Extra veiligheid

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Dacht Ferrari in de eerste plaats aan sneller schakelen, dan blijkt in de praktijk dat aan het systeem ook een trits andere voordelen vastzitten. Schakelen gebeurt niet langer met het pookje maar door middel van twee schakellepels die achter het stuur zijn opgesteld en die naar de rijder worden toegehaald : de rechtse om op te schakelen, de linkse om terug te schakelen. Door die opstelling kan dat zonder de handen van het stuur te nemen, en dat alleen al draagt in ruime mate bij tot de veiligheid. Verkeerd schakelen is zo goed als uitgesloten en mocht het toch gebeuren, dan waakt het systeem erover dat de motor nooit in de rode toerentallen klimt. Het gemak van de bediening, de snelheid van het systeem (dat in tweehonderdduizendsten van een seconde voor het ontkoppelen, het doorschakelen en het verifiëren van een aantal parameters zorgt, zonder dat de voet van het gaspedaal wordt weggehaald), tillen het rijgenot op tot een nooit geziene hoogte. In vergelijking met de Porsche Tiptronic gaat dit systeem veel sneller, en bovendien heeft men de keuze uit een sport-, een normaal en een low grip-programma voor gladde ondergrond. In het tweede geval schakelt het systeem automatisch op vanaf 7000 toeren, mocht de rijder dat vergeten. In het laatste geval gebeurt dat nog eerder zodat echt wel van een intelligent systeem sprake is. De sportstand zorgt ook nog voor een stijvere afvering.

In de praktijk is het enerzijds even zoeken naar de beste positie van de rechtervoet om op de snelst mogelijke wijze te schakelen, terwijl je anderzijds toch zeer ontspannen rijdt in de files.

Wie helemaal in een luie bui is, kan mits een druk op een knop op de middenconsole voor een geheel automatische aandrijving kiezen.

De aanwezigheid van 6 versnellingen (bij 120 km/u. in 6de volstaan 3500 toeren/min.) én het zeer genereuze koppel zorgen voor een ongeëvenaard rijplezier, terwijl de chauffeur toch de keuze heeft tussen zelf schakelen of geheel automatisch rijden.

?De echte liefhebber die de technische evolutie in de formule 1 volgt, is opgetogen over de techniek. Slechts één enkele nostalgische ziel treurt om het verdwijnen van het zeer typische schakelrooster?, weet Wilfried De Buck.

Zelf ervaarden we het rijden met de F1-techniek als ontspannender en veiliger dan ooit voorheen in een wagen met zo’n potentieel. Voor de gesofisticeerde formule 1-techniek betaalt de koper 300.000 fr. extra, wat de verkoopprijs van een 355 berlinetta iets boven de 5 miljoen fr. brengt.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content