km/uur te halen en zijn verkoopprijs van 6000 dollar, lijken de gedachte te ondersteunen dat de kleine Chrysler wel eens de spirituele opvolger van de 2 pk zou kunnen worden.

De BMW C1 : de ontwerpers spreken van een nieuwe categorie van voertuig, journalisten van een auto-scooter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content