Licht uit het Oosten.

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Op de autosalon in Genève wijzen alle cijfers erop dat de Amerikaanse industrie achteruitbolt, de Europese stagneert en de Aziatische floreert.

Ook op het gebied van de concept cars scoort het Oosten hoog. Bij Toyota speelt de eenzitter I-Swing met het idee dat individuele mobiliteit moet kunnen, op voorwaarde dat slechts de hoogstnodige hoeveelheid energie wordt verbruikt. De I-Swing, waarin de gebruiker in driewielsconfiguratie rechtop zit, kan ook als tweewieler worden gebruikt. Hij wordt bediend via twee joysticks, en dankzij artificiële intelligentie leert hij te anticiperen op de behoeften van zijn gebruiker. Een wonder op wielen.

Het gebruik van de in de bodem opgeslagen brandstofceltechnologie maakt het mogelijk om voor de Toyota Fine-T een nieuwe architectuur te verkennen, al laat president Katsuaki Watanabe ons verstaan dat de commercialisering van de techniek echt niet voor morgen is. Een extra lange wielbasis en vier sturende wielen zorgen voor maximale interieurruimte en probleemloos parkeren. Voor het interieur wordt nagenoeg uitsluitend gebruikgemaakt van plantaardig materiaal.

Een van de vedetten in Genève is de Vlaming Felipe Roo Clefas, assistent chief designer van de Londense designstudio van Nissan, die op de salon zijn Terranaut voorstelt. Bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek ziet de auto eruit als een zeer forse terreinwagen met achterin een sferisch en hermetisch afsluitbaar interieur. Ontworpen voor zeer extreme terreinen krijgt de Terranaut onder de koplampen platte scanners mee om het terrein af te tasten, night vision en banden waarvan de uitpuilende noppen bij een overdruk tevoorschijn komen om zich beter in het terrein vast te bijten.

De Nissan Pivo, met zijn 360 graden draaiende cockpit, kondigt de renaissance van de elektrische stadsauto aan. Designer Masato Inoue : “Dankzij de batterijtechnologie die de jongste jaren voor gsm’s ontwikkeld werd, zit de elektrische wagen weer op het goede spoor. In de Pivo maken we gebruik van acht in de bodem geplaatste, flexibele lithium-ionbatterijen, elk niet groter dan een A4 en slechts anderhalve centimeter dik. Samen wegen ze 90 kg, terwijl ze toch goed zijn voor een autonomie van 100 km, en in tien minuten voor 80 procent worden opgeladen. Vijf jaar geleden, bij de voorstelling van de Hypermini, waren de batterijen groter en wogen meer dan 200 kg. En over drie jaar hopen we zowel wat gewicht, afmetingen als wat capaciteit betreft nog eens minstens 30 procent beter te scoren.” De driezitter Pivo met centraal stuur is vooral voor de stad bedoeld, waar parkeren een probleem is. “Vooral vrouwen appreciëren die centrale positie omdat die hen een beter overzicht geeft bij manoeuvres.” Om het nadeel van de dikke A-stijlen op te vangen, werden ze aan de buitenzijde voorzien van een kleine camera, en aan de binnenzijde bekleed met een ‘doorkijk’-scherm, als keek de bestuurder er dwars doorheen.

Daihatsu innoveert met de UFE-III (ultra fuel-efficient), een mini met openklapbaar dak, hybride aandrijving en drie zitplaatsen in V. Door de druppelvorm haalt het voertuig een Cd van 0.168, terwijl het extensieve gebruik van composietmaterialen en aluminium het gewicht tot 440 kg reduceert. De driecilinder in lijn Atkinsonmotor wordt gecombineerd met twee elektrische motoren en een CVT, dat zorgt ervoor dat het 3,40 meter korte ontwerp met 2,1 liter/100 km rondkomt.

Interessant is ook de aanpak van de Loremo van de Duitse ontwerper Uli Sommer. Die zet een zeer platte en smalle 2+2 op de wielen, instappen gebeurt via het dak. Dankzij een extreem goede aerodynamica (Cd 0.20), een lineaire celstructuur met grote kreukelzones en een gewicht van 450 kg volstaat een tweecilinder turbodiesel van 650 cm3, die zit tussen de voorste en achterste bank gemonteerd. Volgens computerberekeningen komt hij met 1,5 liter 100 km ver. “Mijn auto is zo laag als een Ferrari en zo smal als een Fiat 500 en tegelijk minder dan 4 meter lang”, aldus de ontwerper die hoopt tegen 2009 klaar te zijn voor de productie.

De Acabion oogt dan weer als een sigaarvormige tweezitter (in tandem), die meer lijkt op een vliegtuig zonder vleugels dan op een auto. Met een Cd van 0.18 en een bijzonder klein frontaal oppervlak is de totale luchtweerstand slechts een derde van die van een klassieke auto. Achterin werd een getunede Suzuki Hayabusa motorfietsmotor gemonteerd, die levert niet minder dan 360 pk op en dat voor een gewicht van… 360 kg. Die combinatie leidt tot een topsnelheid van ongeveer 400 km/uur, maar interessanter vindt de ontwerper het verbruik van amper 5 liter/100 km bij een snelheid van 200 km/uur. Bij stilstand houden twee steunwieltjes het tuig in evenwicht, eens op snelheid worden die ingetrokken en wordt de Acabion een 4,86 meter lange, geprofileerde motorfiets.

Volkswagen zorgt voor ophef met zijn Concept A, een off-road idee voor morgen, die vooral technisch innoveert. De 1.4 TSi Twincharger motor, die zowel aan een compressor als aan een turbo is gekoppeld, en daardoor opvallend efficiënte resultaten neerzet, wordt door gecomprimeerd aardgas aangedreven, waardoor de uitstoot van CO2 nog eens 20 à 25 procent lager ligt dan de al uitzonderlijk lage uitstoot van de TSi op benzine. De 1.4 liter TSi-motor ontwikkelt in de Concept A een vermogen van liefst 150 pk en een koppel van 220 Nm, terwijl het gebruik toch beperkt blijft tot 5 kg gas/100 km. Peugeot lanceert de lang verwachte dieselelektrische hybride, daar geloven de Japanners dan weer niet in wegens de meerkosten voor een dieselmotor en de geringe winst in het verbruik.

De twee mooiste concepten in Genève zijn Europees : de Renault Altica, een sportieve break, terwijl de Aero X een verbazingwekkende stijlstudie van Saab is. De auto bezit een voorruit die tot aan de B-stijlen doorloopt. De hele koepel kan, inclusief deuren, in één beweging worden geopend om in of uit te stappen. Onder de kap steekt een V6 BioPower motor die op bio-ethanol loopt en de Zweden de terechte omschrijving van performance with responsibility ontlokt. De Renault Altica geeft op dynamische wijze gestalte aan de comfortabele reisauto. Het transparante dak en de panoramische voorruit zorgen voor een weids uitzicht, maar echt innoverend is de Synthetic Jet, een discreet mechanisch systeem aan het uiteinde van het dak, ontworpen om de aerodynamica te verbeteren.

Liefhebbers van goedkope en toch trendy ontwerpen kregen de Dacia Logan Steppe te zien, een terreinwagen boordevol handige vondsten. In de herfst staat een wat prozaïscher versie te koop. Wie zolang niet kan wachten, moet de langverwachte Skoda Roomster bekijken die straks al in de showroom staat.

pierre darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content