structuur- oefening

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Guigiaro’s designhuis Italdesign toonde ter gelegenheid van zijn 30ste verjaardag de Structura, die veel meer dan een stijloefening wil zijn. De koetswerkbouwer wil vooral van zijn imago van ‘aankleder’ af, en daarom ligt de nadruk bij de Structura op de onderliggende structuur, op de vooruitstrevende technologische innovaties en de vernieuwende engineering, waarvoor Italdesign onder specialisten bekendheid geniet. De aluminium structuur loopt door in het uiterlijk en wordt bewust geëxposeerd. Het onderste gedeelte werd gedeeltelijk beglaasd en de middenstijl kon worden weggelaten zonder dat daar structurele tekortkomingen door zouden ontstaan. De Structura houdt het midden tussen een comfortabele sportieve limousine en een eenvolumewagen met de nadruk op functionaliteit. Om het comfort te vergroten, werden slechts 5 stoelen gemonteerd en werd voor een volledig vlakke vloer gezorgd. In de dubbele bodem is voldoende plaats om alle elektronica onder te brengen. Gezien de gesofisticeerde comfortvoorzieningen, vond men het niet nodig openende vensters te monteren: de airconditioning zorgt voor een aangenaam klimaat, terwijl de speciale beglazing toelaat de lichtdoorlaat aan te passen. De Structura, die op een productieplatform werd opgebouwd, is 4,64 meter lang en kreeg een 5,6 liter V12-motor mee die liefst 420 pk ontwikkelt. Hij werd ook nog voorzien van 10 airbags en vierwielaandrijving en is een volledig rijklaar object dat morgen de weg op kan.

Pininfarina, die op een lange en intense samenwerking met Alfa Romeo kan terugblikken, koos met zijn Dardo duidelijk voor een object dat emoties moet opwekken. Een zuivere stijloefening, waarbij men zich niet al te veel om de praktische problemen van een eventuele productie moest bekommeren. Het Italiaanse huis omschrijft zijn creatie dan ook als een fusie tussen charme en esthetische persoonlijkheid. Een zéér Italiaanse benadering die volgens de koetswerkbouwer nog steeds tegemoetkomt aan de eerste impuls van elke koper. De concept car werd op een lichtjes verkort onderstel van de Alfa Romeo 156, wagen van het jaar, gebouwd en wil zich vooral als een sportieve barchetta profileren. Uiteraard werd daarom teruggegrepen naar de 2,5 liter V6-motor van het merk en naar de kenmerkende imposante motorkap die op een zeer uitgesproken voorsteven uitloopt. De voorwielaandrijver wil geen revolutionaire technische snufjes serveren, maar lijkt eerder het bewijs te leveren dat de faam van het elegante Italiaanse design nog altijd springlevend is.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content