Iris Apfel over de mode-industrie: ‘Meerdere generaties worden gewoonweg genegeerd’

© Reuters

Het 94-jarige mode-icoon zit niet verlegen om een boute uitspraak. ‘Ze maken jurken voor de lijven van zestienjarigen, maar enkel oudere vrouwen kunnen zich die looks veroorloven.’

‘De mode-industrie vergeet niet allen oude mensen, maar ook mensen van middelbare leeftijd’, klinkt het resoluut in een interview met The Telegraph. ‘De industrie is zo hard gefocust op jeugdigheid, wat vanuit financieel oogpunt echt gek is. De meeste topdesigners ontwerpen erg dure jurken die vele duizenden euro’s kosten, terwijl er amper jonge mensen zijn die zich dit kunnen veroorloven.’

De campagne van Iris Apfel voor MAC Cosmetics
De campagne van Iris Apfel voor MAC Cosmetics© gf

Dat Apfel deze uitspraken doet, lijkt op het eerste gezicht opmerkelijk. Zelf werd ze als 83-jarige bekend toen haar eigen kleding- en accessoireverzameling werd tentoongesteld in het Metropolitan Museum in New York. Ze schitterde in campagnes voor & Other Stories, MAC Cosmetics en Wisewear. Haar carrière ging dus in vogelvlucht toen ze al de tachtig voorbij was, maar toch vindt Apfel het niet kunnen dat er generaties genegeerd worden.

‘Bovendien maken ze die jurken voor lijven van tieners. Wanneer een zestigplusser, die dan ook het geld hiervoor heeft, op zoek is naar een mooie outfit is die niet passend voor haar’, besluit ze. (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content