Selectieve verbeelding
Het gevolg is dat de automobilist zich massaal van de auto zal afkeren, een fenomeen waarvan noch de wetgever noch de constructeurs voorlopig wakker liggen. Een kwart van de Parijzenaars bezit al geen eigen auto meer en behelpt zich bij hoogdringendheid met taxi’s en huurwagens. Daar moesten zowel de wetgever als de autoconstructeurs maar eens over nadenken. Ook de autorijder die met files wordt geconfronteerd, brengt weinig creativiteit op en zijn reactie blijft vaak beperkt tot toeteren en drummen. Terwijl een meer gevarieerde aanpak een deel van zijn problemen zou oplossen. Sommigen slepen een fiets mee al gebeurt dat cynisch genoeg alleen op weg naar het sportveld en met de fiets op het dak, een afzichtelijke en brandstof slurpende oplossing.
Wie een greintje verbeelding bezit, heeft al verder gekeken en zijn mobiliteit buiten de auto gezocht. Het afgelopen jaar ontdekten we de plooifiets waarvan Clive Sinclair (de man achter de C5) straks een hyperlicht exemplaar op de markt gooit. Terwijl Honda zonet de Looper op de markt bracht, een opplooibaar bromfietsje met een viertakt 31 cm3-motor en een aluminium frame. Moderne plooifietsen laten zich niet alleen in een draagzak opvouwen en handig meedragen, ze zijn ook nog prettig om mee te rijden. Wie twijfelt tussen fietsen en stappen, kan de rollerblades proberen of gewoon het wandelen herontdekken zodat ’s avonds geen tijd meer hoeft te worden uitgetrokken voor het joggen. Van de wetgever verwachten we niet dat hij de mobiliteit belast, maar veeleer dat hij het verkeer selectiever en menselijker organiseert, nu hij beslist heeft van de infrastructuur af te blijven. Want uiteindelijk zal het besef groeien dat de auto niet altijd en overal de ideale mobiliteitsoplossing biedt. Auto’s moeten selectiever worden gebruikt en bijvoorbeeld uit stadskernen gehouden worden zodat die veiliger, leefbaarder en properder worden. Het trage stadsverkeer levert immers drie keer meer vervuiling op dan het rijden op de snelweg. Daarom moet het treinverkeer verder worden aangemoedigd door aantrekkelijker treinen (met koffie, kranten, vriendelijk personeel en rustgevende muziek) en gratis parkeerplaatsen. En niet zoals in Brugge waar onlangs een dagprijs van honderd frank werd ingevoerd voor parkeren bij het station. Kwestie van de gebruikers te ontmoedigen.
Zelf gaan we straks naar het autosalon met een half oog op oplossingen naast de auto. We dromen al luidop van een kleine wagen met een discrete vouwfiets in de koffer en op die vouwfiets een stel rolschaatsen, in die rolschaatsen een paar espadrilles en daarin weer een abonnement voor trein, tram en bus. Het hele jaar door. Of zou de Smart een auto ontworpen door mensen met verbeelding ons in 1998 op een ander, flexibeler spoor brengen ? Dat de Smart ook als huurauto in stations zal klaarstaan, lijkt erop te wijzen dat de ontwerpers van het hele systeem een stuk creatiever en praktischer aangelegd zijn dan diegenen die hen zijn voorgegaan. We hopen dat ze op de ingeslagen weg zullen doorgaan. Net zoals we de lezer tot meer creativiteit bij hun verplaatsingen aanmoedigen, en we reikhalzend uitkijken naar frisse ideeën ter zake.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier