Het zijn moeilijke tijden voor de retail. Hoe ervaren jullie dat?

'Niets is nog zeker. Je moet als winkel snel kunnen schakelen en inspelen op de markt. Dat is een groot verschil met toen mijn ouders Tiffanys nog runden. Ik begrijp dat het voor winkeliers die al lang in het vak zitten soms moeilijk is om hun gewoontes te veranderen. Mijn broer en ik hebben de afgelopen jaren winkels geopend en gesloten, we zijn een onlineshop gestart, we hebben jonge mensen aangenomen om onze social media te doen... Maar er zijn hier evengoed nog mensen die hier al werkten toen we nog kinderen waren.'

Moet je vandaag een onlineshop hebben?

'Dat denk ik wel. Maar Tiffanys blijft in de eerste plaats een bakstenen winkel. Onze klanten worden graag geholpen door iemand die ze kennen. Die service is waar we nog het verschil kunnen maken. Onze onlineshop is eerder een etalage die de klok rond open is. Veel klanten doen aan pre-shopping: ze checken eerst op de website wat we hebben voor ze gaan shoppen, of reserveren er een item dat in de winkel voor hen klaar wordt gehangen.'

Wat scoort goed bij jullie klanten?

'Vooral de Belgische merken zoals Xandres, Gigue en Essentiel doen het goed. Die gebruiken doorgaans veel kleur - daar houden Vlaamse vrouwen van - en hebben een flatterende pasvorm. Het zijn merken die de doorsneevrouw met maatje 40, 42 mooi maken. Fashion for real people, is onze leuze.'

Jan en Nelly De Hauwere openden in 1969 de eerste Tiffanys-winkel. Ondertussen telt het familiebedrijf 14 winkels en een webshop. © GF

Hoe houden jullie de vinger aan de pols?

'We staan zelf veel in de winkels en praten met onze klanten en ons personeel. We kopen ook zelf de collecties in: mijn broer voor de mannen en ik voor de vrouwen. We hebben een groot vast merkenbestand, maar elk seizoen komen er toch een aantal nieuwe merken bij. Zo ontdekte ik op vakantie in Italië het merkje Dixie, dat het heel goed doet. Maar ook redelijk recente aanwinsten als Fabienne Chapot en Lolly's Laundry verkopen goed, omdat ze fris en vrolijk zijn.'

Waarom kiezen jullie voor winkels in kleinere steden als Aalst, Mechelen en Sint-Niklaas?

'Omdat we daar nog het verschil kunnen maken. We kunnen merken exclusief aanbieden, wat in een stad als Antwerpen moeilijker zou zijn. Het geeft ons ook de mogelijkheid om onze mannen- en vrouwenwinkels apart, maar op wandelafstand van elkaar te houden.'

Jan en Nelly De Hauwere openden in 1969 de eerste Tiffanys-winkel. Ondertussen telt het familiebedrijf 14 winkels en een webshop. © GF