snel, veilig, ecologisch
Porsches zijn uitermate betrouwbaar en worden als geen andere auto gepamperd, soms verafgood. Die combinatie van extreme betrouwbaarheid en de voorbeeldige zorgen van de goede huisvader hebben tot een minimum aan waardeverlies geleid, waardoor de aankoop van een Porsche ook nog een echte investering is. Tenminste voor wie drie miljoen kan ophoesten voor de klassieke 911 of de helft daarvan voor een Boxster. Of een fractie daarvan voor een goede tweedehandse. Porsches zijn nooit goedkoop geweest en zelfs de allereerste 356 kostte al drie keer meer dan een kever.
In ons land duiken jaarlijks meer dan 550 kopers op, maar een deel daarvan moet flink wat geduld oefenen voor de levering: die van de Boxster bedraagt wel een jaar. Volgens Philippe Casse, persman voor importeur D’Ieteren, bestaan er twee soorten Porschisten: zij die in een gezin met een Porsche zijn grootgebracht en de nieuwe Porschisten, vaak zakenmensen of beoefenaars van vrije beroepen die zichzelf willen belonen.
Porscherijders houden in ons land het record van de afgelegde kilometers: zo’n 36.000 km per jaar, 21.400 km meer dan de gemiddelde Belg. Casse: “Ze zijn in staat om volop te genieten van de efficiëntie van zo’n wonderschoon werkinstrument. Ze zien hun Porsche als een comfortabel, discreet en een publiek aanvaardbaar werkinstrument – niet als een showwagen. Hun vrouwen rijden vaak een betere break, genre Audi A6 Avant, en in het weekend wisselen beiden hun wagens uit. Een kleine groep puristen spaart jaren voor zo’n Porsche, vaak ten koste van andere bestedingen.”
Het grote publiek kijkt een beetje ambigu tegen de Duitse sportwagen aan, overmand door een mengsel van bewondering en afgunst (“Snobs!”). Dat zou anders zijn als ze ooit met een Porsche hadden gereden en aan den lijve de combinatie van kracht, precisie en duurzaamheid hadden mogen smaken van de onsterfelijke 911, die in 1963 als 901 werd gelanceerd en flink geëvolueerd maar nooit echt veranderd is. Ook al kreeg de laatste generatie een watergekoelde motor mee. Paul Frère, oud-Le Mans-winnaar, auteur van de bijbel van de 911 en met zijn 81 lentes een van de oudste collega’s, rijdt al sinds 1972 met 911’s. Hij is inmiddels aan zijn vijfde exemplaar toe en de vraag waarom hij het model trouw blijft, beantwoordt hij met een andere vraag: “Kan je me misschien een andere, even interessante auto aanwijzen?”
Porsches gaan niet alleen snel, ze zijn ook superveilig en ecologische verantwoord. De 911 turbo, die 408 pk sterk is, laat ook ’s werelds properste emissies zien en remt bovendien van 100 km tot stilstand af in 36 meter. Nog een wereldrecord.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier