Zijn 'Tongue', niet meer dan een soort golfje in de vorm van een tong, is natuurlijk een eyecatcher van formaat. Het is daarnaast ook een knipoog naar de 'Mae West Lips'-zitbank waarmee Salvador Dali in 1937 de wereld verraste. Maar het is niet het enige licht erotische meubel van Paulin, die van opleiding beeldhouwer was en heel wat vrouwelijke vormen 'kneedde' tot meubilair.

Zonder het organische design van de Fransman Pierre Paulin (1927 - 2009) was de vormentaal van Zaha Hadid trouwens nooit zo wervelend geweest. Paulin leerde hele generaties architecten en designers golvende vormen waarderen en deed ons in Europa zelfs even Eames vergeten. Hij trok trouwens ooit met zijn ontwerpen naar de States, maar vond er geen producent. Uiteindelijk heeft hij heel wat fraais geproduceerd voor Artifort en Thonet.

Nu krijgt hij voor het eerst een grote hommage expo in het Parijse Centre Pompidou. Hij had trouwens alles te danken aan Claude Pompidou, de presidentsvrouw die ook smalend 'Madame de Pompidour' werd genoemd, omdat ze hem -in 1971- een eerste grote opdracht gaf: de inrichting van het presidentiële appartement in het Elysée. In '84 mocht hij ook nog het bureau van François Mitterand inrichten.

Designer Paulin schonk de sixties en seventies veel wulpse vormen en gedurfde kleuren met minstens drie uitzonderlijke zitmeubels:

- De Ribbon (Artifort) uit 1965: de meest comfortabele zitbank ooit is niet meer dan een 'plooi'.

Ribbon, -
Ribbon © -

- De Tongue (Artifort) uit 1967: de erotische zit van de jaren '60 en '70.

Tongue, -
Tongue © -

- De F444 Lounge Chair (Artifort) uit 1963: deze zetel van staal en zadelleder blijft zijn meest architectonische icoon.

F444, -
F444 © -

De expo Pierre Paulin loopt van 11 mei tot 22 augustus in het Centre Pompidou te Parijs.

Piet Swimberghe

Zijn 'Tongue', niet meer dan een soort golfje in de vorm van een tong, is natuurlijk een eyecatcher van formaat. Het is daarnaast ook een knipoog naar de 'Mae West Lips'-zitbank waarmee Salvador Dali in 1937 de wereld verraste. Maar het is niet het enige licht erotische meubel van Paulin, die van opleiding beeldhouwer was en heel wat vrouwelijke vormen 'kneedde' tot meubilair.Zonder het organische design van de Fransman Pierre Paulin (1927 - 2009) was de vormentaal van Zaha Hadid trouwens nooit zo wervelend geweest. Paulin leerde hele generaties architecten en designers golvende vormen waarderen en deed ons in Europa zelfs even Eames vergeten. Hij trok trouwens ooit met zijn ontwerpen naar de States, maar vond er geen producent. Uiteindelijk heeft hij heel wat fraais geproduceerd voor Artifort en Thonet.Nu krijgt hij voor het eerst een grote hommage expo in het Parijse Centre Pompidou. Hij had trouwens alles te danken aan Claude Pompidou, de presidentsvrouw die ook smalend 'Madame de Pompidour' werd genoemd, omdat ze hem -in 1971- een eerste grote opdracht gaf: de inrichting van het presidentiële appartement in het Elysée. In '84 mocht hij ook nog het bureau van François Mitterand inrichten.Designer Paulin schonk de sixties en seventies veel wulpse vormen en gedurfde kleuren met minstens drie uitzonderlijke zitmeubels:- De Ribbon (Artifort) uit 1965: de meest comfortabele zitbank ooit is niet meer dan een 'plooi'.- De Tongue (Artifort) uit 1967: de erotische zit van de jaren '60 en '70.- De F444 Lounge Chair (Artifort) uit 1963: deze zetel van staal en zadelleder blijft zijn meest architectonische icoon. De expo Pierre Paulin loopt van 11 mei tot 22 augustus in het Centre Pompidou te Parijs.Piet Swimberghe