Eerst budget, dan bestemming: kostprijs doorslaggevend bij vakantiekeuze
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring.
Ongeveer 78 procent van de Belgen wil op reis naar het buitenland. Zo’n 33 procent wil ook in eigen land een vakantie doorbrengen. Voor buitenlandse bestemmingen blijft Frankrijk de favoriet. Spanje en Nederland vullen de top drie aan.
‘Corona blijkt iets uit een ver verleden te zijn en ook de oorlog in Oekraïne houdt weinig of geen mensen tegen om vakantieplannen te maken’, stelt Touring. Wel lijken de Belgen prijsbewust op vakantie te gaan. Uit de barometer blijkt dat meer dan de helft van de Belgen de bestemming laat bepalen door de kostprijs. Toch zegt 48 procent dat het reisbudget geen al te grote zorg is. Het maakt deel uit van het familiebudget. Ongeveer 30 procent geeft aan dat op vakantie gaan een dure aangelegenheid is en dat ze het bedrag moeilijk bijeengespaard krijgen. Nog blijkt dat 57 procent van de Belgen ondanks de inflatie dit jaar niet meer wil spenderen aan de hoofdvakantie dan in 2023.
12 procent blijft thuis
Ongeveer 26 procent denkt echter wel meer te zullen uitgeven voor hun vakantie dit jaar en 17 procent heeft zich tot doel gesteld om dit jaar te besparen en minder uit te geven. Ongeveer 36 procent van de bevraagden zegt maximaal 1.000 euro te voorzien aan het logies van hun vakantie, 26 procent spendeert tussen de 1.000 en 2.000 euro en 26 procent zit er niet mee in om 2.000 euro of meer te betalen.
Tot slot blijkt nog dat 12 procent van de Belgen niet op vakantie gaat en thuisblijft. Dat doen ze om diverse redenen. Voor 41 procent van hen is het gezinsbudget ontoereikend om elk jaar op vakantie te gaan en evenveel Belgen geven aan dit jaar andere kosten te hebben.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier