Ook op de laatste Londense modeweek lanceerden Molly Goddard en Richard Quinn voor het eerst een collectie voor mannen, naast hun reeds bestaande collecties voor vrouwen. De menswear-hype startte rond 2015 met vooral logo's en sneakers, maar zorgde tegelijkertijd voor een toenemend modebewustzijn bij millennialmannen, die bereid zijn hogere bedragen neer te ...

Ook op de laatste Londense modeweek lanceerden Molly Goddard en Richard Quinn voor het eerst een collectie voor mannen, naast hun reeds bestaande collecties voor vrouwen. De menswear-hype startte rond 2015 met vooral logo's en sneakers, maar zorgde tegelijkertijd voor een toenemend modebewustzijn bij millennialmannen, die bereid zijn hogere bedragen neer te tellen voor een item. Vroeger investeerden mannen in een duur kostuum, buiten het kantoor was designerkleding minder geaccepteerd. De introductie van luxestreetwear en het verdwijnen van de formele dresscode maken mannen vandaag creatiever. Ze weten hoe ze er goed kunnen uitzien zonder gewoon even een pak aan te trekken. Daarnaast verdween de traditionele scheiding tussen de vrouwen- en mannenafdeling. Gucci's Alessandro Michele toont sinds 2015 dat gender niet hoeft te bepalen hoe we ons kleden. Ook Christian Wijnants zag die grens verdwijnen en de vraag naar modieuze mannenkleding toenemen: "Enkele jaren geleden realiseerde ik een kleine herencapsulecollectie met enkele truien. Het was een onmiddellijk succes en de vraag naar nieuwe stukken hield aan. In januari hebben we voor het eerst een volwaardige herencollectie voorgesteld in Parijs. Die groeide uit tot een honderdtal items en het aantal verkooppunten blijft toenemen. Ook vrouwen grijpen naar deze ontwerpen; niet alleen naar het breiwerk, maar evengoed naar de mantels en broeken. De herencollectie is een aparte lijn, maar er is een wisselwerking, ik wilde dezelfde esthetiek en mood." Logisch dat ook luxe-e-tailers nood voelen aan een mannendepartement: Mytheresa startte er eind vorige maand nog mee. CEO Michael Kliger zag dat de tijd rijp was: "Mannenkleding is aan een nieuw hoofdstuk toe en verschuift van streetwear weer een beetje meer naar de aloude luxe."