TOMMY IN AFRIKA

© RENE KRAMER

TOMMY HILFIGER LANCEERT DEZE WEEK EEN COLLECTIE TEN VOORDELE VAN DE ARMOEDEBESTRIJDING IN AFRIKA. HARDE CIJFERS, EEN TRANSPARANTE AANPAK EN DE STEUN VAN ACTRICE KATIE HOLMES MOETEN DE CONSUMENT OVERTUIGEN.

Regeringsleiders van 189 landen gaven zichzelf in september 2000 vijftien jaar om wereldwijd de armoede kordaat aan te pakken. Er resten hen nog drie jaar om de acht millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties te realiseren : van de halvering van het aantal mensen dat honger lijdt en het terugdringen van moeder- en kindersterfte tot de implementatie van een universele basiseducatie.

Dat de middelen daartoe niet alleen van publieke overheden moeten komen, is ook het uitgangspunt van Millennium Promise, een Amerikaanse ngo die zich concentreert op de millenniumdoelstellingen in Afrika. De in New York gevestigde organisatie werd opgericht in 2005 door econoom Jeffrey Sachs en is inmiddels actief in tien landen in zwart Afrika. Naast de uitbouw van de gezondheidszorg en de onderwijsvoorzieningen richt Millennium Promise er zich vooral op de beschikbaarheid van schoon water en de verbetering van de landbouw, waarbij de zelfredzaamheid van de betrokken lokale gemeenschappen voorop staat. Alles bij elkaar zijn een half miljoen mensen bij de projecten betrokken, verspreid over veertien regio’s.

Millennium Promise krijgt daarbij niet alleen de steun van wetenschappelijke instellingen, als het door Sachs geleide Earth Institute van de Columbia University, maar ook van industriële zwaargewichten als de Hongaars-Amerikaanse miljardair George Soros, Dieselstichter Renzo Rosso en Amerikaans modeontwerper Tommy Hilfiger. Laatstgenoemde lanceert deze week een collectie, ten voordele van Millennium Promise (zie kader, p. 46).

CIJFERS

Hilfiger is daarmee niet aan zijn proefstuk toe : de ontwerper doneerde in 2009 al twee miljoen dollar aan Millennium Promise. De organisatie besteedde het geld toen in het Oegandese Ruhiira, een cluster van acht landbouwdorpen in het bergachtige zuidwesten van het land. Malaria vormt er een van de voornaamste doodsoorzaken. De financiële middelen die Hilfiger via zijn stichting doneerde, veranderden het leven voor de betrokken dorpsgemeenschappen aanzienlijk, zo’n 55.000 inwoners. Zo verzevenvoudigde het beschikbare volume zuiver water tot ruim 220.000 liter. Behalve vijf scholen werden zes ziekenhuizen geopend, die naast 55 dokters en verplegers ook vijftien vroedvrouwen tewerkstellen. Destijds beviel minder dan één op de tien vrouwen in een ziekenhuis, nu bijna negen op de tien.

“Ik werd er geraakt door de schrijnende armoede en de enorme uitdagingen die mensen er dagelijks het hoofd moeten bieden”, zegt Hilfiger over zijn bezoek aan Ruhiira in 2010. “Anderzijds zag ik met eigen ogen ook de vooruitgang die er kwam dankzij Millennium Promise en het effect ervan op de mensen ter plaatse. De organisatie zette zich toen al in om de gezondheidszorg, de voedselvoorziening en de toegang tot drinkbaar water te verbeteren. Maar er moest nog een lange weg afgelegd worden. Die ervaring veranderde mijn leven.”

TRANSPARANTIE

Internationaal ambassadeur van Hilfigers jongste project voor Millennium Promise is Hollywoodactrice Katie Holmes : een A-lister die aandacht moet genereren voor de extreme armoede van Afrika. “Haar steun is essentieel om aandacht te genereren voor het belangrijke werk dat Millennium Promise verricht”, bekent Hilfiger.

“Millennium Promise verschaft niet alleen financiële middelen en onmiddellijke hulp, maar neemt ook initiatieven die duurzame zelfontwikkeling beogen”, zegt de echtgenote van Tom Cruise over haar motivatie. “Centraal staat het aanleren van praktische vaardigheden waarmee gemeenschappen zelf de nodige hulpbronnen kunnen creëren en beheren, ziekte bestrijden en toekomstige generaties opvoeden.”

De opbrengst van de minicollectie gaat volledig naar het Millennium Villages Project, benadrukt Hilfiger. Transparantie over de besteding van de middelen en een online tracksysteem zijn daarbij essentieel om de consument over de streep te trekken, weet de ontwerper : “Onze klanten kunnen online nagaan hoe hun aankopen concreet een inwoner of een dorp van Ruhiira raken.” I Promise, de digitale campagne die de tijdelijke collectie begeleidt, gaat zelfs nog een stap verder : een virale wedstrijd zal later dit jaar enkele klanten selecteren die het Oegandese gebied zelf kunnen bezoeken. Met wat geluk brengt u straks dus in uw eigen woorden verslag uit van de vooruitgang die Millennium Promise ter plaatse boekt.

Info : www.millenniumpromise.org

DOOR WIM DENOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content