Viriele oudjes
De eerste uitgave van “Fascination Cars” showt een reeks uitgelezen oldtimers. Liefhebbers worden extra verwend met een hele rist randmanifestaties.
Twee weken geleden trok de 19de editie van de Rally van Brussel, traditioneel het hoogtepunt van het oldtimer-gebeuren in ons land, de grote massa. Naast zo’n 250 oude wagens, daagden er ook meer dan 150 fiere Porsche-eigenaars met hun bezit op. Overigens was die belangstelling niet toevallig: Porsche vierde dit jaar zijn halve eeuwfeest en dat mocht even in de kijker worden gezet.
Wie er niet bij kon zijn, maar hoe dan ook gefascineerd is door de vormen, de mechanische finesse of de pruttelende pit van oude wagens, kan op 20 en 21 juni naar Brecht afzakken. Daar zet Roularta Events, in de rand van de 6de editie van het polotornooi, voor de eerste keer een eigen, tweedelige oldtimers-happening op, naar het voorbeeld van Automobiles Classiques et Louis Vuitton, dat sinds 10 jaar in het Parijse Parc Bagatelle een verdiend succes kent. De rally gaat van start in het centrum van Antwerpen en heeft als eindpunt de pologrounds in Brecht. Daar worden de wagens geëxposeerd en vindt de elegantiewedstrijd plaats. Dat concours wil een jaarlijks terugkerend evenement zijn, telkens omkaderd door een wisselend thema. De eersteling van Fascination Cars staat in het teken van “Indië en de Maharadja’s”. Er worden wagens bijeengebracht uit de periode 1910-1970 en de voorlopige lijst van deelnemers ziet er veelbelovend uit, met verschillende Bugatti’s, een paar Bentleys, een handvol Ferrari’s, verschillende Jaguars, een Alvis Speed, een Lasalle, een Oldsmobile F32 uit 1932, de onvermijdelijke Minerva en zelfs een Detroit Electrique uit 1916. Om nog te zwijgen van de Bentley Le Mans, jaargang 1929 van Kjeld C. Jessen, net terug van de race Peking-Parijs. Buiten concours, en met een verwijzing naar het thema, wordt ook een Rolls-Royce uit de jaren ’20 voorgesteld, op maat gemaakt voor een Maharadja. Cartier zal bij die gelegenheid ook een unieke juwelencollectie presenteren, die in dezelfde geest van de twenties werd ontworpen.
Speciale aandacht is er verder voor de 4 merken die de 4 ringen vormen van het embleem van Audi: DKW, Horch, Wanderer en Audi zelf. Professor August Horch creëerde al in 1899 zijn eigen merk en legde zich meteen toe op sportieve auto’s. Tien jaar later stichtte hij ook Audi, dat vrijwel onmiddellijk zijn ambities onderstreepte, door drie keer na elkaar de beker van de Duitse Alpen te winnen. DKW werd in 1906 opgericht, produceerde aanvankelijk stoommachines om later ook tweetaktmotoren te gaan bouwen – die eerst kinderspeelgoed aandreven, later bromfietsen en uiteindelijk auto’s. Toch zou het Wanderer zijn, dat de meest tot de verbeelding sprekende auto’s op wielen zette. We denken aan de wereldberoemde Auto Unions die door Ferdinand Porsche werden ontworpen en die op het eind van de jaren ’30 het Grand Prix-toneel beheersten. Invoerder D’Ieteren NV brengt ter gelegenheid van Fascination Cars een aantal collectiewagens van de 4 merken naar Brecht, waaronder de imposante Audi Front, waarvan de naam verwijst naar zijn voorwielaandrijving. De roadster uit 1934 met een zescilinder 2,3 liter kreeg overigens een zeldzaam koetswerk van Erdmann & Rossi uit Berlijn mee, en dat maakt hem helemaal uitzonderlijk: er bestaan wereldwijd slechts 3 exemplaren van. Verder worden een Audi achtcilinder uit 1928 verwacht, een Wanderer W24K, een DKW F5 uit 1936 en een Horch 853A, een vijfzitter cabrio uit 1938.
In de marge van de concours d’élégance worden een aantal bijkomende manifestaties georganiseerd. Zo is er een tentoonstelling van het werk van Emmanuel Zurini, een Parijse beeldhouwer die in brons en steen het mechanisme van de beweging probeert vast te leggen. Zurini had al een rijkgevulde carrière van racefotograaf achter de rug, toen hij in 1976 voor de etalage van Christofle op de Parijse Place Vendôme halt hield. Hij ontdekte er een gestileerde auto in zilver, een aansteker van de hand van Jean Michel Folon. In de daaropvolgende jaren exeprimenteerde hij met brons, graniet en marmer en verkende in het bijzonder de mythische wereld van Ferrari. Maar Zurini beperkte zich niet tot het Italiaanse topmerk: hij waagde zich ook aan het sculpteren van al het andere dat de mens in beweging had gebracht, van locomotieven, vliegtuigen tot offshore-boten en dragster, met telkens weer dat ene, centrale thema van beweging. Zijn creaties gaf hij uiteindelijk de naam beautés mécanomorphes. Het zijn deze materie geworden impressies van snelheid die de bezoeker aan Fascination Cars zal kunnen bekijken. Naast het driedimensionele werk zal ook een selectie van nooit eerder gepubliceerde foto’s van Grand Prix-auto’s in actie te zien zijn.
De aanwezige wagens zullen zowel door het publiek als door een jury van specialisten worden beoordeeld. Bezoekers kunnen op zaterdag en zondag een stem uitbrengen voor de Publieksprijs. Uit de stembiljetten zullen bovendien de namen van 20 gelukkigen worden getrokken die op zaterdag 27 juni een proefrit mogen maken met één van de allernieuwste Ferrari’s, waarna een diploma zal getuigen van die unieke ervaring. De gespecialiseerde internationale jury, onder wie Christian Philippsen, expert van Christie’s International Motor Cars en beeldhouwer-fotograaf Emmanuel Zurini, zal op zondag haar inspectieronde maken. De winnaar van deze selectie ontvangt een met de hand gesculpteerd zwart marmeren wiel met witgouden spaken. Twee schroeven, waarin briljanten van hoge kwaliteit geplaatst werden, zijn in geel goud vervaardigd en en pavé gezet. Het geheel, een ontwerp van de Brugse juweelontwerper Peter Quijo, rust op een voet in een edele houtsoort.
Fascination Cars heeft plaats op 20 en 21 juni op Domein Nottebohm, Brasschaatbaan 28, Brecht. Op zaterdag van 14 u.30 tot 19 u., op zondag van 14 tot 18 u.30. Toegangsprijs: 200 fr. Info: Roularta Events (02) 467.56.11.
foto 3
foto 4 en 5
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier