Wim Denolf
...

Wim DenolfGeen wonder dat zovele jongens vliegenier willen worden: piloten hebben de wereld aan hun voeten. Daarvoor hoeven ze niet eens een uniform aan te trekken, ze spreken tot de collectieve verbeelding. Vliegen is een eeuwenoude droom, en wie komt meer bij Icarus in de buurt dan de mannen in de cockpit? Als glamourboys van het luchtruim associëren we hen graag met somptueuze hotels, zonnige oorden, golfcourts en heroïsche pilotenfilms als Top Gun of Pearl Harbor. Zelf zijn ze de laatsten om die mythe te doorprikken: is er één piloot die zijn heldenverhalen niet graag vertelt, zich niet tooit met fetisjen als een Navitimer-chronograaf van Breitling of een ultradunne Aviator-bril van Ray-ban? Het Sabena-debacle legde niet alleen strategische meningsverschillen bloot, maar ook de kloof met het overige cabine- en het grondpersoneel, dat de piloten meer dan eens pretentieuze trekjes verwijt. (Ter informatie: een boordcommandant bij low cost-maatschappij Ryanair verdient al gauw 125.000 euro per jaar.) Als hun status of verworvenheden op het spel staan, draaien ze hun hand niet om voor een wilde staking. Bekende, begrijpelijke argumenten van de piloten (de peperdure opleiding, hun zware leningen, de jaarlijkse kosten van de verplichte simulatorproef) vallen moeilijk te rijmen met hun zelfgekoesterde vrijbuitersimago; deze passionari zijn geen doorsnee werknemers, en passen dus wat moeilijker binnen de traditionele bedrijfswereld. Dat geldt ook voor voormalig Formule 1-piloot Niki Lauda, stichter van Lauda Air, de Antwerpse zakenman Freddy Van Gaever (VLM, VG Airlines), de amper 37-jarige Ier Michael O'Leary (Ryanair) en de Britse miljardair en ballonvaarder Richard Branson ( Virgin Atlantic, Virgin Express), flamboyante wonderboys die als cowboys de Far West van de luchtvaartsector veroveren. Achter hun sportieve outfit en hun kwinkslagen steekt vaak een wat opschepperig verhaal, en geld is nooit een probleem. Toeval of niet, het scheelde niet veel of de Belgische pilotenvereniging was zelf met een luchtvaartmaatschappij begonnen. Met al die aandacht ligt het voor de hand dat ook Hollywood het pilotenaura gretig oppikt. De pilotenbril van Ray-ban, in 1930 ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht, geeft stoere trekjes aan vaste klanten als John Travolta, Robert De Niro en Al Pacino, terwijl Sarah Jessica Parker er gewoon hip mee loopt in Sex and the City. Daarnaast inspireert de pilotenlook van oudsher ook mode- en accessoireontwerpers. Dan gaat het niet over de opdrachten van Olivier Strelli voor Sabena, Marithé en François Girbaud voor Air France of Julien "Givenchy" MacDonald voor British Airways, maar vooral over de recente collecties van Raf Simons, Martin Margiela, Marc Jacobs voor Louis Vuitton en Tom Ford voor Gucci. De timing hoeft niet te verbazen, want het is een win-winsituatie voor beide partijen: terwijl de mannenmode zich optrekt aan een stoer en intelligent macho-icoon, houdt ze tegelijk het belegerde glamourimago van de cockpitjongens in stand. 1. De zomercollectie van Nicolas Dehon, zelf ex-steward: hemdschouders met galonachtige plooien, Air France-kleuren en vleugellogo's (tel. 0479-49 03 84). 2. Sex-appeal met kerosinegeur: Tom Cruise in Top Gun. 3. Na zijn lederen vliegeniersblouson herwerkte Martin Margiela voor de zomer ook overalls van de US Air Force (tel. +33-1-44 53 43 13). 4. Piloten zijn helden, zeker in Pearl Harbor. 5. Model 178S is een futuristische pilotenbril uit de collectie van Calvin Klein Eyewear (150 euro, Marchon Benelux: tel. 00800-72 00 20 20). 6. De International Watch Co. Schaffhausen maakt al pilotenhorloges sinds 1930. De nieuwe Grande Montre d'Aviateur is 46 mm breed en gebaseerd op een pilotenhorloge dat IWC destijds ontwikkelde voor de Duitse Luftwaffe. Automatisch mechanisch uurwerk met autonomie van 168 uur, reserve-indicatie en antimagnetische bescherming. Stalen kast, saffierglas en lederen polsband (10.500 euro, Paul Simons Watches: tel. +31-20-672 33 33). 7. Stripfiguur met vleugels: Buck Danny. 8. Functionele maar elegante pilotentassen, met schouderriem of trolley, uit de Helium- en Imagina-collectie van Delsey. Moderne accenten als organizer-compartimenten of computerhoezen ontbreken niet (tel. 03-360 88 01).