Waarom is katoen recycleren zo moeilijk?
Katoen vraagt een enorme hoeveelheid water, pesticiden en insecticiden om te produceren en is dus alles behalve een duurzame stof. Toch werken merken die inzetten op duurzaamheid maar met 20% gerecycleerd katoen. Hoe komt dit?
In de ideale wereld dragen we allemaal kleding die voor honderd procent gerecycleerd werd. Zo zouden we waterverspilling tegengaan en onze aarde niet meer vervuilen met tonnen chemicaliën. Helaas is dat tot op heden nog niet mogelijk.
Om nieuwe kleren van gerecycleerd materiaal te maken, moeten de oude kleren in kleine stukjes worden gehakt en vervolgens opnieuw tot garen worden gesponnen. Door dit hakselproces daalt de kwaliteit van katoen. De vezellengte wordt korter, waardoor het katoen minder sterk en zacht wordt. Hoe langer de vezels, hoe beter de kwaliteit. Dat is ook de reden waarom supimakatoen een betere kwaliteit heeft dan standaardkatoen.
Weg met wegwerpcultuur
Merken willen uiteraard geen kleding produceren die hard aanvoelt en snel stuk gaat. Daar hebben klanten niets aan en dit bevordert ook de duurzaamheid van de kledingindustrie niet.
Bekende merken zoals Levi’s en H&M experimenteren met gerecycleerde stoffen. Ze beseffen dat zowel het milieu als de consument niet langer genoegen neemt met vervuilende productieprocessen. Fast fashion is uiteraard deel van het probleem en om hun voetafdruk te verkleinen, moeten ketens op zoek naar duurzame alternatieven.
Zolang de technieken het echter niet toelaten om kwaliteitsvolle stukken af te leveren die volledig uit gerecycleerde materialen bestaan, houden ze het bij een combinatie van 20% herbruikt materiaal en 80% nieuw materiaal.
We moeten dus stoppen met kopen om te kopen en merken steunen die het horen donderen in Keulen wanneer het gaat om duurzaamheid. Als de mode-industrie de handen in elkaar slaat en samen op zoek gaat naar oplossingen, resulteert dit uiteindelijk in een win-winsituatie.
Uitvinders gezocht
De Zweedse keten H&M zette daarom een wedstrijd op poten die een oplossing zoekt voor het recyclagevraagstuk. De Global Change Award Contest belooft 1 miljoen euro aan vijf pioniers die bedenken hoe de keten volledig gesloten kan worden.
‘We willen nieuwe manieren vinden om de ganse keten duurzaam te maken. Zowel de wijze waarop kleren worden ontworpen, geproduceerd, verscheept, gekocht, gebruikt en uiteindelijk gerecycleerd hopen we te kunnen verbeteren,’ aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Voorlopig is 21.2 procent van het katoen van H&M duurzaam. Waarom niet 100 procent?
Anna Gedda: ‘Deze doelstelling gaat niet enkel over de duurzame lijnen van H&M, maar over alle collecties. We hopen dat ieder kledingstuk van H&M dat gemaakt is van katoen tegen 2020 vervaardigd is uit duurzaam materiaal. De reden waarom dit nu nog niet zo is, is tweeledig. Enerzijds is er nog niet genoeg aanbod en anderzijds wil men niet inboeten aan kwaliteit. Met de technologie die vandaag de dag voorhanden is, kan je maar 20 procent gerecycleerd katoen gebruiken in een kledingstuk, zonder verlies aan kwaliteit.’
Levi’s heeft momenteel enkel in de Verenigde Staten een recyclageproject lopen, maar denkt na over hoe ze dit ook in Europa kunnen introduceren. Wat wel al hoog op de agenda van het denimmerk staat, is het verminderen van het waterverbruik. Het Waterless project zorgde er al voor dat het merk 1 miljard liter water minder gebruikte in het productieproces.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier