krachtpatser
Zelf gingen we op weg met de Double Cab, voorzien van de nieuwe 2,5 liter TDi en inschakelbare vierwielaandrijving. Een stevige knaap, die een stuk breder uitvalt dan zijn voorganger en voorzien is van een heus ladderchassis, bestemd voor het échte werk dus. Onderweg valt meteen de trekkracht op waarmee de 1800 kg wegende wagen vrolijk de heuvels rondom Praag opstormt. Het rijcomfort benadert dat van een personenwagen – tenminste op de openbare weg; ernaast moet je de vele, korte schokken voor lief nemen. Maar tegelijk verbaas je je over de flinke klimmerskwaliteiten van de nieuweling. Voor de rest gaat het schakelen vlot, blijven lawaai en trillingen binnen de perken, en is het vooral genieten van de veilige hoge zit en het stoere hier-kan-me-niks-overkomen-gevoel.
Dankzij de twee keer vijf versnellingen en het gelimiteerd slipdifferentieel vallen de off-roadkwaliteiten behoorlijk indrukwekkend uit. De pick-up is een lastpaard met karakter en met een rigide achteras, die terloops ook nog 2300 kg geremde last kan trekken en een laadvermogen van 940 kg bezit. Een allestrekker dus met passagiervriendelijk comfort, ook al is de knieruimte achterin niet royaal. In de stad hangt wel een schaduw over de bruikbaarheid van zo’n ruige krachtpatser: een kist met een lengte van 5,04 meter is geen kleinigheid; een draaicirkel van 12,6 meter is bij het parkeren en manoeuvreren evenmin evident. Mag het een troost zijn dat zo’n pick-up probleemloos door 45 cm water waden kan? Of dat het verbruik, gezien de capaciteiten van die krachtpatser, met 10,7 liter niet eens onredelijk is?
Een aardige bijkomstigheid aan de pick-up en dé sleutel tot het toekomstige succes zijn allicht de fiscale voordelen: zo’n pick-up valt immers in de categorie van de lichte vrachtwagens en daarvoor betaal je om te beginnen geen BIV (reken op 20.000 à 50.000 frank voor een vergelijkbare gesloten terreinwagen) en vooral slechts 4079 frank rijtaks. Terwijl dat bij een vergelijkbare terreinwagen tussen 16.774 en 41.942 frank schommelt.
Ons eigen exemplaar kostte 828.000 frank. Rijdersairbag, stuurbekrachtiging, ABS en beschermplaten onder motor, versnellingsbak en brandstoftank zijn inbegrepen; elektrische ruiten en centrale vergrendeling niet. De luxueuze Navarra met alles erop en eraan moet 970.000 frank kosten, de Single Cab met enkel achterwielaandrijving en een atmosferische diesel is er al vanaf 629.000 frank.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier