De Nissan 350 Z, die vorig jaar werd gelanceerd, is een schitterende auto tegen een eerlijke prijs. De roadster die we vandaag rijden, neemt dezelfde lijn over én slaagt erin om de linnen kap op een bijzonder fraaie manier in de achtersteven te laten verdwijnen. Het resultaat is een uitzonderlijk elegante auto met een ononderbroken pure lijn. Hij weegt wel 110 kg extra, omdat open auto's meer versteviging vragen. Doordat de opbergruimte voor de kap niet als koffer gebruikt kan worden, slinkt d...

De Nissan 350 Z, die vorig jaar werd gelanceerd, is een schitterende auto tegen een eerlijke prijs. De roadster die we vandaag rijden, neemt dezelfde lijn over én slaagt erin om de linnen kap op een bijzonder fraaie manier in de achtersteven te laten verdwijnen. Het resultaat is een uitzonderlijk elegante auto met een ononderbroken pure lijn. Hij weegt wel 110 kg extra, omdat open auto's meer versteviging vragen. Doordat de opbergruimte voor de kap niet als koffer gebruikt kan worden, slinkt de laadruimte tot 130 liter, minder dan de helft van wat de coupé kan bieden, en dat is zowat het enige echte minpunt aan de Japanner. Onder de kap steekt de potente V6 die her en der al gebruikt werd ( Murano, Vel Satis, Espace), voor de gelegenheid is die opgekitteld tot 280 pk, met een maximale trekkracht van 363 Nm. Belangrijker in het dagelijkse gebruik is wel dat vanaf 1800 toeren/minuut al 300 Nm trekkracht ter beschikking staat. Gekoppeld aan een manuele zesbak en ondanks dat extra gewicht en een grotere luchtweerstand dan de coupé, zet de roadster prachtige prestaties neer, die hem in het gezelschap van de Porsche Roadster en de Honda S2000 brengen. En dan is nog niets gezegd van de opwindende uitlaatmuziek. Het schakelen gebeurt via stangen en niet via kabels, zoals het tegenwoordig de trend is, en dat betekent korte schakelwegen en een erg precieze schakeling - een plezier voor de liefhebber. Ook de stuurinrichting is direct en precies, waarmee de ontwerpers duidelijk de sportiviteit willen benadrukken. Op de weg blijkt hij een grootmeester met een zeer neutraal gedrag. De kap bestaat uit één laag, wordt manueel ontgrendeld en om dan via een druk op de knop in twintig seconden opgevouwen en keurig afgedekt te verdwijnen. De wervelingen, die eigen zijn aan het open rijden, worden vakkundig geneutraliseerd door een kleine, discrete glazen deflector die tussen de twee 'bulten' achter de hoofden van de inzittenden zit gemonteerd. Minder enthousiast zijn we over de bediening van het navigatiesysteem dat via piepkleine knoppen wordt geactiveerd. De ventilatiesleuven op het dashboard zijn niet erg functioneel opgesteld en de sobere interieurinrichting wordt een beetje gedwarsboomd door hetzelfde, goedkoop uitziende instrumentarium op de stuurkolom dat we eerder bij de Murano zagen. Leuk is dan weer dat de stoelen standaard verwarming meekrijgen, evenals een uitermate goede steun. Met een prijs van 42.200 euro, uitstekende motorische kwaliteiten en een fraaie lijn heeft de 350 Z Roadster alles om te schitteren. Behalve misschien het logo. Pierre Darge