AUTOMOBILIA Van racehelm tot radiatordop

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Autoliefhebbers hebben niet altijd de centen of de plaats om steeds maar weer andere wagens te kopen. Maar hun verzamelwoede treft alles wat met auto’s te maken heeft. Automobilia raken steeds meer in trek.

Pierre Darge / Foto’s M&M

Binnen ieders bereik ligt de zeer uitgebreide wereld van de modelauto’s, al dan niet zelf in elkaar gezet. Sommige verzamelaars willen alle modellen van één bepaald merk, of de auto’s van één bepaald jaar. Anderen willen dan weer de hoogtepunten uit de automobielgeschiedenis in het klein herscheppen, of het hele formule 1-veld van een bepaald racejaar in hun salon te kijk zetten. Het fenomeen is zo populair geworden dat er inmiddels gespecialiseerde tijdschriften en winkels bestaan. Een prettige plek is de gratis toegankelijke winkel van het Autoworld-museum in Brussel (tel. 02/732.93.72), die ook andere automobilia verkoopt. Wie geld veil heeft voor zeer exclusieve modellen, kan terecht bij de bouwers zelf. Zij knutselen voor begoede klanten auto’s in elkaar die van een verbluffend oog voor detail getuigen.

Een relatief nieuw onderdeel is de car art, de kunstuitingen in verband met auto’s. Ook hier staan de Engelsen weer vooraan in de rij. De schilders van taferelen uit de racerij zijn er legendarisch. Wereldberoemd en heel duur zijn de schilderijen van de inmiddels overleden Gordon Crosby. Ook Michael Turners schilderijen zijn van ongeëvenaarde kwaliteit. Vorig jaar waren ze in ons land te zien bij Automobilia (Sint-Lambertusstraat 131, 1200 Sint-Lambrechts Woluwe, tel. 02/771.77.52). Heel mooi zijn de technische tekeningen en kleurrijke illustraties van Hector Luis Bergandi of W.N. Motta. Ook prachtig : de pentekeningen van Hank Hinton of de originele tekeningen van de geestelijke vader van Michel Vaillant, Jean Graton. De meeste van die kunstwerken zijn peperduur. In een aantal gevallen kunt u zich behelpen met de postkaarten die ervan gemaakt zijn. U kan ook contact opnemen met de Engelse Federation of Automobile Artists in Londen (tel. 00-44/181.963.0043, fax 00-44/181.965.2563), die regelmatig tentoonstellingen opzet.

Een stuk betaalbaarder zijn foto’s van auto’s of rijders, waar in Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten een grote markt voor bestaat. Op het Festival of Speed, in het Engelse Goodwood, was er vorige zomer een schitterende tentoonstelling met zwartwitfoto’s van de Amerikaanse fotograaf Jesse Alexander, waaronder een prachtig portret van Jim Clark na de Belgische Grand Prix in Francorchamps in 1962. Een catalogus van Alexanders werk kan via fax worden aangevraagd in de Verenigde Staten (00-1/805.684.8922, 22,50 $, plus 7,50 $ verzendkosten). In Engeland kunt u voor foto’s terecht bij Peter Collins Photographic (tel. 00-44/181.464.6163).

Driedimensionale autokunst is zeldzamer, maar soms verbluffend mooi. Zo bijvoorbeeld de beeldhouwwerken van de Franse artiest Alain Moitrier, die getuigen van veel inzicht in de autotechniek en van het vakmanschap om de dynamiek van de auto’s in een beeld vast te leggen.

Minder betaalt u voor herdrukken van kunstwerken of affiches. Zo bracht Coys Archives in Engeland (tel. 00-44/171.584.7032) onlangs de volledige affichecollectie van de Grote Prijs van Monaco uit de jaren 1930 tot 1957 weer op de markt. Daardoor kunnen liefhebbers nu de hoogtepunten uit de carrière van Geo Ham, Falcuzzi of Milne op de kop tikken voor 40 pond per stuk. Beroemd zijn de affiches van de Grote Prijs van Duitsland 1938, die in een beperkte oplage van 850 exemplaren werden herdrukt en tegen 49 pond per stuk (120 pond voor drie stuks) verkocht worden.

Bij de lancering van een nieuw model brengen de autoconstructeurs brochures uit. Soms gaat het om persmateriaal, soms om catalogi zoals die bij de dealers te vinden zijn. Interessant zijn ook de manuals zoals die bij de aankoop van elke auto meegeleverd worden. Voor het drukwerk bij roemrijke auto’s uit het verleden worden soms stevige prijzen gerekend. Ook kalenders zijn erg gezocht, de beroemde Jaguar-kalender, bijvoorbeeld. De Pirelli-kalender (met vrouwen als onderwerp, in principe niet te koop) is een van de meest begeerde. De beste plek om aan dit soort automobilia te komen, zijn ruil- en oldtimerbeurzen. Aankondigingen vindt u in Old Timermagazine (tel. 059/70.28.14, fax 059/70.28.34). Ook de winkel van het Autoworldmuseum heeft een mooi aanbod.

De keuze van autoboeken is de jongste jaren gevoelig uitgebreid. Naast klassiekers als het jaarlijkse L’année automobile zijn liefhebbers op zoek naar boeken rond één bepaald merk, biografieën van racers of constructeurs, of naar werken over exploten uit de automobielgeschiedenis : van de Croisière Jaune over The Machine that Changed the World tot het beroemde Peking-Parijsverslag van onze Italiaanse collega Luigi Barzini. In Build your own sports car for as little as £ 250 zet de Engelse technische leraar Ron Champion uiteen hoe u voor een prikje en hoofdzakelijk met wegwerpmateriaal een heuse Lotus Seven-replica in mekaar kan zetten. Dit is een zeer betaalbaar en grappig boek, dat pas onlangs op de markt kwam. Het zal geen enkele liefhebber onberoerd laten. Zeer lezenswaardig is ook Niki Lauda’s autobiografie Mijn derde leven, waarin zijn gevecht om zijn luchtvaartmaatschappij in de lucht te krijgen uitvoerig aan bod komt.

De automobiliamarkt wordt de jongste jaren steeds meer aangevuld met video’s. Bij de laatste nieuwigheden zagen we The history of Le Mans, een overzicht van de beroemde 24-uursrace sinds de Tweede Wereldoorlog, en Stirling Stuff, een 65 minuten durende video over de terugkeer van Stirling Moss naar Monaco, ter gelegenheid van de Grand Prix Historique. Voor aankopen en advies kan u terecht bij Roadrunner Autoboeken in Hasselt (tel. 011/22.71.39). Internationaal geniet Mill House Books in Engeland een zeer gedegen reputatie (tel. 00-44/1205.270.377, fax 00-44/1205.270.551).

Wie de hele auto niet kan betalen, stelt zich soms tevreden met een stuk ervan. Zo kennen we verzamelaars van radiatordoppen, stuurwielen, badges, versnellingspoken of autoklokjes. Vooral radiatordoppen zijn erg in trek, omdat ze vaak door beroemde beeldhouwers ontworpen zijn, niet veel plaats innemen en toch erg mooi ogen. Bekend zijn de Minerva-doppen van Pieter De Soete, maar ook de Amerikaanse merken droegen zeer expressieve radiatordoppen op de motorkap. En wie droomt er niet van de sierlijke Spirit of Ecstasy, zoals die op de motorkap van een Rolls-Royce prijkt ? Relatief nieuw zijn de geëmailleerde publiciteitsborden voor benzine, banden of automerken en zelfs complete benzinepompen.

Moeilijker te vinden zijn helmen van racers, al veilde Christie’s er vorig jaar in Genève maar liefst zestien. De collectie was van Team Lotus-manager Peter Warr. Hij had een overeenkomst met al zijn racers dat ie één van hun helmen kreeg. In de verzameling zaten helmen van de wereldkampioenen formule 1 Keke Rosberg, James Hunt, Mario Andretti en Ayrton Senna. In mei veilde Brooks in Monaco het stuurwiel van de Lotus-Renault waarmee Senna in 1986 de Grand Prix van Detroit reed. En bij Coys ging in juli de originele race-overall van Bruce McLaren van de hand voor 765 pond. Wie uit de hand wil kopen, moet naar Grand Prix Topgear (?The number 1 for F1 memorabilia?) in het Engelse Standon, in het graafschap Hertfordshire (tel. 00-44/1279.843.999, fax 00-44/1279.842.072). Daar vindt u stuurwielen, kledij uit de formule 1, helmen, handschoenen, gesigneerde posters en foto’s, en racewielen die als koffietafel een nieuw leven beginnen.

Informatie over automobiliaveilingen bij Brooks (tel. 00-44/171.228.8000), Christie’s (tel. 00-44/171.389.2851), Coys (tel. 00-44/171.584.7444). Brooks organiseert binnenkort twee grote veilingen. Op 4 december kunt u naar de Olympiazaal van de National Hall in Londen voor wagens en automobilia. Op 17 december gaan in het Londense Sheraton modelauto’s en autospeelgoed onder de hamer.

Grafische kunst in verband met auto’s, de zogenaamde car art, doet het erg goed. Sommige boeken zijn prachtig geïllustreerd. Ook handleidingen bij oude modellen kunnen mooi zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content