modulair interieur

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Wat opviel bij het overlopen van de concept cars op het jongste Parijse autosalon, was een duidelijk zoeken naar een heroriëntering van de binnenruimte. Interessant en speels was bijvoorbeeld de Citroën C3, met zijn lengte van 3,67 meter, een telg uit het B-segment. Velen zien in de C3 de toekomstige 2pk waarnaar het Citroën-publiek al jaren uitkijkt – en het moet gezegd dat de aantrekkelijke lijn in die richting wijst. De vier zijportieren gaan symmetrisch open en omdat de wagen geen middenstijl bezit, is de toegankelijkheid indrukwekkend. De achterzijde klapt open als een portefeuille, het openschuivend dak uit glaslamellen maakt de wagen vrij tot de achterste stoelen – nog een knipoog naar de 2pk. Maar de voornaamste kwaliteit ligt elders: de Citroën-technici benadrukten dat ze met de C3 willen aantonen dat een modulair interieur niet het voorrecht van de veel grotere monovolumes is. Dankzij vier rails, die op gelijke afstand in de lengte werden ingebouwd, kunnen de individuele stoelen zowel links, rechts als in het midden worden opgesteld. Rugleuning en zitting zijn identiek en onderling verwisselbaar. Door middel van een zwenkmechanisme kunnen ze 90 graden worden gekanteld, waardoor een salonopstelling mogelijk wordt.

Aan de binnenzijde van de voorste portieren hangt aan de armsteun een afneembare bak in de vorm van een handtas, bij de deuropeningen van de voorportieren is een plaatsje vrijgemaakt voor… een paraplu.

Bij Renault wil de Vel Satis aan de basis liggen van de toekomstige topmodellen. De elegante coupé met de gedurfde styling neemt afstand van de traditionele drievolumeberline en biedt ondanks zijn twee portieren binnen vier volwaardige plaatsen aan. Opvallend is dat de voorruit doorloopt in het dak, waardoor het interieur buitengewoon veel licht binnenkrijgt. Toch wordt door de vlakke, hoge flanken ook een zekere intimiteit gewaarborgd. Het strakke profiel contrasteert overigens bewust met de afgeronde koffer en de panoramische achterruit, waardoor een zeer eigenzinnig geheel ontstaat. Het kofferdeksel gaat gelijktijdig in twee delen open, en wel als een juwelenkistje. Omdat de toegankelijkheid altijd een teer punt is bij coupés, werden scharnierende draaideuren gemonteerd die vervolgens dankzij een geleidingssysteem naar voren schuiven – ideaal in krappe parkeergarages. En in de deursponning zit verder een drukknop die de voorste stoelen bij het instappen automatisch naar voor laat schuiven.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content