rijden

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De Alfa Romeo 156 (5,5 cm langer dan de 155, die hij vervangt) kreeg een opvallend front, dat getuigt van persoonlijkheid, en vier deuren mee. Alleen de voorportieren hebben zichtbare handgrepen : het onderstreept de wil van de ontwerpers om een berline te maken, die er als een coupé uitziet en ook zo rijdt. Een aanbod van zes motoren (vier met benzine vanaf een 1,6-liter tot een 2,5-liter V6, die 190 pk ontwikkelt, en twee turbodiesels) moet een breed publiek aanspreken. Naast de opvallend mooie uiterlijke styling spreekt het interieur tot de verbeelding. De chauffeur kijkt uit op twee ronde wijzerplaten, die naar aloude Alfa-traditie uit het dashboard springen en heeft de hoogopstaande versnellingspook dicht binnen handbereik. De bekleding van het instrumentenbord bestaat uit cloqué, een kunststof, die met lasertechnologie werd voorzien van microscopische oneffenheden waardoor de lichtbreking werd geoptimaliseerd. De stoelen, die voor een voortreffelijke zijdelingse steun zorgen, werden bekleed met in twee tonen gekleurde stof, terwijl de console een titanium effect meekreeg. Een en ander zorgt voor een zeer sobere indruk, die vooral getuigt van klasse. Ook het rijcomfort viel best mee. De enige klacht betrof de ruimte achterin : langbenige passagiers zitten er behoorlijk klem.

Alfa Romeo is altijd een motorenspecialist geweest en blinkt ook nu uit op dat vlak. De 1,8 en 2,0 krijgen de vertrouwde Twin Spark-ontsteking met dubbele bougie mee plus een inlaatsysteem met variabele geometrie, dat bij elk toerental voor hoge koppel- en vermogenswaarden zorgt. Nog opmerkelijker zijn de vier- en vijfcilinder turbodiesels van respectievelijk 1,9- en 2,4-liter. Beide werden voorzien van de Unijet-technologie, de directe brandstofinspuiting onder hoge druk, gebaseerd op het common rail-principe, een uitvinding van de technici van de universiteit van Zürich die door de Fiat-groep en door Bosch op punt werd gesteld. Deze technologie laat toe een druk van 1350 bar op te bouwen, die voor een efficiëntere verbranding zorgt met betere prestaties (+12 %), minder verbruik (-15 %) en minder vervuiling als resultaat. De elektronische sturing van het systeem zorgt voor een inspuiting in twee fases waardoor het verbrandingslawaai aanzienlijk wordt verminderd. Bij een korte test met de 1,9-liter turbodiesel kregen we i.p.v. het dieselgeratel een zeer gedempte toon mee, die bij het gasgeven warempel de typische Alfa-sound opleverde.

Alfa Romeo 156 : veel persoonlijkheid voor een aantrekkelijke prijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content