Exclusief backstage interview Mother of Pearl: ‘We moeten af van die snelle consumptiemaatschappij’
Het Britse cultlabel Mother of Pearl stelde haar nieuwe collectie voor tijdens London Fashion Week. Wij konden Amy Powney, creatief directeur van het label, strikken voor een interview. ‘De SS16 lijn werd geïnspireerd door Victoriana, gemixt met een sportieve eighties estetica.’
Bekijk de beelden van de SS16 collectie van Mother of Pearl hier. p>
We ontmoetten Amy backstage vlak na de show, die plaatsvond in het luxueuze Hotel Cafe Royal in Regent Street. Modellen springen terug in hun eigen plunje, mensen nemen afscheid van elkaar en alle kleding wordt netjes opgeborgen. Amy neemt nog snel een foto met een medewerkster die dezelfde jurk draagt als zij – ‘we zijn net een tweeling’ – en staat ons vervolgens enthousiast te woord.
Hoe hectisch is fashion week?
Heel, heel hectisch. Maar met rustgevende muziek op de achtergrond komt het altijd goed. Het helpt ook dat we een erg goed georganiseerd modebedrijf zijn. We moeten ons natuurlijk altijd haasten op het einde en je denkt altijd dat het nog beter kan. Dat is in iedere job zo denk ik.
Ben je voor deze collectie opnieuw vertrokken van een print van een kunstenaar?
Deze keer hebben we niet volgens dat concept gewerkt. Ik heb mezelf laten inspireren door Victoriaanse tijden met een twist. Ik bestudeerde de foto’s van Laura Wilson in de reeks ‘Hutterites of Montana’ en ging de films en televisieseries die zich afspeelden in Victoriaans Amerika uit mijn jeugd in de jaren tachtig terug bekijken. Die twee decennia heb ik gecombineerd in mijn nieuwe collectie: de eighties en Victoriaanse tijden.
Juist of fout: mode moet fun zijn?
Alles wat je doet, moet een element van fun hebben. Ook in de mode moet je jezelf niet te serieus nemen. Hoewel het ook een harde wereld is, waar je heel hard moet werken.
Wat is jouw visie op de trend van duurzame mode?
Ik ben er heel blij mee. Ik ben van mening dat wanneer je een product koopt, je er zorg voor moet dragen en het moet koesteren. We moeten ingaan tegen de snelle consumptiemaatschappij. Dat is ook waarom ik blij ben dat ik werk bij een kleiner modelabel. We staan voor kwaliteit en laten alles produceren in Europa. Ook onze materialen komen uit Europa. Bovendien controleren we onze fabrieken regelmatig.
Het is de taak van de consument om halt toe te roepen aan de snelle, onethische manier waarop mode vaak geproduceerd wordt. Zonder hun stem en verlangen naar meer ethische mode is het heel moeilijk om duurzaam te werk te gaan. Het mag dan wel een trend zijn, mensen kopen nog steeds tonnen kledij bij goedkope ketens. Als ze kunnen kiezen voor goedkopere kledij laten ze vaak hun ethische motieven varen. Dat vind ik jammer. Hopelijk kan dat opgelost worden door consumenten beter te onderrichten over waar mode vandaan komt.
Had je een bepaalde sport voor ogen tijdens het ontwerpen van de nieuwe lijn?
Soms werk ik met een specifieke sport als thema, maar deze keer heb ik gekozen om een algemene sportieve esthetica toe te voegen aan het thema dat ik in gedachten had. Voor mij gaat het om de juxtapositie van sportelementen met heel vrouwelijke silhouetten, prints en stoffen.
Waarom zouden Belgische vrouwen voor Mother of Pearl moeten kiezen?
Ik hoop dat iedereen van ons label houdt. Het is denk ik een erg internationaal merk dat zich niet vastpint op bepaalde nationaliteiten. De vrouw waar ik voor ontwerp is speels en houdt van kwaliteit. Ik hoop dus dat ook de Belgische vrouw dat weet te appreciëren.
Benieuwd geworden naar het merk? In België is Mother of Pearl verkrijgbaar bij Icon in Brussel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier