De Porcini-formule
Martine Vermaut is de creatieve kracht en Dirk Perquy de marketingman. Samen maakten ze van Porcini een collectie in het teken van kleur, combinatiemogelijkheden en marketingconcepten.
Lene Kemps
D irk Perquy en Martine Vermaut moeten even overleggen. Welke titel hebben ze nu eigenlijk ? Hoe zullen ze Dirk noemen ? Marketingmanager, zaakvoerder of general manager ? Ze hebben er eigenlijk nog nooit over nagedacht. ?We hebben een zeer platte structuur?, zegt Dirk. ?Naamkaartjes zijn voor ons niet zo belangrijk. We werken allemaal aan hetzelfde product en ieder doet waar hij goed in is. Ik zie Martine altijd als de ziel van Porcini, misschien ben ik dan wel het brein.?
Porcini bestaat nu twaalf jaar binnen de firma Duror, oorspronkelijk een groothandel in kleding. ?Mijn vader Piet en oom Eric zagen vrij vroeg in dat er geen toekomst was voor een groothandel?, zegt Dirk. ?Ze voelen aan dat de meest gezonde oplossing in upgrading lag : een eigen total look collectie.? De collectie heeft negentig verkooppunten in België en een pas getekende licentie-overeenkomst met Japan. Export maakt zo’n tien procent van de omzet uit, maar wordt in de toekomst verder ontwikkeld. ?We hebben geen haast?, zegt Perquy. ?We beginnen net ervaring op te doen op de buitenlandse markt, internationale uitbreiding komt wanneer we er rijp voor zijn.?
Porcini heeft geen eigen productieapparaat maar is wat men in technische termen een convertor noemt. ?Een van de regels die mijn grootvader me heeft meegegeven, is : zet nooit een schoorsteen op je bedrijf. Wat zoveel betekent als : nooit zelf fabriceren?, zegt Dirk.
Samen met Martine heeft Dirk Porcini opgebouwd, een sterke marketing georiënteerde collectie, wat hij niet tracht te verbergen. ?Wij zijn een marketingbedrijf. En in de toekomst zie ik ons evolueren naar een dienstenbedrijf. Wij bieden de winkelier een totaalpakket van services aan die hem in staat stellen de consument te kleden. De uiteindelijke missie van ons bedrijf is : ervoor zorgen dat vrouwen onze eindgebruikers zich goed voelen in hun vel en in onze kleding.?
Wat moet ik me voorstellen bij het begrip : marketing georiënteerde collectie ?
Dirk Perquy : Een collectie met structuur die reageert op veranderingen in de markt. Mode maakt deel uit van een groter geheel. Het is een exponent van sociologische, economische en culturele evoluties. Wij volgen die veranderingen nauwkeurig en reageren erop in onze collectie.
Een van de belangrijkste verschuivingen voor ons is het verlangen naar individualiteit. De consument is beter geïnformeerd, mondiger en heeft nood aan profilering. Vrouwen willen niet als een soldaatje aangekleed worden. Ze willen geen outfit recht uit de folder, ze willen zichzelf zijn.
Martine Vermaut : Ik zet die theorie in praktijk om door vrouwen een schat aan combinatiemogelijkheden te bieden. Onze collectie is zo opgebouwd dat je elementen van de silhouetten verticaal, horizontaal en diagonaal kan verwisselen. Ik draag altijd Porcini, en ik draag het op een heel andere manier dan Marleen die onze commerciële medewerkster is. Ik werk namelijk in wat ik tableaus noem : een thema dat ik uitwerk in een eenheid van kleuren, stoffen en motieven. Per kleurgroep hebben wij drie of vier verschillende tableaus. Elk tableau bestaat uit een aantal silhouetten. Zowel de vrouw die Porcini draagt als de winkelier die het merk verkoopt, kunnen spelen met de collectie.
Tableaus, kleurgroepen, silhouetten ; dat klinkt mathematisch.
Vermaut : Dat is het ook een beetje. Op een bepaald moment ben ik naar Dirk gestapt en heb ik gezegd : ik heb nood aan een structuur. Ik ben artistiek aangelegd, maar ook zeer commercieel ingesteld ; dat zit bij ons in de familie denk ik. Ik wilde een wiskundig stramien om mijn creativiteit in banen te leiden. We zijn dan begonnen met het analyseren van bestelbons van topklanten : wat verkopen we goed, in welke verhouding, wat loopt er minder ? Dat resulteerde in een mathematische formule : elk seizoen hebben we X bovenstuks nodig in X aantal kleuren enzovoort. Die formule heb ik me eigen gemaakt en nu werk ik weer puur op gevoel. Als ik erover praat, klinkt het misschien koel en beredeneerd ; maar dat is de achtergrond. Als ik ontwerp, is het vanuit mijn hart en ziel.
Een commerciële collectie maken, is vaak frustrerend : dit kan niet en dat mag niet…
Vermaut : Daar heb ik geen last van. Ik ben ambitieus. Ik heb me altijd aan topmerken gespiegeld en ik wil een collectie maken die verkoopt. Ik ken mijn doelgroep ondertussen zo goed dat het een tweede natuur is geworden om voor hen te werken. Ik weet automatisch wat kan en wat niet kan. Te sterke ceintrages, te diepe decolletés, te korte rokken ; dat is niets voor ons. Olifantenpijpen, baby-dolls, heupbroeken ; dat zijn wij niet. Ik ben erg geïnteresseerd in mode, ik weet dat Gucci en Prada een enorme boom kennen en ik kijk daar graag naar, maar het zijn andere werelden.
Perquy : Kom kom Martine. Je steekt toch vaak dingen in de collectie waarvan we meteen zeggen : daar zullen we niet rijk van worden, maar het ziet er mooi uit en het zorgt voor een modieus silhouet. Voor de zomer had je toch ook van die korte truitjes, alhoewel onze klanten niet onmiddellijk met bloot middenrif over straat lopen. We zijn het er wel over eens dat de collectie niet te voorspelbaar mag worden, dan gaat het ook de verkeerde richting uit. Vrouwen hebben graag dat het een beetje speciaal is.
Vermaut : Van sommige trends kan ik niet afblijven, dat is waar. Ik hoed me voor extremiteiten en supertrendy dingen, maar ik probeer wel om de consument een duwtje in de rug te geven. Ik zie het als een wandeling : ik begeleid de consument en probeer haar zo ver mogelijk te brengen, maar we gaan niet over dat punt waarop ze zich slecht zou voelen. Mode moet plezant zijn, vrouwen moeten zich helemaal kunnen uitleven binnen het modebeeld. Maar ze mogen zich niet te opgekleed voelen.
Porcini is een erg kleurige collectie.
Vermaut : Dat is al twaalf jaar zo. Alhoewel ik zelf eerder sober aangelegd ben, vlieg ik altijd in de kleuren en motieven. Dat is zo’n beetje onze identiteit geworden, het is wat de klanten van ons verwachten en het verkoopt ook erg goed. Ons kiwi-groen bijvoorbeeld was erg populair.
Perquy : Uit een marktonderzoek is gebleken dat onze klanten zekerheid zoeken. Ze kopen Porcini omdat ze weten wat ze krijgen : mode, kwaliteit, een goede snit. Ze zijn trouw aan ons merk omdat wij voor een bepaalde stijl staan.
Heeft u contact met uw eindgebruiker, met de vrouwen die uw kleding dragen ?
Perquy : Zeker. Uit datzelfde marktonderzoek is gebleken dat de klant graag wil weten wie er achter Porcini zit. We zijn reeds lange tijd bezig aan een ?vermenselijking? van de firma. In onze nieuwe folder staat een foto van Martine en zij heeft ook het voorwoord geschreven. We zijn van plan om in de toekomst bedrijfsbezoeken te organiseren om die band met de Porcini-vrouwen nog nauwer te maken.
Dat de eindgebruiker zich sterk betrokken voelt bij het merk, wisten we al langer. We werken met advertenties waaraan een bon zit. Als die uitkomen, is de respons enorm.
Vermaut : Ontmoetingen met vrouwen die mijn kleren dragen, zijn voor mij altijd verrijkend. Als ik hoor dat ze stukken van vijf, zes jaar geleden nog altijd met veel plezier dragen, dan loop ik op wolkjes. Dat is het mooiste compliment dat men mij kan geven.
Perquy : Ons logo is een Griekse zuil : die staat voor zekerheid en tijdloosheid. Als onze kleren zo’n stempel zouden dragen dat ze maar één seizoen meegaan, dan zouden we slecht werk leveren. Het is de bedoeling dat je een Porcini-stuk jaren draagt.
Waar komt de naam Porcini vandaan ?
Perquy : Porcini is de oorspronkelijke versie van Perquy. Een verre voorvader is in 1548 van Turijn naar de Nederlanden afgezakt. Zijn naam werd in de loop der tijden verfranst en verkeerd geschreven tot het uiteindelijk Perquy werd. De Engelse tak van de familie heet Perkins.
Het was dus geen bewuste poging om de Vlaamse origine van de collectie te verdoezelen.
Perquy : Als we eerlijk zijn, ja, toch wel. Een bewuste poging zou ik het niet noemen. Het was twaalf jaar geleden gewoon ondenkbaar dat je een collectie een Vlaamse naam zou geven. Het moest Italiaans of Frans zijn, anders verkocht je geen stuk. Niet alleen wij dachten er zo over, dat was een algemeen principe in de Belgische modewereld. Ondertussen hebben we Martine als het gezicht van de collectie op de voorgrond gezet, en Vermaut kan je op geen enkele manier voor Italiaans of Frans aanzien.
Onze collectie is zo opgebouwd dat je elementen van de silhouetten verticaal, horizontaal en diagonaal kan verwisselen.
Dirk Perquy en Martine Vermaut : het brein en de ziel.
We zijn het er over eens dat de collectie niet te voorspelbaar mag worden. Vrouwen hebben graag dat het een beetje speciaal is.
Porcini is een kleurige collectie. Het is wat de klanten van ons verwachten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier