LAM GODS

“Heiligschendende diefte in de hoofdkerk van St.-Baafs te Gent”, zo blokletterden de kranten eenenzestig jaar geleden : in de nacht van dinsdag 10 op woensdag 11 april 1934 werd in Gent de kunstroof van de eeuw gepleegd. Inbrekers waren de Sint-Baafskatedraal binnengedrongen en hadden het linker-onderpaneel ontvreemd van het veelluik “De Aanbidding van het Lam Gods”, geschilderd door de gebroeders Hubert en Jan van Eyck. De “Rechtvaardige Rechters” zijn tot op vandaag nog altijd spoorloos.

De Gentse Sint-Pietersabdij is voor de spektakeltentoonstelling De stoutmoedige diefte van het Lam Gods, zestig jaar speuren naar de Rechtvaardige Rechters, omgebouwd tot een parkoers met decors voor een spannende filmthriller, ontworpen door Niek Kortekaas : schijnwerpers, koplampen, zwaai- en andere zoeklichten worden op het onopgehelderde misdrijf gericht, de bezoeker wandelt langs een politiekantoor uit de jaren dertig naar de werkkamer van de bisschop, en krijgt zelfs de originele dreigbrieven van Arseen Goedertier te zien, de afperser die het geheim meenam in zijn graf.

De tentoonstelling zal de aandacht voor de kunstroof van de eeuw allicht weer doen oplaaien. Naar verluidt wordt binnen enkele maanden opnieuw een zoektocht naar het paneel ondernomen, waarbij het doksaal van de Sint-Baafskatedraal met de meest geavanceerde technieken doorgelicht zal worden.

– “De stoutmoedige diefte van het Lam Gods” in de Sint-Pietersabdij, Sint-Pietersplein in Gent, tot 7 januari. tel. (09) 222.07.62.

TAVOLA POVERA

De eerste tentoonstelling in de nieuwe Vera Van Laer Gallery aan de Antwerpse Hoogstraat kondigde zich beloftevol aan : niemand minder dan de gerenommeerde Italiaanse kunstenaar Mario Merz zou speciaal voor Antwerpen een nieuw werk maken. Dat werk is er nu, maar het lost die verwachtingen niet in. Want op het eerste gezicht lijkt de installatie een echt Mario Merz-werk, geheel in de geest van de Arte Povera. Merz liet een lage glazen tafel met metalen frame van wel dertig meter lang bouwen, plaatste er glazen recipiënten op, al dan niet gevuld met rode en witte wijn (ééntje zelfs met honing), en verbond al die lege en volle glazen met horizontaal geplaatste neon-buizen. Want horizontaal licht, aldus Merz, werkt abstrakter dan vertikaal licht. Het moest een ode worden aan de vier elementen aarde, vuur, lucht en water in de vorm van glas, vloeistof, gisting, neonlicht en dies meer. Tot begin jaren tachtig was dit een aanvaardbaar werk geweest, nu is het eerder een gedateerde installatie die teert op de faam van de kunstenaar. Vera Van Laer kan weinig verweten worden, want ze heeft letterlijk en figuurlijk aan de artiest gesleurd. Het is dus wachten op andere Van Laer-initiatieven, onder meer met Berlinde De Bruyckere en Filip Huyghe.

– Mario Merz in Vera Van Laer Gallery, Hoogstraat 11-13 in Antwerpen, tot eind november. tel. (03) 227.32.42.

ANTWERPEN-NOORD

Niet alle Antwerpse galeries liggen op het Zuid. Op en rond het Eilandje aan de oude haven vind je onder meer galerie Art Forum (Nassaustraat 15), waar tot 19 november grappige tekeningen en schilderijen te zien zijn van Mechelaar Jan De Winter. Hij werkt in de stripsfeer, neigt naar het oeuvre van Benoît (maar is niet zo sterk) en bedenkt titels als “Herinneringen aan de man die met vervroegd pensioen ging”. Aan dezelfde straat is in het Bourlahuis nog tot en met zondag werk te zien van André Goezu en Reinhoud, twee monumenten in het Belgische kunstlandschap, al werken beiden in Frankrijk. “Koper” is het bindmiddel : Goezu toont koperen aquatinten (naast doeken en monotypes), Reinhoud biedt koperen beelden in de bekende stijl, maar ook encrages.

Galerie Annette De Keyser houdt het alertst de vinger op de pols : als eerste brengt ze het werk van de jonge kunstenaar Peter Rogiers (25), die op een haast koortsachtige manier uitzoekt wat je heden ten dage nog kan uitvoeren met een muurvast gegeven als ‘de skulptuur’. Een Francis Bacon-achtige figuur in groen polyester (niét in brons, want daar sla je alles mee dood), een slange-arm in kalfs- en geitehuid, een tafel met een groot gat in het midden dat als kader blijkt te dienen voor een figuur ónder die tafel, tot en met een schitterende Degas-achtige figuur weerom in polyester en huid : Rogiers experimenteert niet alleen met materialen, maar ook met de idee van skulpturen die letterlijk tussen leven en dood zweven. Dat al die razendsnelle denkpistes ook beklijvende beelden opleveren en dat Rogiers duidelijk nog maar aan het begin van een boeiend-absurde ontdekkingsreis staat, het klinkt alleen niet veelbelovend, het is het ook.

– Peter Rogiers in galerie Annette De Keyser, Gen. Belliardstraat 19 in Antwerpen, tot 4 november. tel. (03) 231.90.56.

MEANDERS

In zijn winkel-galerie Art & Crafts aan de Charleroisesteenweg propageert Claude André al jarenlang de symbiose tussen kunst en kunstambacht. Dat doet hij met groepstentoonstellingen waarin schilders, meubelmakers, lichtontwerpers, beeldhouwers en anderen in de grootst mogelijke harmonie met elkaar proberen om te gaan en vooral suggesties geven voor ‘artistiek verantwoorde’ interieurs. Momenteel is er werk te zien van acht Belgische kunstenaars onder de titel “Eendracht maakt Macht”. Daarin vallen de meubelontwerpen in diverse harssoorten en leder van Hans Weyers en Klaas Borms op, een mooie Afrikaanse kast van Marc Folens, of de licht-skulpturen van Johan Nieuwborg. Maar het meest pertinente werk is dat van meubelontwerper Rudy Van Geele die een metalen bureau (“De Bladeren”) en een kast (“De Meanders”) verrassende golfeffekten meegeeft.

– “Eendracht maakt Macht”, Galerie Art & Crafts, Charleroisestwg 273 in Brussel tel. (02) 537.52.59.

MARC RUYTERS

Degas-meisje van Peter Rogiers in galerie Annette De Keyser : denkpiste.

“De Meanders” van Rudy Van Geele : golven in de kast.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content