Wat het roze lintje symboliseert voor vrouwen en borstkanker, dat is de novembersnor voor mannen en prostaatkanker. Sinds 2003 laten wereldwijd duizenden mannen in november hun mo - van moustache - groeien om aandacht te vragen voor de gezondheid van de man en prostaatkanker in het bijzonder. Vorig jaar sprongen ook in ons land een aantal actievoerders op de kar van Movember,...

Wat het roze lintje symboliseert voor vrouwen en borstkanker, dat is de novembersnor voor mannen en prostaatkanker. Sinds 2003 laten wereldwijd duizenden mannen in november hun mo - van moustache - groeien om aandacht te vragen voor de gezondheid van de man en prostaatkanker in het bijzonder. Vorig jaar sprongen ook in ons land een aantal actievoerders op de kar van Movember, de vlag waaronder de bewustwordingscampagne de wereld rondreist sinds ze bijna tien jaar geleden in Australië bedacht werd. Een van de Belgische 'Mo Bros' - van brothers - is Pieter Vanderbeeken, vorig jaar nog student aan Vlerick in Leuven. "Ik zat in een internationale klas met studenten van 34 verschillende nationaliteiten. Zelf had ik nog niet van Movember gehoord, maar toen een paar Canadezen erover vertelden, vond ik dat we het project moesten steunen." De klas van 2012 engageerde zich een maand lang om geld in te zamelen voor de actie. Al wie zijn bovenlip liet begroeien, kon door zijn entourage gesponsord worden. Vanderbeeken legde dagelijks de snorrengroei van zijn medestudenten en zichzelf vast op camera, en als 'Mo Sistas' - van sisters - dachten de meisjes van de klas mee over acties en grappige beeldcomposities. "Movember is ondertussen een grote organisatie met jaarlijks een goedgevulde collectebus", zegt Vanderbeeken, die dit jaar de nieuwe lichting Vlerickstudenten zal aanmoedigen voor een vervolg. "Dat maakt dat we heel wat promomateriaal van hen kregen. Alles zat best, euhm, snor. Visueel is Movember een sterk merk." Het doel van de campagne gaat uiteraard verder dan wat ludiek geëxperimenteer met trimmer en snorrenkam. Jaarlijks wordt in België bij 8810 mannen prostaatkanker vastgesteld. Het is de meest voorkomende kanker onder heren, met elke zes uur een dodelijk slachtoffer. Vorig jaar werd met de wereldwijde actie meer dan 94 miljoen euro ingezameld, wat van Movember de grootste geldinzamelaar maakt voor prostaatkankeronderzoek. De opbrengst wordt doorgesluisd naar het Movember Global Action Plan (GAP), dat jaarlijks de beste onderzoekers in de materie samenbrengt, en Promoveo, zeg maar de Linked-In voor de onderzoeksgemeenschap rond prostaatkanker. De communicatie rond Movember start al in oktober. Voor informatie en bijdrage : www.movember.com. ELKE LAHOUSSE